Tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Raport naukowców z PG

Maciej PietrzakZaktualizowano 
Archiwum
Zespół naukowców z Politechniki Gdańskiej przygotował profesjonalny raport na temat planowanej dużej inwestycji komunikacyjnej jaką miałaby być nowa trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz.

Raport skupia się przede wszystkim na najbardziej kontrowersyjnym elemencie planowanej linii - miejscu, w którym miałaby ona wchodzić w aleję Grunwaldzką. Przypominamy, że w grę wchodzą dwie lokalizacje - na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego (przeciw czemu intensywnie protestują jej mieszkańcy) oraz na dużym skrzyżowaniu alei z ulicami Do Studzienki i Miszewskiego. Krytyczne wobec tego drugiego wariantu od początku są władze miasta, które podkreślają, że wprowadzenie tramwaju na tym i tak już trudnym skrzyżowaniu sparaliżuje przepustowość alei Grunwaldzkiej. Takiego ryzyka, zdaniem urzędników i projektantów z Mostów Katowice, nie ma w przypadku poprowadzenie tramwaju ul. BGW. Zupełnie inne zdanie na ten temat w koreferacie zaprezentowali naukowcy z Politechniki.

Zespół za możliwe i korzystniejsze rozwiązanie uważa wprowadzenie tramwaju ul. Do Studzienki nawet kosztem wyburzeń znajdujących się tam budynków. Jedną z propozycji jest dołożenie na tym odcinku Grunwaldzkiej trzeciej nitki torów tramwajowych. Wymagałoby to jednak przebudowy całego ciągu komunikacyjnego od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Skrzyżowania musiałyby zostać poszerzone, powiększone łuki skrętu tramwajów, a chodnik zmniejszyłyby się o połowę.

Naukowcy przyjrzeli się także koncepcjom przebiegu trasy w dzielnicach na południe od Wrzeszcza. Podobnie jak w przypadku ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego, sporo kontrowersji na wspomnianych spotkaniach informacyjnych budził wśród mieszkańców np. pomysł poprowadzenia tramwaju tunelem na ul. Wileńskiej na Morenie. Zdaniem władz i Mostów Katowice, byłby to najlepszy sposób na zniwelowanie różnic wysokości na tym terenie. Mieszkańcy na powierzchni tunelu mieliby zyskać także nowe, zielone tereny rekreacyjne. Z analizy zespołu dr Jamroza wynika, jednak że tunel na Wileńskiej nie jest dobrym pomysłem - tramwaj jechałby tu po prostu za wolno.

Czytaj: Tramwaj pojedzie z Moreny i Gdańska Południa do Wrzeszcza [WIZUALIZACJE ]

Skąd taka rozbieżność spojrzeń na GP-W u władz miasta i Politechniki? Czytaj w najnowszym, papierowym tygodniku "Trójmiasto" (5.08.2016r).

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
student

Myślę, że rozbieżności są aż tak duże bo dr Jamroz uważa się za Guru transportu i wszystko co powie kto inny jest złe, dlatego jego zespół ma odmienne od pozostałych zdanie.

m
mirek

Udoskonali wam dojazd tak jak to zrobił na Kartuskiej, czubek! Takiego drugiego debila nie widziałem! Dajcie się zrobić na szaro!!! Te jego pomysły to roztrzaskać to o kant d***!

A
Aniołki

Przecież jest to jeden z trzech najlepszych wariantów trasy GPW!

o
olo

Te przesiadki, to niech sobie budyń w dupę wsadzi, idiota! Ale on przecież nie jeździ tramwajami hrabia von dupersztejn!

p
patient patient

Oba warianty zakładają przeprowadzenie linii przez starą zabudowę Wrzeszcza. Co prędzej czy później doprowadzi do usunięcia ludzi z tego terenu i dalsze wyburzenia. I o to chodzi...
Nie są to, oczywiście, jedyne możliwości komunikacji, patrz chociażby Smoluchowskiego. Ale o to nie zapytano...
Czy zamiast narzucać ludziom swoje interesy, miasto nie mogłoby, po prostu, godziwie zapłacić mieszkańcom za przeniesienia się w inne miejsce? Zastanawia determinacja, terminy gonią?
"Tunele" na Wileńskiej to oczywista durnota, efekty takich eksperymentów widzimy na PKM. Istnieje od dawna plan i rezerwa terenu pod wiaduktem Rakoczego. Przesiadki? Przeciez miasto to lubi...

N
Naukowiec

To jest analiza inżynierska, nie naukowa. To są inżynierowie, nie naukowcy :)

Dodaj ogłoszenie