Co więcej - rodzice dzieci, które obecnie chodzą do piątej klasy, też zgodzili się na to, aby od września ich pociechy były dowożone do szkoły w odległej o około 20 km stolicy gminy.
Co się stało, że propozycje wójta, przeciw którym w 2012 roku organizowano pikiety i protesty, teraz są rozwiązaniem, które sami nauczyciele zaproponowali urzędnikom?
- Gdy w ubiegłym roku prosiliśmy o przekształcenie szkoły w Pieniężnicy w filię, zapewniałem wszystkich, że będą to ostatnie ruchy związane z reformą sieci szkolnej w naszej gminie - mówi Lech Zwoliński, wójt Rzeczenicy. - Radni się nie zgodzili, głównie ze względu na protest mieszkańców Pieniężnicy. Powiedziałem wówczas, że do tematu nie będę wracał. Sami radni, widząc sytuację finansową gminy, doszli do wniosku, że zmiany są konieczne. Dane liczbowe, szczególnie dla niektórych środowisk, są bezwzględne.
Wójt podkreśla, że do utrzymania szkół na terenie gminy jeszcze 5 lat temu z samorządowego budżetu trzeba było dokładać rocznie około 50 tys. złotych. W tej chwili jest to pół miliona złotych. Powód? Przede wszystkim niż demograficzny.
- Realia są takie, że musieliśmy zgodzić się na przekształcenie szkoły w filię - mówi Bogdan Karepin, sołtys Pieniężnicy, który rok temu był jednym z największych przeciwników tej opcji. - Jeszcze kilka miesięcy temu byłem radnym i doskonale wiem, ile gmina musiała dopłacać do utrzymania szkoły. Ze względu na finanse musieliśmy wybrać - albo szkoła prowadzona będzie przez stowarzyszenie, albo zostanie przekształcona w filię.
Z kolei nauczyciele nie godzą się na tak zwaną małą szkołę prowadzoną przez stowarzyszenie, gdyż oznaczałoby to dla nich utratę przywilejów, gwarantowanych przez kartę nauczyciela. Właśnie dlatego złożyli teraz wniosek o stworzenie filii.
Więcej na: czluchow.naszemiasto.pl.
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?