"Stop przekopowi". Mieszkańcy Krynicy Morskiej nie chcą kanału żeglugowego

Tomasz Chudzyński
Wielki baner z napisem "Stop przekopowi" przywitał w Krynicy Morskiej przedstawicieli Urzędu Morskiego w Gdyni, przygotowujących na zlecenie rządu plany budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Urząd prowadzi właśnie konsultacje społeczne związane z oceną wpływu na środowisko planowanej inwestycji.

Najnowsza wersja projektu lokalizuje kanał w tzw. Nowym Świecie, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską. To, zdaniem projektantów, najlepsze miejsce, najmniej zagrażające środowisku i ludziom.

- Mimo że budowa będzie poważną ingerencją w środowisko naturalne Mierzei Wiślanej, niosącą spore straty na obszarach chronionych programem Natura 2000 i parkiem krajobrazowym, to uzasadniony interes społeczny uzasadnia ten projekt - mówił mecenas Michał Behnke, z zespołu ekspertów opracowujących prognozę.

Zaznaczmy, kanał przez mierzeję miałby się stać częścią polskiego śródlądowego systemu transportowego. Przewidywany jest poważny rozwój przeładunku kontenerowego portów trójmiejskich. Ten ruch musi zostać przeniesiony, prócz dróg kołowych i kolejowych, na wody śródlądowe. Kanał przez mierzeję będzie służył transportowi kontenerów z Trójmiasta oraz rozwojowi polskiej części międzynarodowej drogi wodnej E60, wiodącej wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Dzięki kanałowi miałoby powstać około 2 tys. miejsc pracy, głównie w porcie w Elblągu.

Kryniczanie, których miasto przekop odciąłby od pozostałej części Mierzei Wiślanej, obawiają się przede wszystkim skażeń spowodowanych żeglugą transportową oraz zniszczeniem plaż, które miałyby wywołać instalacje kanału (głównie falochrony portu przy wejściu do przekopu).

- Te wszystkie dane są wirtualne, iluzoryczne - mówił Michał Goc, przeciwnik przekopu. - Przekopu nie będzie, przypniemy się do drzew - mówiła Sylwia Szczurek z Krynicy Morskiej.

- Kto nam zagwarantuje, że Krynica nie stanie się miastem wymarłym, nasze turystyczne pensjonaty nie upadną, bo nikt nad brudne morze nie przyjedzie - dodała Marta Niemczewska. - Czy ktoś analizował negatywny wpływ przekopu na Krynicę Morską? - Trzeba takie badania wykonać - zgodził się Michał Behnke.

Dodajmy, że do piątku została przedłużona możliwość składania wniosków w ramach konsultacji społecznych.

Poprzedni termin mijał w ubiegły piątek, 6 marca, czyli w dniu spotkania z mieszkańcami Krynicy Morskiej. - Z badań wynika, że Krynica Morska nie straci na przekopie - mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Konsultacje społeczne w Krynicy Morskiej:

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
czemu tym krajem muszą rządzić idioci?
u
ursa
Masz rację - jakbym pracował w urzędzie, który nie wiadomo po co w ogóle istnieje i jakbym zobaczył szansę zarządzania przepływem pieniędzy na projekt warty lekko licząc miliard złotych - to też miałbym "wizję"...
Brałbym z radością diety za wyjazdy na spotkania, na których z poważna miną głosiłbym, że to jest przekop na miarę naszych możliwości. Twierdziłbym, że tym przekopem otwieramy oczy niedowiarkom! Mówiłbym: to jest nasz przekop, przez nas zrobiony, i to nie jest nasze ostatnie słowo!
u
ursa
Wystarczy zmienić klasyfikację Zalewu na "jezioro" i skończyć tym samym z iluzją "morskiego" portu, położonego kilkadziesiąt kilometrów od morza!
I jakie oszczędności - wszystkich zbędnych urzędasów, co się do "morskości" Elbląga od dziesięcioleci kleją - będzie można zwolnić!!!!
u
ursa
Przecież urzędasy tak planują ten wykop, że nie przepłynie nim 99% współczesnego tonażu statków morskich!
Bo tam ma być tylko 4,5 metra głębokości!
To dobre dla jachtów i stateczków "białej żeglugi" - ale zdecydowana większość statków morskich ma o wiele większe zanurzenie...
Jedna wielka ściema - idą wybory!
S
Stary Kryniczanin
Sukces osiągnęła Pani Natalia Siwiec. Warto przypomnieć sobie spec ustawy i budowę autostrad i ekspresówek.
TA CHWILOWA KONIUNKTURA TO BANKA MYDLANA KTÓRA PĘKNIE.
S
Stary Kryniczain
Przypomnijmy sobie Euro 2012 w Polsce to miał być skok cywilizacyjny, to miała być promocja Polski. jak pokazała boiskowa rzeczywistość sukcesu finansowego i sportowego nie było. Z chwilą organizacji MS Brazylii wszyscy zapomieli o Euro2012.

Przypomnijmy sobie Olimpiadę w Soczi 2014 miało być podobnie, wydane 55 mld USD na organizację - kurort stoi pusty,.

2018 rok to MS w Piłce nożnej w Rosji - jednym z miast organizatorów jest Kaliningrad. Co będzie po 2018 roku - kolejne MŚ w piłce nożnej okres przygotowawczy tłumaczy chwilowy wzrost przeładunków w "porcie morskim" w Elblągu, ale tylko chwilowy. Czy to jest tendencja stała???
S
Stary Kryniczanin
O ile mi wiadomo, w Elblągu zgodnie z prawem to jest port morski, samo to sugeruje, że Zalew Wiślany jest Morzem.
Apel do Zwolenników wymyślcie coś mądrzejszego - bo z tego juz nawet nie chce się śmiać.
S
Stary Kryniczanin
Powiedz, to tym ludziom którym wywłaszczono domy pod budowę dróg i autostrad - nowo wybudowane i na kredyt jedn z ostatnich programów w TVP INF Na temat. Spytaj się może ich jakie dostali odszkodowania, a raczej jak im je wyliczono/. Ale tu można powiedzieć, że ta droga autostrada była potrzebna. Faktycznie wszyscy by chcieli tylko nie u siebie.
Zwolennikom wydaje się, że jak będzie przekop to będzie Eldorado, oczywiście nic nie bedzie tylko gorycz i żal, złudne nadzieje które prysły jak bańka mydlana. Kto na tym zarobi - bez wątpienia osoby zatrudnione przy budowie tego projektu, jak i przy obsłudze i administracji późniejszej jego eksploatacji.

Przede wszystkim na tym spotkaniu zarówno mecenas jak i ta Pani - nie przedstawili żadnych sensownych argumentów za przekopem. Była to bardziej argumentacja polityczna niż merytoryczna i ekologiczna.

Żadnego rachunku ekonomicznego i bilansu ekologicznego. Opracowanie w formie wydawnictwa książkowego prof. Jednorała na temat przekopu skupia się na kwestiach technicznych, niż ekonomicznych - brak w tym opracowaniu jasnych i spójnych danych liczbowych na temat przychodów i kosztów.

Na tym spotkaniu padło stwierdzenie spośród zaproszonych gości - że ten przekop się NIGDY NIE ZWRÓCI. Czyli będziemy mieli sytuację z utrzymywaniem miejsc pracy - bo powinno być tworzeniem miejsc pracy - samo to stawia pod ogromnym znakiem zapytania ekonomiczny sens czegoś takiego.

Co samo w sobie potwierdza bezsens takich inwestycji, nazwijmy rzecz po imieniu marnotrawienia publicznych pieniędzy. O ile mi wiadomo UE nie dołoży się do tego interesu ani groszem, co oznacza że ta inwestycja będzie musiała być realizowana ze środków krajowych. Ale oczywiście argumentacja też poszła w tym kierunku że ludzie będą mieli pracę - pytam się gdzie przy załadunkach w Elblągu??? Czy te towary które przechodzą przez Port Morski w Elblągu pochodzą z Elbląga czy z Polski, jaki jest udział przemysłu elbląskiego w przeładunkach tego portu ogółem.
Warto o tym napisać - żeby wiedzieć o co kruszyć kopię.
S
Stary Kryniczanin
Gdzie są nasi Radni, co robi Burmistrz??? Oświadczenie Burmistrza że Krynica jest przeciw - to za mało.
Jest to czas próby - czas wykazania się przez naszych Radnych. Mamy co prawda nowego Burmistrza, i nowych starych radnych - ale o przekopie mówi się od dawna, co do tej pory zrobiono w tej i w poprzedniej kadencji w sprawie tego przekopu. W DALSZYM CIĄGU TEN PRZEKOP MOŻNA SKUTECZNIE I PO WSZE CZASY ZABLOKOWAĆ. jeżeli nasi Radcy prawni nie potrafią tego dokonać, warto poszukać odpowiedniej Kancelarii Prawnej .

