Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

System FALA wchodzi w kolejny przedostatni etap przygotowań. Planowana jest także kampania informacyjna

Daniel Nawrocki
Daniel Nawrocki
System FALA wchodzi w kolejny przedostatni etap przygotowań. Przygotowywana jest także kampania informacyjne
System FALA wchodzi w kolejny przedostatni etap przygotowań. Przygotowywana jest także kampania informacyjne mat. prasowy
Spółka InnoBaltica rozpoczęła terminowo proces odbiorów technicznych Systemu FALA. Jest to kluczowy, przedostatni etap dla uruchomienia pierwszego w Polsce regionalnego systemu zarządzania podróżą transportem publicznym, a także zintegrowanej sprzedaży biletów. Jednocześnie jest przygotowywana kampania informacyjna, która wyjaśni przyszłym użytkownikom systemu jego możliwości i zasady działania.

System FALA wchodzi w kolejny przedostatni etap przygotowań

Obecnie trwający etap jest podsumowaniem wielomiesięcznych prac informatycznych oraz infrastrukturalnych, w trakcie których specjaliści przeprowadzili setki scenariuszy i przypadków testowych systemu.

- Sednem naszych prac jest tzw. elektroniczna Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności (PZUM), która ma obsługiwać docelowo około 100 taryf w ramach kolei oraz transportu publicznego większości miast i gmin naszego regionu - wyjaśnia Marcin Stefański, prezes zarządu Innobaltiki. - Etap jest niezwykle czasochłonny i wymagający wielkiego nakładu pracy. Co ważne, wykonawca zadeklarował, że wywiązał się ze 100% zobowiązań i tym samym przekazał kompletny system. W naszym kraju nie było dotąd projektu na taką skalę. System FALA jest precedensowy. Dlatego naszą misją jest nie tyle jak najszybsze jego odebranie, co jak najdokładniejsze sprawdzenie funkcjonalności, wychwycenie jak największej liczby możliwych błędów, wątpliwości i wyeliminowanie ich - dodał.

Komunikacji będzie więcej

Jak poinformował rzecznik InnoBaltica, będą stopniowo poszerzać działania informacyjno-edukacyjne skierowane do mieszkańców regularnie i okazjonalnie korzystających z komunikacji publicznej. W ramach tych działań zostanie przeprowadzona kampania, która wytłumaczy podstawowe założenia FALI oraz jej atuty. Niebawem rozpocznie się też Szkoła Nowoczesnego Pasażera. To zakrojony na szeroką skalę program w województwie pomorskim, który dotrze w tym roku do kilkunastu tysięcy osób. Jego celem jest popularyzacja korzystania z transportu publicznego opartego na nowoczesnym systemie FALA, kształtowanie zupełnie nowego myślenia o sposobie korzystania z usług komunikacji w regionie, które warto poznawać od najmłodszych lat. Ponadto "Szkoła" będzie przekazywać wiedzę o tym jak bezpiecznie i wygodnie podróżować, jednocześnie wspierając ekologię i zrównoważony rozwój Pomorza. Program będzie realizowany długoterminowo i dotrze do każdej gminy objętej systemem FALA.

Spółka wzmacnia kompetencje

- W ostatnich tygodniach do grona zarządu InnoBaltiki dołączył dr Radomir Matczak, ekspert z dwudziestoletnim doświadczeniem w sektorze publicznym, szczególnie w zakresie wdrażania projektów regionalnych, który będzie odpowiedzialny za ten obszar. R. Matczak współpracował ostatnio ze Związkiem Miast Polskich, a wcześniej był dyrektorem Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego - mówi Cyprian Maciejewski, rzecznik prasowy InnoBaltica.

- Przygotowanie pasażerów do korzystania z systemu to jedno z głównych naszych zadań. Zaczniemy od podstawowych zagadnień, aby potem dostarczyć rozwiązania i odpowiedzi na wiele praktycznych pytań czy potrzeb, które naturalnie się pojawią. FALA jest bardzo ważnym i przyszłościowym projektem dla Pomorza. Moją rolą będzie praca nad integracją taryf, rozszerzaniem oferty o dodatkowe ułatwienia i zachęty dla pasażerów, a także budowa reputacji tej usługi. FALA w dłuższej perspektywie potencjalnie otwiera szereg nowych możliwości dla mieszkańców - zapewnia nowy członek zarządu.

Podstawowa korzyść: łatwość zakupu biletów

- System FALA w pierwszej kolejności ma służyć ułatwieniu zakupu biletów – bezgotówkowo. Poszukiwanie automatów biletowych, kiosków, studiowanie zasad taryfowych, regulaminów - to dzisiejsze bolączki pasażerów - mówi Maciejewski.

- Odpowiedzią będzie właśnie nasze rozwiązanie, które to wszystko uprości. Samodzielny i szybki zakup biletu będzie możliwy w autobusie czy tramwaju. A to dopiero początek zmian jakościowych, bo prawdziwym novum będzie podróż dynamiczna, oparta o zasadę „wsiadaj i jedź” i bez ograniczeń taryfowych. Wystarczy, że pasażer potwierdzi start podróży w systemie FALA, który dobierze właściwy bilet dla miejsca początkowego, trasy i rodzaju transportu - mówi Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu PZUM. - Z naszej perspektywy jako operatora systemu, koniecznych jest uruchomienie kilkuset technicznych funkcjonalności, które przewidzieliśmy na etapie projektowania, by umożliwić mieszkańcom swobodne korzystanie z transportu publicznego na całym obszarze działania FALI. Dlatego też trwająca faza odbiorów jest tak rozbudowana i drobiazgowa – dodaje dyr. Kondzielewski.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki