Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz. Raport naukowców z PG

Maciej Pietrzak
Archiwum
Zespół naukowców z Politechniki Gdańskiej przygotował profesjonalny raport na temat planowanej dużej inwestycji komunikacyjnej jaką miałaby być nowa trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz.

Raport skupia się przede wszystkim na najbardziej kontrowersyjnym elemencie planowanej linii - miejscu, w którym miałaby ona wchodzić w aleję Grunwaldzką. Przypominamy, że w grę wchodzą dwie lokalizacje - na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego (przeciw czemu intensywnie protestują jej mieszkańcy) oraz na dużym skrzyżowaniu alei z ulicami Do Studzienki i Miszewskiego. Krytyczne wobec tego drugiego wariantu od początku są władze miasta, które podkreślają, że wprowadzenie tramwaju na tym i tak już trudnym skrzyżowaniu sparaliżuje przepustowość alei Grunwaldzkiej. Takiego ryzyka, zdaniem urzędników i projektantów z Mostów Katowice, nie ma w przypadku poprowadzenie tramwaju ul. BGW. Zupełnie inne zdanie na ten temat w koreferacie zaprezentowali naukowcy z Politechniki.

Zespół za możliwe i korzystniejsze rozwiązanie uważa wprowadzenie tramwaju ul. Do Studzienki nawet kosztem wyburzeń znajdujących się tam budynków. Jedną z propozycji jest dołożenie na tym odcinku Grunwaldzkiej trzeciej nitki torów tramwajowych. Wymagałoby to jednak przebudowy całego ciągu komunikacyjnego od ul. Do Studzienki do centrum handlowego Manhattan. Skrzyżowania musiałyby zostać poszerzone, powiększone łuki skrętu tramwajów, a chodnik zmniejszyłyby się o połowę.

Naukowcy przyjrzeli się także koncepcjom przebiegu trasy w dzielnicach na południe od Wrzeszcza. Podobnie jak w przypadku ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego, sporo kontrowersji na wspomnianych spotkaniach informacyjnych budził wśród mieszkańców np. pomysł poprowadzenia tramwaju tunelem na ul. Wileńskiej na Morenie. Zdaniem władz i Mostów Katowice, byłby to najlepszy sposób na zniwelowanie różnic wysokości na tym terenie. Mieszkańcy na powierzchni tunelu mieliby zyskać także nowe, zielone tereny rekreacyjne. Z analizy zespołu dr Jamroza wynika, jednak że tunel na Wileńskiej nie jest dobrym pomysłem - tramwaj jechałby tu po prostu za wolno.

Czytaj: Tramwaj pojedzie z Moreny i Gdańska Południa do Wrzeszcza [WIZUALIZACJE ]

Skąd taka rozbieżność spojrzeń na GP-W u władz miasta i Politechniki? Czytaj w najnowszym, papierowym tygodniku "Trójmiasto" (5.08.2016r).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki