- Teren o powierzchni 26 hektarów wraz z przyległym do niego pirsem rudowym będzie doskonałym miejscem na budowę profesjonalnego terminalu, dzięki któremu możliwe będzie nie tylko zwiększenie konkurencyjności samej spółki OT Logistics w obsłudze towarów agro, ale również zapewnienie w Porcie Gdańsk infrastruktury terminalowej dla tego typu ładunków na taką skalę, jakiej w chwili obecnej nie ma żaden inny okoliczny port - przekonuje Dorota Raben, prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Port Gdańsk od zarania dziejów specjalizował się w obsłudze właśnie zbóż. Dziś historia zdaje się zataczać krąg, bowiem niewykluczone, że już wkrótce nasz port za sprawą nowej inwestycji ponownie przywoływany będzie jako największy polski port zbożowy.
- Podpisana dziś umowa stanowi zwieńczenie naszych kilkuletnich starań i jest pierwszym krokiem na drodze do realizacji wyjątkowo ambitnego celu, jakim jest budowa od zera największego w regionie i jedynego w Polsce terminalu wyspecjalizowanego w przeładunkach ładunków agro - informował Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics SA. - Nasz port będzie miał istotną przewagę konkurencyjną ze względu na bardzo dużą powierzchnię magazynową. Jako najlepszy port agro na Bałtyku, gdański terminal będzie umożliwiał rozładowanie i załadowanie statku podczas jednego podejścia. Stworzymy dzięki temu unikatową ofertę, bowiem taka usługa pozwoli armatorom znacznie obniżyć koszty. Inwestycja w Gdańsku będzie istotna nie tylko dla naszej grupy, ale również całej polskiej gospodarki. Pomoże bowiem - poprzez ograniczenie kosztów transportu - znacząco zwiększyć konkurencyjność naszego rolnictwa.
Strony umowy: Port Gdańsk i OT Logistics uzgodniły, że docelowa roczna zdolność przeładunkowa terminalu agro ma wynieść co najmniej 2 miliony ton. Zakończenie inwestycji powinno nastąpić najpóźniej w ciągu 60 miesięcy po wydaniu nieruchomości dzierżawcy.
Inwestycja podzielona jest na dwa etapy. Po zrealizowaniu pierwszego, w latach 2016-2018, terminal osiągnie zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie. Po zakończaniu drugiego w latach 2018-2020 ten potencjał przeładunkowy zostanie podwojony. Plan inwestycyjny i harmonogram działań zostanie przedstawiony w najbliższych tygodniach.
Według warunków kontraktu, stała opłata czynszowa za nieruchomość wyniesie około 152 mln zł w całym okresie funkcjonowania umowy. Dodatkowo w skład czynszu wchodzi część zmienna opłaty czynszowej, której wysokość będzie zależna od ilości towaru przeładowanego w terminalu.
Kazimierz Netka, [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?