Sztuczna inteligencja. Za 4 lata asystentów głosowych AI będzie więcej niż ludności świata
– Rok 2020 całkowicie odmienił podejście firm do automatyzacji obsługi klienta z użyciem sztucznej inteligencji, a technologiczna nowość, budząca dotychczas ostrożne zainteresowanie, stała się realną biznesową koniecznością dla wielu firm. Jeszcze dwa lata temu, gdy prezentowaliśmy na rynku nasze boty, nikt nie miał odwagi ani planów, by wdrażać je na większą skalę – mówi Kamil Bargiel, CEO SentiOne, gdańskiej firmy wspierającej marki w automatyzacji obsługi klienta za pomocą zaawansowanej sztucznej inteligencji. – Teraz klienci potrzebują skutecznych i w pełni działających botów na wczoraj. Obecnie uczestniczymy w rewolucji, a to dopiero początek ścieżki.
Jak wynika z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, do 2025 roku wartość rynku AI wzrośnie o blisko 200 miliardów dolarów. Jak dodaje prezes SentiOne, w polskich firmach sztuczna inteligencja najczęściej używana jest do analizy danych oraz automatyzacji obsługi klienta – jako chatboty i voiceboty.
– Pandemia COVID-19 przyspieszyła rewolucję cyfrową o 7 lat, a dzięki AI firmy zwiększą swoją produktywność nawet o 30 proc. Do 2024 r. liczba asystentów głosowych ma osiągnąć 8,4 mld, czyli więcej niż wynosi populacja całego świata. Jednak, by te prognozy się spełniły, po stronie biznesów niezbędna jest gotowość do przeprowadzenia rewolucji wewnątrz organizacji. Wdrożenie botów wymaga przygotowania działów IT, obsługi klienta i analityki. Dlatego konieczne jest pozyskanie nowych kompetencji z zakresu transformacji cyfrowej, optymalizacji procesów i sztucznej inteligencji – mówi Kamil Bargiel.
Pandemia, a także przeniesienia życia zawodowego i codziennego do domu spowodowały, że infolinie bankowe zwiększyły liczby telefonów o średnio 80 procent miesięcznie. Wzrost ten musiał skutkować koniecznością automatyzacji.
Jak dodaje Kamil Bargiel, z usług AI w obsłudze klienta korzysta m.in. Alior Bank, w którym obecnie wszystkie połączenia odbierane są przez wirtualną asystentkę InfoNinę, bota, którego stworzył SentiOne.