Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje pojadą szybciej na al. Zwycięstwa w Gdańsku. Zniknie część świateł sterujących ich ruchem

MP
Karolina Misztal
Do końca października na przebiegających przez torowiska przejściach dla pieszych na wysokości skrzyżowań z ul. Chodowieckiego i Narutowicza w Gdańsku sygnalizację świetlną zastąpi tzw. ostrzegawcza.

Komunikaty „uwaga tramwaj” będą ostrzegać pieszych przed nadjeżdżającym pojazdem od listopada na przejściach przy dwóch przystankach - „Chodowieckiego” i „Politechnika”. Likwidacja świateł ma nie tylko poprawić płynność ruchu tramwajów, ale także kwestię bezpieczeństwa pieszych.

Prace związane z wymianą systemu sygnalizacji na al. Zwycięstwa rozpoczęły się w mijającym tygodniu. Jak zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni nie zaburzą one kursowania tramwajów, bo w większości prowadzone będą w godzinach wieczornych i nocnych. Koszt inwestycji to ponad 75 tys. zł.

Pierwszy raz na takie rozwiązanie jak na al. Zwycięstwa władze Gdańska zdecydowały się pod koniec 2015 roku na ul. Kartuskiej. Tu po zainstalowaniu sygnalizacji głosowej udało się zaoszczędzić nawet kilka minut na czasie przejazdu tramwajów i sporo pieniędzy w miejskiej kasie. Szybszy przejazd to bowiem mniejsze zapotrzebowanie na tabor na danym odcinku.

Przebudowa skrzyżowania ulic Kartuskiej i Zakopiańskiej w Gdańsku. Utrudnienia w ruchu

- Likwidacja sygnalizacji świetlnej i komunikat dźwiękowy nauczył też w końcu przechodzących, że to tramwaj ma tu pierwszeństwo. Jak były światła, to ludzie masowo przechodzili na czerwonym - mówi pan Krzysztof, motorniczy.

Na Kartuskiej i al. Zwycięstwa lista miejsc w których znikną niepotrzebne światła dla tramwajów póki co się jednak kończy. Tradycyjna sygnalizacja sterować będzie ich ruchem chociażby na pięciu nowych skrzyżowaniach jakie powstaną po przebudowie Podwala Przedmiejskiego, która rozpocznie się w przyszłym roku. Trudno jednak się temu dziwić, bo priorytetem tej inwestycji ma być zwrócenie Podwala pieszym. Władze miasta zapewniają jednak, że mimo budowy nowych naziemnych skrzyżowań przejazdy tramwajów nie zostaną wydłużone. Lewoskręty i miejsca do nawrotów przez torowiska dla samochodów powstaną w pobliżu istniejących przystanków tramwajowych, dzięki czemu będzie możliwość synchronizacji sygnalizacji świetlnej z ruchem szynowym.

Przypominamy, że listopad przyniesie zmiany w ruchu tramwajowym także w Śródmieściu. Po trwającej od stycznia przerwie, związanej z budową układu komunikacyjnego wokół powstającego centrum Forum Gdańsk, tramwaje wrócą na wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej. Z pewnością rozładuje to w pewnym stopniu tramwajowe korki, które od początku roku tworzyły się na Hucisku, gdzie ruch tramwajowy przerzucono w skutek prac na wspomnianym wiadukcie.

- Chcemy, żeby nadal tamtędy kursowały tramwaje linii 4 i 11. Ta trasa się sprawdziła, zapewnia dobry dojazd z południowych dzielnic do urzędu miejskiego, sądu, szpitala i innych ważnych instytucji w obrębie ul. Nowe Ogrody - podkreśla wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Sebastian Zomkowski.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki