Spotkanie w tej sprawie zainicjował poseł Platformy Obywatelskiej - Stanisław Lamczyk. W poniedziałek, 20 czerwca 2016 roku wzięli w nim udział burmistrzowie z miejscowości położonych na trasie linii kolejowej nr 213, przedstawiciele PKP Energetyka, PLK, politycy i eksperci z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR oraz z Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
Prezentacja przygotowana przez Pawła Rydzyńskiego i Pawła Pleśniara nie pozostawiła złudzeń - usprawnienie połączenia kolejowego na odcinku Reda - Hel jest potrzebne, i to natychmiast.
Czytaj też: Transport publiczny na Pomorzu. Apelujemy o elektryfikację linii kolejowej na Hel
- W tym sezonie będą kursować tu dwa pociągi piętrowe, ponadczterdziestoletnie - wyjaśnia Paweł Rydzyński. - Należy dodać, że są one w na tyle złym stanie technicznym, że może to być ostatni sezon, w którym pojazdy kursują na helskiej linii.
Koncepcja przygotowana specjalnie na tę okazję zakłada budowę mijanek i nowego przystanku w Smolnie (gm. Puck) oraz pełną elektryfikację i punktowe podniesienie prędkości nawet do 120 km na godz. Sprawa z usprawnieniem przepustowości nie jest nowa.
- Modernizacja sprzed kilku lat była robiona pod pieniądze, a nie pod realne potrzeby - tłumaczy Leszek Lewiński, zastępca dyrektora gdyńskiego oddziału PKP PLK. - W studium wykonalności zawarliśmy zarówno budowę mijanek, jak i samą elektryfikację, tylko brakowało funduszy. W tym przypadku najdroższa opcja jest najlepsza.
Ostatecznie pieniędzy wystarczyło na wymianę nawierzchni i odnowienie niektórych peronów. Jak się okazało, zrealizowana inwestycja nie jest wystarczająca.
Na działania zaproponowane podczas poniedziałkowej konferencji potrzebne są potężne środki pieniężne. Z eksperckich analiz wynika, że unowocześnienie tego sektora transportowego na ponad 60-kilometrowym odcinku między Redą a Helem będzie kosztować około 120 mln zł. Jak zapewniali lokalni samorządowcy, bezpośrednie połączenie z Gdańskiem wspomoże nie tylko branżę turystyczną.
- Dzięki elektryfikacji i przyłączeniu naszych miast do trójmiejskiej aglomeracji poprawimy gospodarkę całego regionu - zauważa Lucyna Boike-Chmielińska, zastępca burmistrza Pucka.
Podpisany w poniedziałek list intencyjny ma być ważnym krokiem dla kolejowych zmian na półwyspie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?