Tramwaje lekiem na całe zło? Na pewno nie w obecnym wydaniu. Jak odkorkować Trójmiasto?

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Udostępnij:
Parafrazując słowa piosenki Krystyny Prońko możnaby zapytać, czy tramwaje w Gdańsku są lekiem na całe zło komunikacyjne i rosnące z roku na rok korki? I choć wydawałoby się, że tak właśnie jest, to w rzeczywistości oferta linii tramwajowych oraz ich częstotliwość przestała być wystarczająca dla rozrastającego się Gdańska. Co zmienić, aby poprawić funkcjonowanie tramwajów w mieście? Jakie inwestycje planowane są na najbliższe lata? Jak w końcu odkorkować Trójmiasto?

Gdańskie Autobusy i Tramwaje do obsługi 10 linii tramwajowych zatrudniają ponad 300 motorniczych, którzy na co dzień obsługują 141 pojazdów, a w zasadzie to 137 biorąc pod uwagę ostatni pożar w zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie.

Linie tramwajowe w Gdańsku

2: Łostowice Świętokrzyska - Havla - Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Główny - Zwycięstwa - Opera - Hallera - Zaspa - Przymorze - Oliwa.

3: Brzeźno - Hallera - Opera - Zwycięstwa - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Armii Krajowej - Chełm Witosa.

4: Jelitkowo - Przymorze - Oliwa - Wita Stwosza - Grunwaldzka - Wrzeszcz - Hallera - Brzeźno - Nowy Port Oliwska.

5: Zaspa - Przymorze - Oliwa - Wita Stwosza - Grunwaldzka - Wrzeszcz - Hallera - Brzeźno - Nowy Port Oliwska.

6: Jelitkowo - Oliwa - Wita Stwosza - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Armii Krajowej - Witosa - Havla - Łostowice Świetokrzyska.

7: Łostowice Świętokrzyska - Havla - Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Główny - Jana z Kolna - Marynarki Polskiej - Nowy Port Oliwska.

8: Jelitkowo - Przymorze - Zaspa - Hallera - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Podwale Przedmiejskie - Siennicka - Przeróbka - Stogi.

9: Strzyża PKM - Wrzeszcz - Grunwaldzka - Opera - Zwycięstwa - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Podwale Przedmiejskie - Siennicka - Przeróbka - Stogi - Stogi Plaża.

10: Brętowo PKM - Rakoczego - Siedlce - Kartuska - Nowe Ogrody - Hucisko - Dworzec Główny - Jana z Kolna - Marynarki Polskiej - Wolności - Nowy Port Zajezdnia / Nowy Port Góreckiego.

12: Lawendowe Wzgórze / Ujeścisko - Adamowicza - Bulońska - Rakoczego - Siedlce - Kartuska - Nowe Ogrody - Hucisko - Dworzec Główny - Zwycięstwa - Grunwaldzka - Wojska Polskiego - Wita Stwosza - Oliwa.

Spoglądając na trasy przejazdów gdańskich tramwajów można odnieść wrażenie - słuszne zresztą - że największa kumulacja połączeń występuje w obrębie odcinka Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Dworzec Główny i o ile taka koncepcja może wydawać się być słuszna, to brak połączenia m.in. Stogów i Brzeźna w formie bezpośredniej linii z południem Gdańska (nie dotyczy linii sezonowych) może już dziwić.

Tramwaje powinny jeździć nocą i na lotnisko

Jak zgłaszają "Dziennikowi Bałtyckiemu" mieszkańcy, największym problemem dotyczącym komunikacji miejskiej w Gdańsku jest brak nocnych tramwajów. Byłyby one z pewnością dobrą alternatywą dla autobusów, których częstotliwość odjazdów jest również niewystarczająca.

- Uważam, że tramwaje nocą powinny kursować z częstotliwością co 30 minut - mówi pani Jolanta, mieszkanka Stogów, która na co dzień dojeżdża tramwajem do pracy i, jak sama zaznacza, często zmuszona jest do skorzystania z taksówek lub innych firm przewozowych, ponieważ w rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej panują zbyt duże luki.

Pan Marek mieszkający w centrum zwraca z kolei uwagę na inne luki tramwajowe:

- Tyle lat jak istnieje komunikacja miejska w Gdańsku, żeby mieszkańcy Osowej nadal musieli czekać na połączenie tramwajowe? - pyta mieszkaniec Gdańska.

To pytanie wydaje się zasadne, szczególnie, że zarówno ul. Słowackiego, jak i ul. Spacerową - biorąc pod uwagę plany ich rozbudowy w przeszłości można by było poprowadzić linię tramwajową właśnie z Oliwy i Wrzeszcza w stronę Osowej i gdańskiego lotniska.

Co więcej, miasto w przeszłości rozważało poprowadzenie takiej nitki tramwajowej, to jednak zrezygnowano z tego rozwiązania wobec budowy Pomorskiej Kolei Metropolitarnej, która - jak zaznaczają mieszkańcy - jest dobrą alternatywną, ale jej częstotliwość oraz trasy przejazdu nie mogą konkurować z komunikacją miejską.

Co z budową trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz?

Trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz, nazywana także Nową Politechniczną to nowa linia, która docelowo ma połączyć górny i dolny taras Gdańska. Trasa częściowo przebiegać będzie nowym śladem, przez tereny obecnie niezagospodarowane, jak i w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane i dostosowane do wymogów projektowanej drogi i trasy tramwajowej.

Jak informuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska w pasie Nowej Politechnicznej zaprojektowana zostanie dwutorowa linia tramwajowa, która rozpoczynać się będzie od skrzyżowania Jaśkowa Dolina z ul. Rakoczego, dalej ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską.

Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych, tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji.

Projekt trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz będzie uwzględniać nie tylko linię tramwajową, ale także drogi i trasy rowerowej.

Pierwotnie projekt zrealizować miała spółka Mosty Katowice. Z uwagi na przedłużające się jednak uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana. 2 kwietnia 2021 roku podpisano nową umowę z firmą na opracowanie dokumentacji projektowej dla Trasy Gdańsk Południe - Gdańsk Wrzeszcz.

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wygrało konsorcjum firm INGEO i Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. Koszt projektu wyniesie ok. 5 milionów złotych. Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Termin zakończenia opracowania dokumentacji projektowej IV kwartał 2022 roku.

Jak informuje Roger Jackowski, radny Rady Dzielnicy Wrzeszcz Dolny, jednym z liderów stowarzyszenia „Rowerowa Metropolia” władze miasta w żaden sposób nie konsultowały inwestycji Gdańsk Południe - Wrzeszcz z Radą Dzielnicy Wrzeszcz Dolny, i to pomimo rozpatrywania wariantu połączenia tramwajowego pomiędzy placem Komorowskiego i ul. Do Studzienki. Nie jest to jednak żaden wyjątek - jak przyznał radny - ponieważ inne inwestycje również konsultowane są sporadycznie albo wcale.

- Połączenie tramwajowe między Wrzeszczem a dzielnicami południa Gdańska jest bardzo potrzebne - mówi Roger Jackowski. - Plany budowy linii tramwajowej przebiegającej na południe Gdańska drogą okrężną przez Morenę uważam za karykaturę prawidłowego planowania linii. Efektem będzie oferta przewozów kompletnie niekonkurencyjna czasowo, nie tylko wobec przejazdu samochodem, ale także wobec dotychczasowej oferty kilku linii autobusowych. Realizacja planów miasta będzie oznaczać zmarnotrawienie setek milionów złotych. Mam nadzieję, że w tej formie nigdy nie dojdzie do realizacji inwestycji Gdańsk Południe - Wrzeszcz.

Nowa Warszawska, czyli krok w stronę normalności

Trwa budowa nowej nitki linii tramwajowej Nowa Warszawska w Gdańsku. Inwestycja ma usprawnić działanie i przepustowość komunikacji miejskiej w Gdańsku, a także poprawić bezpieczeństwo na gdańskich drogach. Połączenie pętli Ujeścisko z al. Havla znacząco skróci dojazd mieszkańców południowych dzielnic Gdańska do centrum miasta.

Planowany termin zakończenia inwestycji przypada na IV kwartał 2022 roku. Dzięki uruchomieniu nowej nitki tramwajowej mieszkańcy południowego tarasu Gdańska zyskają nowe, szybsze połączenie komunikacyjne z centrum miasta.

W znacznie większym stopniu ma zostać również wykorzystana pętla autobusowo-tramwajowa Ujeścisko, która obecnie służy jako punkt przejazdowy dla autobusów linii dziennych 115, 120, 156, 164, 174 oraz linii nocnych N2 i N4 i przystanek końcowy dla niektórych tramwajów obsługujących linię 12.

Według wstępnych planów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku jedną z linii, której trasa może się zmienić jest 3, która obecnie swój bieg kończy na pętli Chełm Witosa, a w nowej formule wydłużona ma zostać do pętli Ujeścisko. Rozważane jest również uruchomienie nowej linii z pętli Łostowice - Świętokrzyska, która ma zmierzać albo do pętli Brętowo PKM, albo wydłużona do jednej z pętli zlokalizowanych w ciągu al. Grunwaldzkiej.

Czy tramwaje (nowe połączenia) rozwiążą problem z korkami w Gdańsku?

Odpowiedź może być jedna. Nie. Układ dróg w Gdańsku wymaga znacznie większych zmian i inwestycji, aniżeli tylko korekty rozkładu jazdy tramwajów czy uruchomienia nowych połączeń.

Problemem, który słusznie wskazała m.in. radna Prawa i Sprawiedliwości, Alicja Krasula jest infrastruktura około komunikacyjna. Przystanki autobusowe i tramwajowe, wiaty, centra przesiadkowe. Jeżeli te elementy będą zniechęcać do korzystania z komunikacji miejskiej, wówczas ruch samochodów osobowych z całą pewnością nie zmaleje.

Jak dodała Beata Dunajewska, radna Wszystko dla Gdańska, kluczowe dla poprawienia komunikacji miejskiej powinny być centra przesiadkowe, tak, aby mieszkańcy mogli bez pośpiechu przesiąść się na dogodną linię autobusową czy tramwaj, a także... co jest w zasadzie i kluczowe, aby na takich centrach mogli pozostawić swoje samochody. To z kolei wymusza na władzach miasta budowę większych parkingów wokół pętli. Co ważne, powinny być one darmowe.

Taką inwestycję m.in. w pobliżu dworca na stacji Gdańsk Wrzeszcz planuje DRMG. Powstanie kubaturowy parking na 500 miejsc rowerowych. Dwukondygnacyjny obiekt mieścić będzie również pomieszczenia zaplecza techniczno-socjalnego dla kierowców autobusów oraz pomieszczenia techniczne dla parkingu.

Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne i jest realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, Osi Priorytetowej 9 Mobilność, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Jak informuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, 10 grudnia odbyło się otwarcie ofert. Na realizację zadania zabezpieczono 4 934 440 złotych brutto. Wpłynęła jedna oferta (Roverpol Sp. z o.o. - 9 790 800 złotych), która jest teraz analizowana, decyzję o możliwości rozstrzygnięcia postępowania podejmą władze miasta.

Droga rozwoju miasta tj. inwestowanie w komunikację alternatywną zdaje się być słuszna, to jednak, aby znacząco wpłynąć na poprawę jakości jazdy, a za tym i życia mieszkańców Gdańska trzeba starać się wyważyć wszelkie potrzeby tj. potrzeby pieszych, kierowców, rowerzystów, a w dużym uproszczeniu wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska elektromobilność w liczbach

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Niech ten spasiony Kaczan wiecej placi tramwajarzom!!!
M
Mmmmmm
Tylko szybkie tramwaje, częściowo w wykopach, częściowo w tunelach. A obecne linię albo częściowo przerobić albo zrobić z nich dojazdowymi do nich. Żeby jakiś osioł nie wpadł na to żeby budować zwykły tramwaj np do Straszna czy pruszcza.wladze Gdańska wychodzą z założenia że tramwaj to tramwaj, pasażer wsiądzie i jest zadowolony mimo że stoi półtorej godziny w bydlowozie bez siedzeń niemal, zwiedzając pół miasta z przystankami co 100 m, najwolniejszym systemem tramwajowym w kraju, bez priorytetow. Premetro jak w Krakowie, szybki tramwaj częściowo podziemny jak z Poznaniu. No i parkingi P
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie