Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Transport z Władysławowa do Danii lub na Litwę przez morze. Nowe szlaki żeglugowe poprowadzą przez pomorski port?

Magdalena Gębka-Scuffins
Magdalena Gębka-Scuffins
Jest szansa, że powstaną nowe połączenia żeglugowe na południowym Bałtyku, do których dołączy port we Władysławowie. M.in. o tym dyskutowano podczas majowej konferencji w Szkunerze we Władysławowie. Możliwości portu przetestował duński statek Anita Hagedorn.

Międzynarodowy projekt INCONE60, którego liderem projektu jest Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jest realizowany w gronie partnerów z Polski, Litwy i Belgii. W założeniach projektu znajdują się m.in. małe porty: we Władysławowie oraz Oostende w Belgii.

Chcą stworzyć warunki do wydajniejszego transportu w ciągu drogi morskiej E60.

Z założenia, projekt ten ma stworzyć warunki zwiększenia roli małych i średnich portów w znaczeniu na rynku międzynarodowym, oraz włączyć je do zintegrowanego systemu transportowego. W następnej kolejności podnieść także ich konkurencyjność, a w efekcie rozkręcić lokalną gospodarkę.

To właśnie w dniach od 10 do 12 maja 2022 r. testowano na trasie Vordingborg (Dania) – Władysławowo – Kłajpeda (Litwa). W ramach rejsu pilotażowego statek duńskiego armatora Baltic Shipping Company A/S o nazwie Anita Hagedorn (prawie 75 m długości, 10,5 m szerokości) przypłynął z Danii, zacumował w porcie we Władysławowie (by pokazać możliwości obsługi większych jednostek), a następnie udał się do Kłajpedy na Litwie.

Protesty rybaków we Władysławowie. Ok. 20 jednostek zablokow...

Na spotkaniu w Szkunerze Rafał Koba z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni opowiedział o projekcie INCONE60 i jego wpływie na rozwój żeglugi morskiej, natomiast Leszek Łęgosz, kapitan portu we Władysławowie omówił potencjał portu. Głos zabrało także Starostwo Powiatowe w Pucku.

- Liczymy na to, że wnioski płynące z tej konferencji wpłyną na rozwój portu. Dzisiaj wiele mówimy, że Władysławowo stało się portem serwisowym. Mówimy też o rozbudowie mariny - mówił Tomasz Herrmann, pucki wicestarosta. - Jesteśmy jednak otwarci na inne kierunku rozwoju gospodarczego. Port ma połączenie kolejowe, dlatego towary mogą być transportowane drogą lodową, czy też kolejową.

Jan-Jaap Cramer, przedstawiciel Vordingborg Port opowiedział o procesie rozwoju małych portów na przykładzie portu Vordingborg w Dani, a Witold Wawrzonkoski, prezes zarządu Szkuner Sp. z o.o. omówił plany rozwojowe portu i możliwości współpracy.

- Żegluga mogłaby się odbywać pomiędzy małymi portami - zapewniał prezes Szkunera. - Wzdłuż całego wybrzeża bałtyckiego znajduje się mnóstwo mniejszych portów, które są dzisiaj mało wykorzystywane. Jeżeli rozwiniemy żeglugę przybrzeżną, odbyłoby się to z dużą korzyścią dla gospodarki.

Byłeś świadkiem zdarzenia na terenie powiatu puckiego? Daj nam znać! Podziel się zdjęciami z nami i naszymi Czytelnikami. Prześlij je nam na maila ([email protected]) lub wyślij w wiadomości prywatnej na naszym fanpejdżu - kliknij w baner poniżej i przejdź na naszego Facebooka:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki