Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Tak oszukuje cię twój umysł! Ty też nabierasz się na te myśli? Naucz się rozpoznawać zniekształcenia poznawcze - to pułapki myślowe

asz
W pułapki myślowe wpada każdy z nas! Można jednak poznać je, nauczyć się ich unikać i dzięki temu być szczęśliwszym na co dzień! Poznaj najczęstsze zniekształcenia poznawcze. Ile z nich znasz z własnego doświadczenia?
W pułapki myślowe wpada każdy z nas! Można jednak poznać je, nauczyć się ich unikać i dzięki temu być szczęśliwszym na co dzień! Poznaj najczęstsze zniekształcenia poznawcze. Ile z nich znasz z własnego doświadczenia? istock.com
Każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu ulega zniekształceniom poznawczym. Tak działa nasz umysł, dlatego zanim następnym razem twoje myśli znów wbiegną na tory prowadzące cię do smutku, frustracji i poczucia beznadziei, poznaj jego sztuczki i naucz się im przeciwdziałać! Zobacz, jak oszukuje cię twój własny mózg.

Zniekształcenia poznawcze, czyli kiedy dajesz się nabrać swoim myślom

Myślenie abstrakcyjne u człowieka wykształciło się w toku ewolucji i to dzięki niemu możemy myśleć o czymś więcej niż „tu i teraz”. Przez naszą głowę nieustannie przebiegają setki myśli, dzięki którym możemy m.in. interpretować otaczającą nas rzeczywistość. W niektórych sytuacjach nasz umysł w błędny sposób interpretuje jakieś zdarzenie i to właśnie nazywamy zniekształceniem poznawczym, czy też pułapką myślową.

Jeśli nasze myślenie zostaje złapane w pułapkę zniekształconych symbolicznych znaczeń, nielogicznego rozumowania i błędnych interpretacji, stajemy się w rzeczywistości ślepi i głusi - Aaron T. Beck

Zniekształcenia poznawcze zwykle prowadzą do pogorszenia nastroju, a u osób z zaburzeniami depresyjnymi czy lękowymi podtrzymują i utrwalają obecność objawów tych zaburzeń.


W jaki sposób nie dać się zniekształceniom poznawczym?
Najskuteczniej można je rozbroić w trakcie psychoterapii, ale możesz też sam próbować je rozbroić. Przede wszystkim dowiedz się, jakie są najczęstsze pułapki myślowe, w które możesz wpadać. Potem:

  • zauważaj swoje myśli i staraj się dostrzec, kiedy pojawiają się w nich zniekształcenia poznawcze,
  • poddawaj myśli pod wątpliwość, pytając się „czy na pewno…?”: „czy na pewno jestem beznadziejną matką?”; „czy na pewno jestem złym pracownikiem?”; „czy jestem pewien, że ta osoba ma mnie za nudziarza?”,
  • zwracaj uwagę także na pozytywne aspekty wydarzeń, zamiast skupiać się tylko na negatywnych,
  • podaruj sobie współczucie: zamiast wyrzucać sobie, że danego dnia kiepsko wywiązałeś się z obowiązków, doceń to, co mimo wszystko udało się zrobić i pomyśl np. „biorąc pod uwagę to, jak bardzo cierpiałam, to wspaniałe, że udało mi się mimo tego odkurzyć mieszkanie”,
  • pamiętaj, że nie jesteś swoimi myślami – to, co myślisz nie mówi nic o tym, kim jesteś,
  • nie zapominaj o tym, że okoliczności się zmieniają – nie zawsze musisz robić rzeczy według tego samego schematu, który istnieje w twoich przekonaniach; rób to, co w tym momencie jest ci potrzebne i może ci służyć i być dla ciebie korzystne,
  • nie obwiniaj się za rzeczy, które są poza twoją kontrolą – miej świadomość, że nie masz kontroli nad myślami i zachowaniami innych ludzi, dlatego też nie możesz brać za nie odpowiedzialności.

Warto wiedzieć:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Testy krwi prognozują ryzyko zawału serca

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki