Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Terminal przeładunku towarów rolnych w Gdańsku. Zbuduje go OT Logistics

Redakcja
Nowy terminal za sąsiadów będzie miał DCT, terminal Sea Invest i terminal naftowy
Nowy terminal za sąsiadów będzie miał DCT, terminal Sea Invest i terminal naftowy K.Kowalski/ portgdansk.pl
Umowę dotycząca dzierżawy terenów na 30 lat i zainwestowania około 300 milionów złotych podpisały wczoraj zarządy Morskiego Portu Handlowego Gdańsk oraz OT Logistics SA (OTL). Na podstawie tej umowy, OTL na działce wielkości 26 hektarów planuje zbudować - niezwykle ważny dla polskiej gospodarki - największy w regionie terminal przeładunkowo-składowy, specjalizujący się w towarach rolnych. Warto wiedzieć, że dzięki takim produktom, a zwłaszcza zbożom, Gdańsk kilka wieków temu stał się gospodarczą potęgą.

- Teren o powierzchni 26 hektarów wraz z przyległym do niego pirsem rudowym będzie doskonałym miejscem na budowę profesjonalnego terminalu, dzięki któremu możliwe będzie nie tylko zwiększenie konkurencyjności samej spółki OT Logistics w obsłudze towarów agro, ale również zapewnienie w Porcie Gdańsk infrastruktury terminalowej dla tego typu ładunków na taką skalę, jakiej w chwili obecnej nie ma żaden inny okoliczny port - przekonuje Dorota Raben, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk. -  Port Gdańsk od zarania dziejów specjalizował się w obsłudze właśnie zbóż. Dziś historia zdaje się zataczać krąg, bowiem niewykluczone, że już wkrótce nasz port za sprawą nowej inwestycji ponownie przywoływany będzie jako największy polski port zbożowy.

- Podpisana dziś umowa stanowi zwieńczenie naszych kilkuletnich starań i jest pierwszym krokiem na drodze do realizacji wyjątkowo ambitnego celu, jakim jest budowa od zera największego w regionie i jedynego w Polsce terminalu wyspecjalizowanego w przeładunkach ładunków agro - informował Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics SA. - Nasz port będzie miał istotną przewagę konkurencyjną ze względu na bardzo dużą powierzchnię magazynową. Jako najlepszy port agro na Bałtyku, gdański terminal będzie umożliwiał rozładowanie i załadowanie statku podczas jednego podejścia. Stworzymy dzięki temu unikatową ofertę, bowiem taka usługa pozwoli armatorom znacznie obniżyć koszty. Inwestycja w Gdańsku będzie istotna nie tylko dla naszej grupy, ale również całej polskiej gospodarki. Pomoże bowiem - poprzez ograniczenie kosztów transportu - znacząco zwiększyć konkurencyjność naszego rolnictwa.

Strony umowy: Port Gdańsk i OT Logistics uzgodniły, że docelowa roczna zdolność przeładunkowa terminalu agro ma wynieść co najmniej 2 miliony ton. Zakończenie inwestycji powinno nastąpić najpóźniej  w ciągu 60 miesięcy po wydaniu nieruchomości dzierżawcy.

Inwestycja podzielona jest na dwa etapy. Po zrealizowaniu pierwszego, w latach 2016-2018, terminal osiągnie zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie. Po zakończaniu drugiego w latach 2018-2020 ten potencjał przeładunkowy zostanie podwojony. Plan inwestycyjny i harmonogram działań zostanie przedstawiony w najbliższych tygodniach.

Według warunków kontraktu, stała opłata czynszowa za nieruchomość wyniesie około 152 mln zł w całym okresie funkcjonowania umowy. Dodatkowo w skład czynszu wchodzi część zmienna opłaty czynszowej, której wysokość będzie zależna od ilości towaru przeładowanego w terminalu.

Kazimierz Netka, [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki