Tablice niemieckojęzyczne ulic tczewskich wzburzyły tczewian. Mieszkańcy poprosili o interwencję [zdjęcia]

Krystyna PaszkowskaZaktualizowano 
Na osiedlu Suchostrzygi na skwerze przy ul. Żwirki znajdują się tablice z nazwami ulic tczewskich. Wśród nich jest również kilka w języku niemieckim. Określenie Dirschauer Strasse bardzo wzburzyło starszych mieszkańców grodu Sambora. Pojawili się w naszej redakcji w Tczewie z prośbą o interwencję w tej sprawie.

Panowie Lech i Franciszek (nazwiska do wiadomości redakcji) byli oburzeni zastaną sytuacją:

- To nie do pomyślenia, nie po to tylu Polaków oddało życie za wolność i niepodległość, żeby teraz na naszych ulicach pojawiały się tablice z napisami, które obowiązywały w czasie wojny - stwierdzili.

- Na forum Dawny Tczew przed kilku laty pojawił się pomysł upamiętnienia ulic tczewskich znajdujących się w różnych miastach - mówi Łukasz Brządkowski z Dawnego Tczewa. - Udało nam się wyszukać kilkanaście lokalizacji w Polsce, a także kilka w Niemczech, gdzie te ulice funkcjonują pod nazwą Dirschauer Strasse. Warto zaznaczyć, że nazwa Dirschau przewija się przez karty historii w różnych formach - zamiennie z nazwą Tczew, już od okresu średniowiecza. Nie jest to więc tylko i wyłącznie nazwa okupacyjna, bowiem ma ona znacznie dłuższy rodowód.

Temat podjęło miasto.

- Tabliczki z nazwami ulic tczewskich pojawiły się na skwerze przy ul. Żwirki już w 2016 r. - mówi Małgorzata Mykowska, rzecznik tczewskiego magistratu. - Wcześniej zwróciliśmy się do gmin, o których wiedzieliśmy, że znajduje się tam ul. Tczewska, z prośbą o przekazanie tablic z nazwą ulicy.

Informacje o wielu takich miejscowościach, w Polsce, ale też za granicą, przekazali magistratowi tczewianie, internauci, do których zwrócili się, m.in. za pośrednictwem lokalnych mediów.

- Ostatecznie otrzymaliśmy ponad 20 tablic z całego kraju oraz z Niemiec - mówi rzeczniczka. - Tablice są oryginalne, jeśli dotarły do nas z Niemiec, to jest na nich nazwa w języku niemieckim.

Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-08-05T19:48:04 02:00, Gosc 113:

To oburzenie to lekka przesada. Fajny pomysl aby pokazac ze Miasto jest znane nie tylko w polsce. Pod jedna z tablic widac ze ulica Dirschauer Strasse istnieje w Monachium. W polskim jezyku nazywa sie Monachium a w orginale nazywa sie to Miasto München. Przykladem bedzie tez po polsku Brema a w orginale Bremen. Czyli jak sa te ulice w danym kraju beda pisac ta ulice w danym jezyku. W przypadu niemieckim sa to nazwy ulic nadane jeszcze przed 1939 rokiem, a wtedy Tczew nazywal ie Dirschau. Jedynym wyjatkiem tego bedzie nazwa ulicy z partnerskiego miasta Witten. Tutaj nazwa ulicy zostala nada po 1945 roku. I jest poprostu odpowiednikiem w niemieckim jezyku.

Pozdrawiam

Fajna sprawa 👍

P
Pl

Germanizują POwoli

W
Wwwwwwwwwwwwwwww

Hańba!

G
Gosc 113
2019-08-05T19:48:04 02:00, Gosc 113:

To oburzenie to lekka przesada. Fajny pomysl aby pokazac ze Miasto jest znane nie tylko w polsce. Pod jedna z tablic widac ze ulica Dirschauer Strasse istnieje w Monachium. W polskim jezyku nazywa sie Monachium a w orginale nazywa sie to Miasto München. Przykladem bedzie tez po polsku Brema a w orginale Bremen. Czyli jak sa te ulice w danym kraju beda pisac ta ulice w danym jezyku. W przypadu niemieckim sa to nazwy ulic nadane jeszcze przed 1939 rokiem, a wtedy Tczew nazywal ie Dirschau. Jedynym wyjatkiem tego bedzie nazwa ulicy z partnerskiego miasta Witten. Tutaj nazwa ulicy zostala nada po 1945 roku. I jest poprostu odpowiednikiem w niemieckim jezyku.

Pozdrawiam

2019-08-05T22:16:11 02:00, Kociewiak:

Gosciu 113 przed 1939 miasto nazywalo sie ....Tczew, Popros swoich niemieckich geldgeberow o wiecej euro albo za wybitna niewiedze i tepote strzel sobie z niemieckiej dwururki w ten zakuty leb (to za to ze Tczew przed 1939 nie nazywal sie Tczew)

Tak miedzy 30.01.1920 a 01.09.1939 prawda nazywal sie Tczew.!

Dupe ci sciska. Jak bys byl prawdziwym Kociewiakiem to by cie to nie razilo Sledziku!

Pozdrawiam

K
Kociewiak prawdziwy
2019-08-06T08:56:46 02:00, Pomira:

Mam wywalone w tablice i w TVP Kurskiego !!! I w cały PiS który dzieli i sortuje Polaków a bydło z wschodniej Polski na ludzi z Pomorza mówią że jesteśmy i tak Niemcami !!! Więc wbijam w prezesa nie będę Podkarpackim burakom udowadniał że jestem Polakiem do tego doprowadził prezes i poselstwo Polskie czyli zacofany PiS który podzielił nawet środowiska powstańców !!!! Jesteśmy w UE to co przeszkadza że nazwa ulicy jest po Polsku i Niemiecku ???? Wolicie żeby były po rosyjsku ?? Ogólnie mam wywalone na PiS bydło !!

2019-08-06T13:23:08 02:00, Normalny:

Ue to największe zło jaki spotkało ten kraj wraz z rządami dwupartyjnymi POPiSu

Kociewiak z ciebie, jak z koziej dupy trąba. Kociewiacy nie mają antyniemieckiej fobi.

N
Normalny
2019-08-06T08:56:46 02:00, Pomira:

Mam wywalone w tablice i w TVP Kurskiego !!! I w cały PiS który dzieli i sortuje Polaków a bydło z wschodniej Polski na ludzi z Pomorza mówią że jesteśmy i tak Niemcami !!! Więc wbijam w prezesa nie będę Podkarpackim burakom udowadniał że jestem Polakiem do tego doprowadził prezes i poselstwo Polskie czyli zacofany PiS który podzielił nawet środowiska powstańców !!!! Jesteśmy w UE to co przeszkadza że nazwa ulicy jest po Polsku i Niemiecku ???? Wolicie żeby były po rosyjsku ?? Ogólnie mam wywalone na PiS bydło !!

Ue to największe zło jaki spotkało ten kraj wraz z rządami dwupartyjnymi POPiSu

G
Gość

Dwoje nawiedzonych fanów TVP info w podeszłym wieku stwarza wydumany problem

G
Gość
2019-08-05T19:33:56 02:00, Polihistor:

Cały czas próbują, jak daleko można się posunąć. I będą próbować nadal.

Ale my się NIE DAMY.

2019-08-05T22:22:11 02:00, Kociewiak:

Dulkiewicz i jej podobni przeciagneli strune. To jest oficjalne samozaoranie i totalna kompromitacja. Kaszubi pokazali folksdojczom srodkowego palca teraz zrobia to Kociewiacy. Dulkiewiczowopodobni moga teraz nawet podnosic choragiewki z napisem jestem folksdojczem ...i tak jest i zostanie to aktem samozaorania.

Brawo.

G
Gość
2019-08-06T08:54:54 02:00, Gość:

Moim zdaniem Panowie oburzeni tymi tablicami to ludzie chyba którzy nie mają za bardzo co robić. Tablice stanowią jedynie upamiętnienie Tczewa i pokazanie że wzmianki o naszym mieście pojawiają się nie tylko w Polsce. Poza tym jest to pamiątka, czy wszędzie wiszą te tablice w języku niemieckim ? Otóż nie, dlatego uważam że ludzie mający przysłowiowy "ból dupy" związany z takim zajściem powinni serio znaleźć sobie jakieś hobby i zainteresowanie aby zrobić coś pożytecznego dla społeczności, a nie czepiać się nazw w języku niemieckim bo uwłacza im to niby polskości. Nie uwłacza to poświęceniu i waleczności Polaków pod żadnym pozorem. Według mnie całe zajście jest niepotrzebne i jest jedynie stratą czasu.

Pozdrawiam

2019-08-06T09:08:37 02:00, Gość:

Dokładnie !!!! 100% popieram !

Ma pan rację😊

G
Gość
2019-08-06T08:54:54 02:00, Gość:

Moim zdaniem Panowie oburzeni tymi tablicami to ludzie chyba którzy nie mają za bardzo co robić. Tablice stanowią jedynie upamiętnienie Tczewa i pokazanie że wzmianki o naszym mieście pojawiają się nie tylko w Polsce. Poza tym jest to pamiątka, czy wszędzie wiszą te tablice w języku niemieckim ? Otóż nie, dlatego uważam że ludzie mający przysłowiowy "ból dupy" związany z takim zajściem powinni serio znaleźć sobie jakieś hobby i zainteresowanie aby zrobić coś pożytecznego dla społeczności, a nie czepiać się nazw w języku niemieckim bo uwłacza im to niby polskości. Nie uwłacza to poświęceniu i waleczności Polaków pod żadnym pozorem. Według mnie całe zajście jest niepotrzebne i jest jedynie stratą czasu.

Pozdrawiam

Dokładnie !!!! 100% popieram !

G
Gość

Ostatnio jest nagonka na całe Pomorze przez PiS i TV Kurskiego !! To i Tczew oberwał :) :)):) Całe szczęście Tczew jest wolny od PiS bydła :) pokazaliśmy środkowy palec prezesowi :)))))) A może to Cejrowski zgłosił problem z tablicami ! Tego idiotę wygnali z Gdańska , może szedł z buta i zobaczył tablicę hahaha ! Z Tczewa też go pognac w stronę Pelplina buraka z Arizony !!!!

P
Pomira

Mam wywalone w tablice i w TVP Kurskiego !!! I w cały PiS który dzieli i sortuje Polaków a bydło z wschodniej Polski na ludzi z Pomorza mówią że jesteśmy i tak Niemcami !!! Więc wbijam w prezesa nie będę Podkarpackim burakom udowadniał że jestem Polakiem do tego doprowadził prezes i poselstwo Polskie czyli zacofany PiS który podzielił nawet środowiska powstańców !!!! Jesteśmy w UE to co przeszkadza że nazwa ulicy jest po Polsku i Niemiecku ???? Wolicie żeby były po rosyjsku ?? Ogólnie mam wywalone na PiS bydło !!

G
Gość

Moim zdaniem Panowie oburzeni tymi tablicami to ludzie chyba którzy nie mają za bardzo co robić. Tablice stanowią jedynie upamiętnienie Tczewa i pokazanie że wzmianki o naszym mieście pojawiają się nie tylko w Polsce. Poza tym jest to pamiątka, czy wszędzie wiszą te tablice w języku niemieckim ? Otóż nie, dlatego uważam że ludzie mający przysłowiowy "ból dupy" związany z takim zajściem powinni serio znaleźć sobie jakieś hobby i zainteresowanie aby zrobić coś pożytecznego dla społeczności, a nie czepiać się nazw w języku niemieckim bo uwłacza im to niby polskości. Nie uwłacza to poświęceniu i waleczności Polaków pod żadnym pozorem. Według mnie całe zajście jest niepotrzebne i jest jedynie stratą czasu.

Pozdrawiam

K
Kociewiak
2019-08-05T19:33:56 02:00, Polihistor:

Cały czas próbują, jak daleko można się posunąć. I będą próbować nadal.

Ale my się NIE DAMY.

Dulkiewicz i jej podobni przeciagneli strune. To jest oficjalne samozaoranie i totalna kompromitacja. Kaszubi pokazali folksdojczom srodkowego palca teraz zrobia to Kociewiacy. Dulkiewiczowopodobni moga teraz nawet podnosic choragiewki z napisem jestem folksdojczem ...i tak jest i zostanie to aktem samozaorania.

G
Gosc 113

To oburzenie to lekka przesada. Fajny pomysl aby pokazac ze Miasto jest znane nie tylko w polsce. Pod jedna z tablic widac ze ulica Dirschauer Strasse istnieje w Monachium. W polskim jezyku nazywa sie Monachium a w orginale nazywa sie to Miasto München. Przykladem bedzie tez po polsku Brema a w orginale Bremen. Czyli jak sa te ulice w danym kraju beda pisac ta ulice w danym jezyku. W przypadu niemieckim sa to nazwy ulic nadane jeszcze przed 1939 rokiem, a wtedy Tczew nazywal ie Dirschau. Jedynym wyjatkiem tego bedzie nazwa ulicy z partnerskiego miasta Witten. Tutaj nazwa ulicy zostala nada po 1945 roku. I jest poprostu odpowiednikiem w niemieckim jezyku.

Pozdrawiam

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3