reklama

Trasa S6: 8 wariantów przebiegu drogi i ciągła awantura

Paweł RydzyńskiZaktualizowano 
Trasa S6, która ma połączyć Trójmiasto z Lęborkiem, kojarzy się przede wszystkim z protestami, natomiast tak naprawdę mało kto wie, kto i przeciwko komu protestuje

Wątpliwości nie budzi tylko odcinek Luzino - Częstkowo, gdzie zaprojektowany jest jeden wariant przebiegu, w dodatku nieoprotestowany. Pomiędzy Luzinem a Lęborkiem zaprojektowane są dwa warianty, na odcinku pomiędzy Częstkowem a Trójmiastem - aż cztery.

Dla ułatwienia naszej prezentacji będziemy się posługiwać terminologią przyjętą przez GDDKiA.
Na odcinku pomiędzy Lęborkiem a Luzinem brany pod uwagę jest w tej chwili tzw. wariant II, zakładający ominięcie Lęborka od strony południowej, oraz wariant III, mówiący o jego okrążeniu od strony północnej.

Lęborscy radni w specjalnej uchwale opowiedzieli się za wariantem II (południowym). Natomiast wśród mieszkańców ten wariant budzi dużo emocji. W ostatnich tygodniach w Lęborku oraz w miejscowości Mosty (gm. Nowa Wieś Lęborska) kilkakrotnie odbywały się protesty przeciwko wariantowi południowemu.

We wtorek ma się zakończyć wypełnianie ankiet w Lęborku oraz w gminie Nowa Wieś Lęborska na temat przebiegu trasy.

Jeśli chodzi o część trasy pomiędzy Częstkowem a Gdańskiem, GDDKiA oznacza zaprojektowane warianty jako A, A-1, B-4 i C-2.

Wedle wariantów A i A-1 Trasa S6 miałaby łączyć się z istniejącą drogową obwodnicą Trójmiasta w Wielkim Kacku, a prowadzić ma m.in. przez Szemud i Chwaszczyno. Różnica pomiędzy tymi wariantami polega na tym, że wedle wariantu A droga miałaby zostać poprowadzona na północ, a wedle A-1 - na południe od Jezior Marchowskich.

Warianty B-4 i C-2 zakładają poprowadzenie Trasy S6 nie do Gdyni, lecz do Gdańska, dokąd miałaby zostać poprowadzona m.in. przez gminę Przodkowo.

Wariant B-4 zakłada, że Trasa S6 zakończy się w Węźle Owczarnia, natomiast gdyby został wybrany wariant C-2, wówczas Trasa Kaszubska teoretycznie zostałaby poprowadzona do Węzła Matarnia. W praktyce doszłaby do lotniska w Rębie- chowie i tam połączyła z Trasą Słowackiego, czyli arterią, która ma połączyć lotnisko m.in. z Wrzeszczem i stadionem na Letnicy.
Przeciwko wariantom A, A-1, B-4 i C-2 protestowali bądź protestują mieszkańcy praktycznie wszystkich miejscowości leżących na trasie ich przebiegu. Dodajmy, iż pierwotnym wariantem przebiegu drogi był wariant A, jednak kilkanaście miesięcy temu, w wyniku protestów m.in. mieszkańców północnej części gminy Szemud, stworzone zostały warianty B i C (B-4 i C-2 to ostateczny wybór z kilku propozycji przebiegu każdego). Wówczas zbuntowali się m.in. mieszkańcy południowej części gminy Szemud, a także gminy Przodkowo oraz gdańskich osiedli Klukowo i Osowa. Powołali oni "swoje" komitety protestacyjne.

W ostatnich tygodniach najwięcej mówiło się już o wspomnianych protestach w Lęborku Mostach, o sporze Koleczkowa z Kielnem o wariant A bądź A-1 (blisko stu mieszkańców Kielna przyjechało nawet dwa tygodnie temu do Gdańska i zorganizowało pikietę przed Urzędem Marszałkowskim) oraz o proteście mieszkańców Bojana przeciwko wariantom A i A-1, którzy w piątek, gdy zaczynał się weekend, zablokowali "strategicz ne" rondo w Chwaszczynie.

Sytuacja jest na tyle kuriozalna, że w samej gminie Szemud zawiązało się w tej chwili kilka komitetów protestacyjnych, które nawzajem się zwalczają.

- Na wszystkich petycjach protestacyjnych podpisało się kilkadziesiąt tysięcy osób - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - Nie ma już planów tworzenia nowych wariantów przebiegu.

Natomiast indywidualnych ankiet, na których mieszkańcy wyrażają swoje opinie w kwestii przebiegu drogi, wpłynęło do GDDKiA kilka tysięcy. Te ankiety przekazywane są do biura projektanckiego DHV.
Ostateczny wybór wariantu przebiegu Trasy S6 nastąpi na najbliższym posiedzeniu tzw. KOPI, czyli komisji opiniowania projektów inwestycyjnych, w centrali GDDKiA w Warszawie. Termin posiedzenia KOPI nie został jeszcze wyznaczony, jednak jest możliwe, że odbędzie się ono w ostatnim tygodniu sierpnia.

GDDKiA rekomendowała jako najkorzystniejszy wariant "II A-1", czyli zakładający budowę trasy z Lęborka do Wielkiego Kacka przez Kielno, omijający Lębork z południowej strony. Jego długość to 61,5 km.

Kombinacji, zakładając dwa warianty "lęborskie" i cztery "trójmiejskie", jest w sumie 8. Wariant "II A-1" jest najtańszy - kosztorys zakłada, że wybudowanie go będzie kosztować 4,296 mld zł. Najdroższy i najdłuższy byłby wariant "III C-2" (Lębork od północy, koniec w Matarni) - 5,708 mln zł i 70,5 km.

Niezależnie, który wariant będzie wybrany, droga S6 będzie miała po dwa pasy w każdą stronę (plus pas awaryjny), z możliwością dobudowania w przyszłości - w środku - trzecich pasów. Budowa, po zakończeniu projektowania, planowana jest na lata 2012-14. Trasa Kaszubska znajduje się w korytarzu trasy Via Hanseatica (Lubeka - Ryga).

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
zainteresowany

popieram pod tym względem chodzi o kase a może ktoś ma interes do zrobienia?

n
nvhgnj

kiedy ta droga wkońcu powstanie?????????? ciągle tylko gadanie i gadanie że droga będzie w to wszystko gówno prawda!!!!!!!!! mogliście już wykupywać te cholerne działki!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

l
lęborszczanin

Ta droga powstanie w 2812r.W Niemczech by się nie piepszyli tak jak w Polsce zapłacili by ludziom za działki i już byłoby połowe drogi,a tutaj mają problem z dogadaniem się którędy wybudować tą głupią trasę,,kaszubską,,.

l
lepper messiah

Czy engelbrecht zbigniew to ta sama osoba co Zbigniew E. - znany łapówkarz? Tylko pytam.

p
pati

po drugiej stronie pana Ludka jest kolejny hałaśliwy tylko ze starostwa wejherowskiego z słomianym dworkiem .jakim problemem było dla nich domalować wariant A1

l
lęborczanin

Jestem mieszkańcem Lęborka i jestem za wariantem II.
Argumenty za to:
- trasa jest krótsza od wariantu III
- łatwiejszy jest wjazd z Lęborka na S6
- tańsza budowa ze względu na usytuowanie w pobliżu trasy kolejowej i długość w stosunku do wariantu III
- rada miasta Lęborka też poparła wariant II (południowy)

G
Gdynianin

GDDKiA i DHV wprowadza KOPII w Warszawie w maliny. Prowadzić drogę w tereny zurbanizowane(war.A) mając do dyspozycji tereny rolnicze tj. w wariancie B4 to znaczy wyrzucać nasze pieniądze w błoto. Ile to panowie z DHV musieli się napocić dla zleceniodawcy, żeby udowowodnić, że czarne to różowe.Kanonem fachowej wiedzy w projektowaniu dróg jest nie mieszać ruchu tranzytowego z drogą średnicową-lokalną(zakorkowana obwodnica) .
Panowie z GDDKiA ..... czas póknąć się w czoło .
Czas odpowiedzieć na pytanie co jest prawdziwą przyczyną tak nielogicznych sugestii ZOPI GDDKiA z
Gdańska.
Dlaczego Gdańsk i Gdynia nie zastanowią się nad rzetelnym rozwiązaniem problemu ?

o
oko z koleczkowa

sitwa, mała ale hałasliwa i bogata, która kręci wszystkim

m
maciej Glogowski

Wariant A1 zdecydowanie najlepszy gdyż nie odcina jeziora Marchowy od lasów (dostęp dla zwierzat) Obszaru Natura 2000

m
magdaha

Pierwotnie plany zakładały "wariant północny, kóry kończył się na Chwarznie i miał ułatwiać drogę do portu lub w węźle Wysoka czyli w okolicy Osowej. Węzła "Wielki Kack" zupełnie nie było.
Przebieg wariantu A ma się nijak do pierwotnego północnego. Poza tym wariant południowy nie pojawił się z "kapelusza" tylko wszystkim się wydawało, ze mieszkańcy Bojana, Dobrzewina, Szemuda, Kielna czy Koleczkowa będą milczeć i poprowadzono go po najnizeszj linii oporu. Wg projektanta optymalny jest wariant b. co do kosztów to należałoby je przeliczyć bo wydaje się że są zawyzone i nie uwzględniono wszystkich kosztów wyburzeń, ekranów, wywlaszczeń które będą w wariancie A.
Jedno co się udało decydentom - skłócić mieszkańców i wmówić, że istniał tylko wariant północny

e
engelbrecht zbigniew

Droga bardzo potrzebna.Najlepszy wariant B4.Dobre rozwiązanie dla regionu i kraju,dlatego więcej kosztuje.Dobra inwestycja spłaca się w latach.Warto stawiać na dobre i potrzebne inwestycje.

e
engelbrecht zbigniew

Droga bardzo potrzebna.Najlepszy wariant B4.Dobre rozwiązanie dla regionu i kraju,dlatego więcej kosztuje.Dobra inwestycja spłaca się w latach.Warto stawiać na dobre i potrzebne inwestycje.

Dodaj ogłoszenie