reklama

TESTY GIMNAZJALNE 2019 z polskiego. Jakie tematy pojawiły się na egzaminie gimnazjalnym z CKE? Teksty na egzaminie z polskiego 10.04.2019

Maria PozańskaZaktualizowano 
TEST GIMNAZJALNY 2019 z polskiego. Jakie tematy pojawiły się na egzaminie gimnazjalnym z CKE? Teksty na egzaminie z polskiego 10.04.2019 Karolina Misztal
TESTY GIMNAZJALNE 2019 z języka polskiego odbył się w środę, 10 kwietnia 2019 roku w ramach egzaminu gimnazjalnego 2019. Jakie tematy przygotowało CKE dla gimnazjalistów? Sprawdźcie na jakich tekstach pracowali uczniowie i jakie przykładowe pytania do tych tekstów przygotowali twórcy egzaminów. ARKUSZE I ODPOWIEDZI do egzaminu gimnazjalnego 2019 roku z części humanistycznej znajdziecie w naszym serwisie.

TESTY GIMNAZJALNE 2019 z polskiego. Jakie tematy pojawiły się na egzaminie gimnazjalnym z CKE?

Gimnazjaliści pracowali na tekście "Kamienie na szaniec" Aleksandra Kamińskiego oraz " KROPLE, PIÓRKA, ŹDŹBŁA…" Sylwii Sekret z serwisu gloskultury.pl oraz "Utrwalacz myśli" Agnieszki Krzemińskiej, wiersz Anny Kamieńskiej "Śmieszne" z jej tomiku "Poezje wybrane". Ten drugi to tekst o fraszkach Jana Izydora Sztaudyngera. Trzeci pochodzi z „Niezbędnika Inteligenta” nr 1/2016.

Wybrane pytania do tekstu Aleksandra Kamińskiego:

Zadanie 2. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
W przytoczonym fragmencie Kamieni na szaniec Alka i Rudego charakteryzują
A. wyniosłość i zawiść.
B. uległość i skromność.
C. wrażliwość i niezdecydowanie.
D. pomysłowość i nieustępliwość.

Zadanie 5. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Aby zachować sens wypowiedzenia Dość, że dostał, podkreślonego wyrazu nie można zastąpić
sformułowaniem
A. Grunt.
B. Najważniejsze.
C. Mniejsza z tym.
D. Wystarczy powiedzieć.

Wybrane pytania do tekstu Aleksandra Kamińskiego:

Zadanie 8. (0–1)
Co – zdaniem autorki – jest najistotniejszą zaletą fraszek Jana Izydora Sztaudyngera?
Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. Zawarta we fraszkach niezmiennie aktualna prawda o naturze ludzkiej.
B. Możliwość cytowania fraszek jako części dedykacji lub życzeń.
C. Przywołane we fraszkach informacje o życiu i pasjach autora.
D. Wyjątkowość fraszek wynikająca z ich niedoskonałej formy

Wybrane pytania do tekstu Agnieszki Krzemińskiej:

Zadanie 12. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Tytułowy utrwalacz myśli to
A. mowa.
B. papier.
C. pismo.
D. pamięć.

Zadanie 15. (0–1)
Uzupełnij zdanie. Wybierz właściwe odpowiedzi spośród podanych.
Według Sokratesa mowa umożliwia człowiekowi A/B, natomiast uniemożliwia C/D.
A. przechowywanie informacji C. ćwiczenie pamięci
B. szybką odpowiedź D. utrwalanie fałszywych opinii

Zobacz wideo: Pierwszy dzień egzaminu gimnazjalnego 2019 w Gdańsku

Wybrane pytania do tekstu Anny Kamieńskiej:

Anna Kamieńska
ŚMIESZNE

Jak to jest być człowiekiem
spytał ptak
Sama nie wiem
być więźniem swojej skóry
a sięgać nieskończoności
być jeńcem drobiny czasu
a dotykać wieczności
być beznadziejnie niepewnym
i szaleńcem nadziei
być igłą szronu
i garścią upału
wdychać powietrze
dusić się bez słowa
płonąć
i gniazdo mieć z popiołu
jeść chleb
lecz głodem się nasycać
umierać bez miłości
a kochać przez śmierć
To śmieszne odrzekł ptak
wzlatując w przestrzeń lekko

Zadanie 18. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Postać mówiąca, stwierdzając sama nie wiem,
A. oczekuje odpowiedzi od rozmówcy.
B. ignoruje problem zawarty w pytaniu.
C. dąży do narzucenia własnego zdania.
D. sugeruje niejednoznaczność odpowiedzi.

Zadanie 20. (0–1)
Którym stwierdzeniem można poprawnie objaśnić cytat płonąć i gniazdo mieć z popiołu,
tak aby zachować jego sens? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. Poddać się rozpaczy.
B. Niszczyć własny dom.
C. Podnosić się po całkowitej klęsce.
D. Działać rozważnie w sytuacji zagrożenia.

Zadanie 21. (0–10)
Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy warto bronić własnych przekonań.
W argumentacji posłuż się przykładami z literatury.

Egzamin gimnazjalny 2019. Historia i WOS [ARKUSZ + ODPOWIEDZI]

Egzaminy gimnazjalne 2019. Historia i WOS [ARKUSZ + ODPOWIEDZI]

Egzamin gimnazjalny 2019. Historia i WOS. ODPOWIEDZI I ARKUS...

Egzaminy gimnazjalne 2019. Polski [ARKUSZ + ODPOWIEDZI]

Egzamin gimnazjalny 2019. JĘZYK POLSKI ODPOWIEDZI I ARKUSZ C...

EGZAMIN GIMNAZJALNY 10-12.04.2019

GODZINY I CZAS TRWANIA

Egzamin gimnazjalny 2019 odbędzie się w dniach 10-12 kwietnia 2019 i składał się będzie z trzech części:

  • 10 kwietnia 2019 (środa) - część humanistyczna - z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie - godz. 9 (60 minut), z zakresu języka polskiego - godz. 11 (90 minut)
  • 11 kwietnia 2019 (czwartek) - egzamin gimnazjalny 2018: część matematyczno-przyrodnicza - z zakresu przedmiotów przyrodniczych - godz. 9 (60 minut), z zakresu matematyki - godz. 11 (90 minut)
  • 12 kwietnia 2019 (piątek) - egzamin gimnazjalny 2018: język obcy nowożytny - na poziomie podstawowym - godz. 9 (60 minut) na poziomie rozszerzonym - godz. 11 (60 minut)

Sprawdź, jak liczy się punkty po ukończeniu gimnazjum

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie