Sztuczna inteligencja wspiera przedsiębiorstwa i instytucje publiczne

Materiał informacyjny w ramach kampanii edukacyjnej „Cyfrowa Przyszłość Polski”
Sektor nowych technologii w wielu przedsiębiorstwach rozwija się w zawrotnym tempie. Każdy stara się być na bieżąco wobec szybko rozwijającego się rynku, pamiętając przy tym, że najważniejsze jest bezpieczeństwo przedsiębiorstwa, ale również klienta. Istotnym jest także dostosowanie ryku do potrzeb wszystkich osób, aby nie było mowy o wykluczeniu technologicznym.

W Krakowie w dniach 14 i 15 listopada odbył się IX Polski Kongres Przedsiębiorczości. W jego ramach miała miejsce debata pt. „Intensywny rozwój sektora nowoczesnych usług”. W spotkaniu wzięli udział wybitni przedstawiciele polskiego biznesu: Noemi Zabari (prezes zarządu, ASTROTECTONIC), Sebastian Kowalczyk (dyrektor operacyjny, Plintron Poland), Damian Stachyra (prezes zarządu, BCO Poland), Aleksander Jakubczak (Senior Marketing Manager CEE&Nordic Region, Huawei), Ani Sokołowska (prawnik, JCJK Kancelaria Prawna), Michał Mądry (prezes zarządu, Enky Consulting Michał Mądry, Wojciech Mądry), Krzysztof Tyl (prezes zarządu, IT Challenge), Mariusz Jedynak (wiceprezes, Zakład Ubezpieczeń Społecznych). Spotkanie poprowadził dr Marcin J. Piątkowski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Jak wygląda sektor nowych technologii w przedsiębiorstwach?

Dyrektor Plintron Poland Sebastian Kowalczyk zwraca uwagę, że w dzisiejszych czasach użytkownicy końcowi wykorzystują transmisję danych, choć ona już zaczyna się rozwijać w Internet Rzeczy (IoT). Transmisja danych jest wszędzie i to dopiero początek, ponieważ już trwają prace nad technologią 6G. - Dostarczamy rozwiązania odsprzedaży ruchu sieciowego, ponieważ nie posiadamy własnej infrastruktury telekomunikacyjnej, natomiast umożliwiamy uruchamianie własnych operatorów wirtualnych. Patrząc na perspektywę tego co się wydarzyło na tym rynku w przeciągu ostatnich lat, perspektywa następnych to już może być pogranicze science fiction – tłumaczył.

Aleksander Jakubczak wyraża zaś swoją nadzieję na to, że to człowiek nadal kieruje, a sztuczna inteligencja jest tylko narzędziem w jego rękach. - Wszyscy oczekujemy szybkiego wdrożenia technologii bazującej na AI, ale to człowiek musi podać pewne przykłady gdzie można ją zastosować i jak kształtować — wyjaśniał przedstawiciel firmy Huawei. - Kluczowym działaniem jest dostarczanie jak najszybszej sieci 5G. Operatorzy działają bardzo aktywnie, a my jako dostawca pomagamy im te sieci modernizować. W kontekście 5G rynek wyprzedził prawo. Operatorzy są gotowi i infrastruktura też, jednak ciężko budować coś, kiedy środowisko prawne temu nie sprzyja – podkreśla Aleksander Jakubczak.

Czy ochrona danych osobowych jest wciąż wyzwaniem?

Chociaż uchwała o ochronie danych osobowych w Polsce funkcjonuje od 1997 roku, to nadal biznes się jej uczy. Początkowo nie było sankcji, ani kar, które lepiej motywowałyby przedstawicieli biznesu do kompleksowego wdrożenia wymagań RODO, dlatego skupiali się wyłącznie na spełnieniu obowiązku informacyjnego, wdrożeniu dokumentów, polityce bezpieczeństwa czy też instrukcji zarządzania systemami informatycznymi.

- To na gruncie RODO na pewno się zmieniło, jest podejście oparte na ryzyku, czyli RODO mi nie mówi, że mam mieć politykę bezpieczeństwa, czy instrukcję zarządzania systemami informatycznymi – mam po prostu zabezpieczyć, a w jaki sposób to zrobię, to będzie wynikało z mojej analizy ryzyka. Na pewno RODO zwiększyło świadomość społeczeństwa, chociaż nadal dzielimy się swoimi danymi wszędzie — wyjaśnia Damian Stachyra i zaznacza — w kontekście Internetu Rzeczy nie wiem, czy to ludzie jeszcze go kształtują, czy to jest na odwrót.

Także w sferze prawniczej można zauważyć, że ochrona danych osobowych nie działa jeszcze kompletnie. - Zajmujemy się doradztwem prawnym w zakresie nowych technologii, e-commerce, ochrony danych osobowych i widzimy jak nie do końca sprawnie działa RODO — tłumaczy Ani Sokołowska — Branża technologiczna, z którą my mamy do czynienia jest w dużej mierze dobrze przygotowana pod kątem infrastruktury IT. Jednak jak zaznacza, głównym czynnikiem, który przyczynia się do wycieku danych, jest czynnik ludzki.

- Największy problem widzę w branży medycznej, bo przecież RODO weszło już chwilę temu, a do tej pory brakuje odpowiednich zabezpieczeń dotyczących danych osobowych w podmiotach medycznych – podsumowuje przedstawicielka branży prawniczej.

Przepisy RODO, ograniczenia technologiczne oraz inne wyzwania związane z sektorem nowych technologii dotykają również instytucje publiczne.

- Często mówimy o automatyzacji w czasie przyszłym, a ja myślę, że to jest tu i teraz. Okres Covid dla nas był paradoksalnie okresem największego rozwoju — wyjaśnia Mariusz Jedynak, jednocześnie zapewniając, że Zakład Ubezpieczeń nie poprzestał na zautomatyzowaniu przyjmowania wniosków 300+ lub 500+, ale również będzie dążył do tego, by kwestie związane z emeryturami i rentami konsekwentnie przechodziły w coraz większym stopniu w świat wirtualny.

- Niedawno wprowadziliśmy też swoją aplikację mobilną — podkreśla wiceprezes ZUS.

Jak wygląda kwestia innowacji?

Michał Mądry ze smutkiem podaje, że Polska w rankingu innowacyjności jest na 27 miejscu i według eksperta to na pewno nie jest dobry wynik. - Za to mamy wiele obszarów, w których jesteśmy mocni, przede wszystkim w kontekście kapitału ludzkiego. Mamy wspaniałą rzeszę doświadczonych i wykształconych osób, dlatego wiele firm inwestuje w Polsce właśnie realizując działania badawczo-rozwojowe, czy też działania innowacyjne. My jako firma wspieramy w zakresie innowacyjności — podkreśla prezes zarządu, Enky Consulting Michał Mądry, Wojciech Mądry.

Czy jest klucz w tym by ci, którzy tworzą technologie, zrozumieli tych, którzy je stosują i odwrotnie?

Sukcesem projektu niewątpliwie jest zrozumienie jego koncepcji, którą snuje klient, a którą ma przygotować wykonawca. Zdaniem Krzysztofa Tyla, właśnie na tej płaszczyźnie dochodzi do wielu nieporozumień i niestety objawiają się one dopiero na końcu tworzenia projektu.

- Sztuczna inteligencja idzie w kierunku, by najprostsze i najbardziej powtarzalne mechanizmy wykonywane przez ludzi były automatyzowane. Cały czas zostaje część związana z zaawansowanymi rozwiązaniami, do których jeszcze sztuczna inteligencja nie sięga – mówi.

Jak użytkownicy mniej sprawni odnajdują się w posługiwaniu nowymi technologami?

Noemi Zabari zwraca uwagę, że ważnym czynnikiem jest sam projekt UX/UI, czyli moment wchodzenia na stronę internetową musi być łatwy do zrozumienia tego, co mamy zrobić. - Na przykład różnica w wyszukiwarce Google, gdzie jest tylko miejsce na wklejenie tekstu, a np. strona YouTube, gdzie wszystko się nam wyświetla i daje efekt zamieszania, szczególnie dla osób starszych – mówi Noemi Zabari.

- My się telefonów uczyliśmy, a młode pokolenie robi to wszystko intuicyjnie. Jesteśmy przyzwyczajeni do technologii i to też wymusza pewne zmiany i stawia wyzwania, które w przypadku rynku telekomunikacyjnego są bardzo pozytywne, ponieważ to jak się rynek rozwija, wymusza na nas dostosowanie. Pojawienie się 5G to była odpowiedź na potrzeby — mówi Sebastian Kowalczyk.

Wśród kluczowych wyzwań dla firmy Krzysztof Tyl wymienia pandemię, wojnę i kryzys. - Zajmujemy się optymalizacją i efektywnym wdrażaniem nowych procedur i nowych działań. Jednym z ważnych aspektów w naszej firmie jest budowa kultury cyberbezpieczeństwa. Z naszych doświadczeń wynika, że osoby starsze czasami są dużo bardziej roztropne w kwestii nowych technologii niż młodzi — wyjaśnia prezes zarządu, IT Challenge.

- W naszej obsłudze prawnej mamy też firmy z branży e-commerce, technologicznej, IT, gdzie prezesami są osoby starsze i mają świetną wiedzę technologiczną i czasami nas zaskakują swoją innowacyjnościąAni Sokołowska.

Michał Mądry zwraca uwagę, że jego firma doradza jak wykorzystać nowe technologie klientom. - Dla nas wyzwaniem w kryzysie jest to, jak poradzić sobie z ilością pracy, którą mamy na ten moment. Firmy przychodzą do nas po zarządzanie zmian, optymalizację procesów biznesowych, innowacyjność.

Czy rozwiązanie chmurowe to nieodłączny element dzisiejszego funkcjonowania?

- Jako przedsiębiorstwo działające globalnie oferujemy klientom chmurę: hybrydową, publiczną, prywatną. Tego typu elementy już się dzieją w Europie, np. na Węgrzech gdzie sprzęt jest konfekcjonowany, a wózki widłowe same odbierają towar z półek i pakują na ciężarówki. Jest też takie miejsce na Węgrzech, gdzie zmienia się rozstaw torów pomiędzy Azją i Europą i rozsyła wagony w odpowiednie miejsca świata. Trzeci taki element, to w pełni autonomiczny port przeładunkowy, gdzie ludzie nie pracują już na dźwigach, tylko zarządzają nimi z biur – mówi Aleksander Jakubczak.

Ponadto firma Huawei szuka też drogi w obszarze wspierania zielonej technologii, czyli, np. oferuje falowniki wykorzystywane w fotowoltaice na całym świecie. Huawei wchodzi także w procesy związane z produkcją aut autonomicznych, gdzie chcą być preferowanym dostawcą ich inteligencji.

Czy wszyscy jesteśmy bezpieczni?

Zagrożenie czeka na każdym kroku. Użytkownicy bez zastanowienia cały czas udostępniają swoje dane. Czasami wydaje się, że jest to tylko podanie adresu e-mail, numeru telefonu lub imienia – realnie, w obieg trafia dużo więcej informacji na nasz temat.

- Zagrożeni jesteśmy wszyscy i to co i gdzie udostępniamy, będzie wykorzystywane przeciwko nam. Mam obawę, że im bardziej będziemy korzystać z różnych nowych technologii, a biznes będzie je tworzył, to czy jednak nie zostanie to kiedyś wykorzystane przeciwko nam? Państwo powinno zmierzać do tego, by uregulować gdzie jest granica naszej prywatności i wolności biznesu do podjęcia określonych działań. - mówi Damian Stachyra.

Mariusz Jedynak zwraca uwagę, że czasami przychodzi czas, że trzeba podjąć trudne decyzje. W przypadku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych taką decyzją było, np. wprowadzenie elektronicznych zwolnień lekarskich. - Negocjacje z lekarzami trwały od 2016 do 2018 r. Gdyby nie tamta decyzja, to nie wiem gdzie byśmy byli w czasie Covid, kiedy jednego dnia otrzymywaliśmy nawet 300 tys. takich zwolnień. Przeciwnym wprowadzeniu było 120-130 tys. lekarzy. Dotarliśmy do każdego z nich i przeprowadziliśmy warsztaty. Oni po prostu bali się obsługi tego systemu — dodaje.

- Wierzmy w swój sukces, działajmy, bądźmy skuteczni. Spróbujmy przekłuć to zagrożenie, z którym mamy dzisiaj do czynienia w jakąś lukę, naszą szansę na rynku, bo właśnie na tej podstawie możemy stworzyć coś jeszcze lepszego, co przyczyni się do tego, że nasze życie będzie lepsze – puentuje dr Marcin J. Piątkowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Sztuczna inteligencja wspiera przedsiębiorstwa i instytucje publiczne - Portal i.pl

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie