Sztuczna inteligencja w magazynach LPP przyspiesza wysyłkę zamówienia do klienta

Jacek Klein
Jacek Klein
Udostępnij:
W centrum dystrybucyjnym LPP w Gdańsku do obsługi sprzedaży internetowej (Fulfillment Center) wdrożono rozwiązanie do optymalizacji procesu kompletacji zamówień z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji.

System jest rezultatem współpracy LPP z producentem oprogramowania dla przemysłu, firmą PSI Polska w ramach projektu Warehouse Inteligence.

Uczenie maszynowe skraca drogę jaką do pokonania mają zamówienia przygotowywane w magazynie do wysyłki. Wdrożone rozwiązanie to odpowiedź LPP na rosnący udział sprzedaży interenetowej, której wzrost przyspieszony został dodatkowo przez pandemię COVID-19. LPP, właściciel marek Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, obsługując rocznie ok. 11 mln zamówień, jest jednym z liderów rynku e-commerce w Polsce i Europie.

System zarządzania magazynem (WMS) powoduje, że produkty trafiają do klientów szybciej i bezproblemowo.

- Podstawowym zadaniem wdrożonego algorytmu jest efektywne rozwiązywanie tzw. „problemu komiwojażera (z angielskiego TSP) - komentuje Jerzy Danisz, kierownik rozwoju Standardu Systemu PSIwms w firmie PSI. - Polega on na wyznaczeniu najkrótszej trasy łączącej kilka punktów na mapie. W przypadku magazynu, system musi wyznaczyć optymalną trasę przejścia dla kilkudziesięciu lokacji pickingowych. To, co na pierwszy rzut oka wydaje się proste, w rzeczywistości stanowi istotny problem dla matematyków od lat.

Jak to działa? Wykorzystanie sieci neuronowej, pozwala w czasie rzeczywistym generować listy produktów potrzebnych do skompletowania zamówienia, wyznaczyć najkrótszą ścieżkę i zaproponować optymalne wykorzystanie zasobów, w tym sprzętu, wózków i czasu pracowników magazynu.

- Dzięki wdrożonemu rozwiązaniu, jak pokazują pierwsze testy, długość ścieżek kompletacyjnych uległa skróceniu o 30 proc. Przekłada się to również na znaczny wzrost wydajności samego procesu kompletacji w magazynie aż o 12,3 proc. - wyjaśnia Sylwester Dmytriwski, e-commerce fulfillment general manager LPP. - Algorytm nie tylko pozwala na skrócenie drogi potrzebnej do kompletacji zlecenia. Dzięki modułowi sztucznej inteligencji, mechanizm „uczy się” w oparciu o posiadane informacje. Przyswaja dane dotyczące magazynu, zamówień i dostępnego personelu. Na tej podstawie grupuje produkty, ułatwiając cały proces.

System jest elementem projektu Warehouse Intelligence, którego koncepcja, bazująca na zastosowaniu sztucznej inteligencji, została doceniona przez zespół ekspertów z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w Warszawie i rekomendowana do dofinansowania realizacji projektu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie