TELEPLATFORMA PIERWSZEGO KONTAKTU - pomoc medyczna w godzinach wieczornych, nocą oraz przez całą dobę w weekendy i święta

Materiał informacyjny Narodowego Funduszu Zdrowia

Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200, pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, a także w weekendy i święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach (polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim).

Wielu z nas potrzebowało zapewne pomocy lekarskiej w nocy lub w dni wolne od pracy, gdy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej były już nieczynne. Teraz otrzymanie takiej pomocy jest łatwiejsze niż dotychczas, i to bez wychodzenia z domu.

Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma umożliwia pacjentowi pierwszy kontakt ze służbami medycznymi w sytuacji nagłego zachorowania w czasie, gdy poradnie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych za pośrednictwem TPK udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Aby uzyskać pomoc wystarczy połączyć się telefonicznie z bezpłatnym numerem TPK.

Bezpłatne połączenie może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona wyłącznie dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w soboty, niedziele i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.

TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wówczas personel medyczny może zalecić:

  • wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
  • kontakt z lekarzem POZ (w godzinach od 8.00 do18.00 od poniedziałku do piątku)
  • a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Jak wygląda rozmowa?

Po wysłuchaniu krótkiego komunikatu informującego o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, pacjent otrzymuje możliwość wyboru języka, w którym będzie udzielana konsultacja.
W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w trakcie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad dotyczących dalszego sposobu postępowania.
Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas w trakcie tego samego połączenia przekieruje pacjenta do lekarza.
Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.

Platforma jest dostępna dla osób niesłyszących

Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Z myślą o nich teleplatforma oferuje udzielanie porad za pomocą specjalnego wideoczatu. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza języka migowego.

Dodaj ogłoszenie