JA TYLKO PANI PRZYPOMNĘ ŻE SUWERENEM JEST NARÓD I OBYWATEL - dlatego że Polska jest Republiką. Słowo Minister z łaciny oznacza nie mn9iej nie więcej jak sługa, a sługa ma się słuchać Narodu i obywateli.
To co ta pani mówi tak było za komuny w czasie Dekretu o Reformie Rolnej. A KONSTYTUCJA RP CHRONI WŁASNOŚĆ W TYM WYPADKU TERENY NALEŻĄCE DO KRYNICY N KÓTRYCH TEN PRZEKOP JEST PLANOWANY,

Przy okazji tej pani padły słowa że Krynica dostała - pieniądze z UM. Otóż ta pani jest w błędzie - ta Kwota pokazuje realne straty jakie Krynica ponosiła z tytułu nadpłaconego podatku. Krynica te pieniądze zarobiła, w postaci Janosikowego te pieniądze Krynicy zabrano, tak samo jak Szkoła w Sztutowie i Restauracja Alga były wybudowane z pieniędzy Krynickich.

PRZYPOMNĘ TYLKO, ŻE PLATFORMA OBYWATELSKA NAGLE ZMIENIŁA ZDANIE CO DO PRZEKOPU, BYĆ MOŻE JEST TO ELEMENT KAMPANII WYBORCZEJ. Ale skoro zmieniła zdanie - to warto się zastanowić nad lojalnością wobec tej partii.

To samo nasi Radni, jeżeli pomysłem jest przywiązanie się do drzew - to znaczy, że ci radni chyba wyczerpali swoje możliwości. Krynica Morska zatrudnia dwóch Radców Prawnych - więc chyba są możliwości walki na drodze prawnej. Tym bardziej, że brak zgody Krynicy na budowę tego przekopu - oznacza koniec budowy tej mrzonki!!!
Wrócę jednak jeszcze do naszych Radnych - a raczej zadam pytanie, czy oni wiedzą co mają robić??

Jak wygląda aktywność naszego Nowego Burmistrza w tej materii??? To my mieszkańcy mamy się wykłócać?? Przecież na tym spotkaniu nasz Burmistrz był chyba frekwencja naszych radnych nie była za wysoka,
S
Stary Kryniczanin
Przepraszam ile było wtedy drug asfaltowych, ile było samochodów itd??? Transport Zalewem w tamtym okresie funkcjonował, gdzie tradycyjny transport był słabo rozwinięty. prawdziwy rozkwit przezywała wtedy kolej wąsko torowa - która dzisiaj mocno podupadła. I w zasadzie poza kampanią cukrową czy przywozem węgla ona nie istnieje. Ten transport przegrał z czasem z postęp technicznym.
z
z
"" Przekopu nie będzie, przypniemy się do drzew - mówiła Sylwia Szczurek z Krynicy Morskiej."" -
tak jest przy każdej okazji : droga tak ale nie w pobliżu mojego domu, podział działki tak, ale dla mnie lepsza część, wywłaszczenie tak, ale za kosmiczne pieniądze ( casus rodziny na trasie A1 ) itd.
n
nie nada
niedługo tak wy jak i całe żuławy, zostaniecie włączeni do obwodu kaliningradzkiego, a ruskim przekop nie nurzen.
a
andrzej
to w następstwie zlikwidujmy gdańsk i gdynię
g
gość
Dyskutanci, to ludzie przybyli z Kresów, bez żadnej tradycji żeglugowej. Niezrozumiałe dla nich jest, że można zarabiać na transporcie morskim, operacjach portowych itd. Elbląg był przed 45 rokiem dużym portem. Warto znależć ciekawostki w internecie.
l
lika
To bzdura z tym przekopem przez Mierzeję,nie przysporzy ani miejsc pracy ani nie nastąpi rozwój Elbląga.Wisła to też droga wodna łącząca południe z północą kraju i w żadnej mierze nie wykorzystana i też przez rozbudowę portów, w miastach nadbrzeżnych, mogłaby przyczynić się do ich rozwoju,dać miejsca pracy no i odciążyć transport drogowy.Nawet turystyczne rejsy po Wiśle odbywają się sporadycznie.Ktoś ma wizję przekopową i ją forsuje na siłę.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie