Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tiegenhof retro (Nowy Dwór Gdański retro). Historia na starej fotografii [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Jadwiga Bilicka
Jadwiga Bilicka
Miasto świetnie prosperowało
Miasto świetnie prosperowało Tiegenhof/ Nowy Dwór Gdański
Jeśli przyjrzeć się historii Nowego Dworu (Tiegenhof) można stwierdzić, że pomimo późnego uzyskania statutu miejskiego (1 kwietnia 1881 roku) miejscowość nigdy nie miała charakteru wiejskiego.

Nowy Dwór Gdański - archiwalne zdjęcia

W 1600 roku wytyczono „na bagnach i trzcinie” nową ulicę nazwaną Rynkiem (Marktstrasse).

Powstanie Rynku dało jasny sygnał do kierunku dalszej rozbudowy. Nowe domy powstawały wzdłuż ulic biegnących od Marktstraße. Tak powstały:

  • Vorhofstraße (Sikorskiego),
  • Rossgarten (Kopernika),
  • a później Banhofstraße (Dworcowa),
  • Linenstraße (Sienkiewicza)
  • oraz Neue Reihe (Obrońców Westerplatte).

Z początku zabudową został objęty teren położony w petli rzeki Tugi. Kolejny etap rozwoju miasta po pierwszej wojnie światowej objął najpierw tereny pomiędzy rzeką i torami kolejowymi (Heinrich – Stobbe – Straße, obecnie ulica Dąbrowskiego), a następnie tereny wykupione po byłej cukrowni (Badowskistraße, obecnie ulica Kościuszki).

W latach międzywojennych włączono do miasta wieś Platenhof. Główną ulicą tego obszaru stała się Ostseestraße (Morska)

Rozwój przemysłu i handlu

W 1870 r. powstała nowoczesna cukrownia.
W 1874 roku istaniały w Tiegenhof –
trzy browary, tkalnia lnu, olejarnia, wytwórnia tytoniu, farbiarnia oraz słynna fabryka wódek gatunkowych założona w 1776 roku przez Petera Stobbe.

Dziesięć lat później pracowała również garbarnia parowa, fabryka mydeł oraz cztery browary.

W latach 1847 – 1851 został wzniesiony kościół katolicki. Początkowo była to filia parafii w Tiegenhagen (Żelichowo).

Kolej i szkoły

W drugiej połowie XIX wieku rozpoczyna się budowa dróg kolejowych. Na przełomie XIX i XX wieku sieć liczy 105,3 km długości. Odtąd stacja w stolicy Żuław stała się jedną z ważniejszych węzłów towarowo – osobowych w rozbudowanej, aż do lat dwudziestych XX wieku sieci żuławskiej kolei wąskotorowej.
W 1872 roku w mieście istniały dwie szkoły powszechne : katolicka i ewangelicka. Rok wcześniej powstała pierwsza szkoła średnia.
W 1866 roku założono pierwszą lokalną gazetę. Był to Tiegenhofer Telegraph później nazwany Werder Zeitung.
W 1901 roku miasteczko liczyło 2901 mieszkańców.

Co jeszcze zyskało miasto?

Okres międzywojenny to czas prężnej prosperity miasta. W 1924 roku została uruchomiona nowoczesna serownia, która produkowała wówczas nowość – serki topione.
Działa kilka hoteli, domy handlowe, poczta, szpital, stacja paliw, cukiernia, urząd powiatowy, zakłady rzemieślnicze, bank założony przez rodzinę Stobbe.

W 1935 roku rozpoczęto w mieście budowę kompleksu gmachów przeznaczonych na cele kulturalne i partyjne. Z zakrojonych na wielką skalę projektów udało się zrealizować 40% całości przedsięwzięcia – dwa duże gmachy.

W dniu wybuchu II wojny światowej miasto liczy 3900 mieszkańców.

Reprodukcje zdjęć - Tiegenhof/Nowy Dwór Gdański Marek Opitz, Grzegorz Gola

Miasto świetnie prosperowało

Tiegenhof retro (Nowy Dwór Gdański retro). Historia na stare...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

SIM Zagłębie inwestycje pow. zawierciański

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki