Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Morenę gotowy w 70 procentach

Paweł Durkiewicz
mat.prasowe GIK
Coraz bliżej końca jest budowa nowej linii tramwajowej, która połączy rozbudowaną pętlę Siedlce z przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo.

Choć wykonawca inwestycji – firmy MTM S.A. i Rajbud Sp. z o.o. – nie zdąży z końcem prac przed planowanym startem PKM (1 września), możliwe, że trasa zwieńczona nowoczesnym węzłem będzie gotowa przed zakładanym terminem (30 września). Zaawansowanie prac wynosi ponad 70 procent.

Inwestycja nadzorowana przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne jest warta aż 116,3 milionów złotych. Na nowej linii o długości 3,6 km znajdzie się 5 nowych przystanków – „Piekarnicza”, „Belgradzka”, „Warneńska”, „Kolumba” i „PKM Brętowo”.

W ok. 80 proc. ukończona jest efektowna estakada na odcinku od ul. Kolumba do przystanku PKM. Konstrukcja w swoim najwyższym punkcie osiąga 11 metrów i kończy się peronem – wspólnym dla tramwaju i PKM. Ze względu na specyficzny układ torowy (brak tradycyjnej pętli) linie obsługiwać będą tylko dwukierunkowe tramwaje.

Przystanek Brętowo ma być jednym z najnowocześniejszych i najwygodniejszych w Gdańsku węzłów integracyjnych dla pięciu różnych środków komunikacji. Poza tramwajami i składami PKM będą się na nim zatrzymywać również autobusy gdańskiego ZTM-u, nie zabraknie też postojów dla rowerów i parkingu dla samochodów.

- Miasto Gdańsk od samego początku energicznie zaangażowało się w realizację węzłów integracyjnych Brętowo, Jasień i Kiełpinek – powiedział Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. polityki komunalnej. - Koszt wszystkich trzech węzłów integracyjnych to 36 milionów złotych brutto. Chodzi o to, by PKM stała się istotną osią komunikacyjną dla miasta. Zależy nam, by ułatwić mieszkańcom przesiadanie się z własnych samochodów do transportu zbiorowego.

Choć przewidziany w kontrakcie termin realizacji nowej linii tramwajowej to 30 września, możliwe, że wykonawcom uda się zakończyć wszystkie prace szybciej.

- Są na to szanse, zależy to oczywiście od wielu czynników – komentuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK. – W połowie okresu letniego powinniśmy już wiedzieć, czy uda nam się zamknąć inwestycję przed zakładanym czasem. Jesteśmy dobrej myśli.

Równolegle realizowana jest mierząca 0,7 km odnoga linii tramwajowej wchodząca w ul. Bulońską. Projekt realizowany przez konsorcjum WPRD Gravel i Tor-Kar-Sson jest wart 23 miliony złotych. Zaawansowanie prac wynosi w tym wypadku 65 procent.

CZYTAJ TEŻ:

INNE ARTYKUŁY DOTYCZĄCE TRAMWAJU NA MORENĘ

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki