Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tiry omijają płatne A1 i obwodnicę. Wybierają lokalne drogi

Redakcja
Zwiększony ruch tirów na pomorskich drogach to wynik wprowadzenia systemu viaTOLL
Zwiększony ruch tirów na pomorskich drogach to wynik wprowadzenia systemu viaTOLL Tomasz Bołt
Opłaty za przejazd tirów po drogach ekspresowych i autostradach spowodowały potężne kłopoty. Płatne trasy są puste, na drogach lokalnych panuje zwiększony ruch. Jest tak m.in. na drodze krajowej 91 i w Trójmieście. Tiry omijają w ten sposób autostradę A1 i obwodnicę. Samorządowcy zapowiedzieli, iż się nie zawahają użyć radykalnych metod, by usunąć je z ulic

Wszystkiemu winien jest funkcjonujący od kilku dni system viaTOLL, czyli pobierania opłaty za przejazd po trasach ekspresowych i autostradach samochodów cięższych niż 3,5 tony.

Elektroniczne opłaty mogą sparaliżować ruch w wakacje

- Jeszcze przed uruchomieniem systemu wykonaliśmy badania natężenia ruchu ciężarówek - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Od przyszłego tygodnia kilkakrotnie je ponowimy. Jeśli się okaże, że ruch tirów w mieście znacząco wzrósł, jak podejrzewamy, możliwe jest nawet wprowadzenie całkowitego zakazu wjazdu ciężarówek do Gdańska, poza tymi mającymi specjalne zezwolenie.

Jak poinformował nas Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, wprowadzenia ograniczeń nie wykluczają też gdyńscy samorządowcy.

Projekt pobierania e-myta przeforsowany został głosami głównie parlamentarzystów Platformy Obywatelskiej. Samorządowcy z Trójmiasta próbowali więc interweniować u lidera tej partii, premiera Donalda Tuska, prosząc go o zrezygnowanie z poboru opłat choćby na obwodnicy. Bezskutecznie. Pomorski poseł PO Tadeusz Aziewicz uważa jednak, że na razie powodów do paniki nie ma.

Tiry zablokują miasta? Prezydenci Trójmiasta apelują do premiera

- Przy wprowadzaniu takich nowinek początkowe reakcje zawsze są nerwowe - mówi Aziewicz. - Sądzę jednak, że wkrótce sytuacja się unormuje i kierowcy wrócą na autostradę i obwodnicę. Jeżeli system pobierania opłat ma być efektywny, trudno sobie wyobrazić, by tworzyć wyjątki i wyłączać z niego gdziekolwiek trasy ekspresowe.

Tiry omijają płatne trakty, czyli autostradę A1 i obwodnicę

Opłaty naliczają urządzenia na bramownicach
Na potrzeby funkcjonowania systemu viaTOLL w całym kraju nad autostradami i drogami ekspresowymi, a także nad niektórymi drogami krajowymi zamontowano 430 bramownic.
Zamontowała je, na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, firma Kapsch. System e-myta objął już sieć 1560 km dróg.

Na bramownicach zamontowane są specjalne urządzenia, które współpracują z tzw. viaBOKSAMI, czyli nadajnikami, jakie kierowcy samochodów ciężarowych zobowiązani są umieścić na przedniej szybie auta, o ile oczywiście chcą korzystać z płatnych dróg. W ten sposób wyliczana jest liczba przejechanych kilometrów i naliczana opłata. Za brak viaBOKSA kierowca ciężarówki może zostać ukarany mandatem 3 tys. zł.

Na obwodnicy montują bramki do pobierania opłat od TIR-ów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki