Stop Pijanym Kierowcom. Edukacja - tak. Zaostrzanie kar? Podzielone zdania pomorskich parlamentarzystów

Karol Uliczny
Karol Uliczny
Wypadek, w którym 5 marca 2021 r. zginął redaktor TVP Piotr Świąc, spowodował kierowca będący pod wpływem alkoholu i narkotyków. Obaj mężczyźni zginęli na miejscu.
Wypadek, w którym 5 marca 2021 r. zginął redaktor TVP Piotr Świąc, spowodował kierowca będący pod wpływem alkoholu i narkotyków. Obaj mężczyźni zginęli na miejscu. OSP Hopowo
Udostępnij:
Bez zakrojonych na szeroką skalę działań edukacyjnych oraz wychowawczych, nie ma szans na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Zdaniem pomorskich parlamentarzystów o skutkach wsiadania do auta po alkoholu powinni dowiadywać się najmłodsi, po to, by wyrobić w nich mechanizmy, które zadziałają, gdy w przyszłości staną przed wyborem czy łączyć alkohol z samochodem.

Po tragicznym wypadku w Stalowej Woli, w którym zginęli rodzice trójki chłopców, trwa ogólnonarodowa debata w sprawie tego, jak przeciwdziałać zjawisku wsiadania za kółko po wypiciu alkoholu. Dołącza do niej Dziennik Bałtycki, który za sprawą kampanii pod hasłem „Stop pijanym kierowcom”, będzie prezentować opinie parlamentarzystów czy ekspertów ruchu drogowego, na temat poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Konieczna nieuchronność kary

Zmiany w legislacji zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Wśród wstępnie ogłoszonych rozwiązań, wymienia się m.in. obciążenia alimentacyjne, które pijani sprawcy wypadków mieliby wypłacać na rzecz ofiar wypadków oraz poszkodowanych, którzy w wypadku stracili członka rodziny. Nad szykowaną nowelizacją kodeksu drogowego wkrótce pochylą się posłowie oraz senatorowie.

Tragiczny wypadek w Jamnicy. Po zderzeniu dwóch audi zginęło...

We wtorek (6.07.2021) poseł Aleksander Mrówczyński uczestniczył w posiedzeniu komisji infrastruktury, w czasie którego omawiano m.in. kwestię bezpieczeństwa na drogach. Jak relacjonuje, posłowie wszystkich ugrupowań, jednoznacznie wypowiadali się za nieuchronnością kary.

- Kara powinna odstraszać potencjalnych sprawców. Niestety zdarza się, że prokurator wnosi o wysoką karę dla pijanego sprawcy wypadku, a później sąd znacznie ją obniża. W drastycznych sytuacjach, takich jak ta z soboty, nie powinno być o tym mowy – przekonuje poseł Prawa i Sprawiedliwości. - Życie jest najcenniejsze. Powinniśmy dążyć do celu, jakim jest zero wypadkowości. I chociaż nigdy nie dojdziemy do poziomu zera wypadków, to nasze działania powinny być nakierowane w tę stronę. Jednym z czynników wychowujących powinna być świadomość nieuchronnej i wysokiej kary.

Liczba wypadków na polskich drogach systematycznie się zmniejsza, mimo jednoczesnego przyrostu aut. Wynika to m.in. z coraz większej liczby kilometrów dróg oraz ich systematycznego modernizowania. Poprawa statystyk nie oddaje jednak skali problemu, która wyłania się dopiero przy analizie liczb bezwzględnych. W 2020 r. pijani uczestnicy ruchu drogowego przyczynili się do ponad 2 tys. wypadków, w których zginęło 265 osób. Ucierpiało w nich prawie 2400 osób.

- Kształtowanie właściwych zachowań powinniśmy zaczynać już w najmłodszych klasach szkolnych. Rolą, czy to ministerstwa czy policji, jest prowadzenie jak największej liczby akcji edukacyjnych dla najmłodszych. Mówi się, że to przecież dzieci przekazują rodzicom wiedzę, o tym jak bezpiecznie przechodzić przez przejścia dla pieszych, nie używając komórki oraz przeprowadzając rower. To jeden z podstawowych sposobów zmniejszenia liczby zdarzeń na drogach – dodaje poseł Mrówczyński.

"Edukacja i jeszcze raz edukacja”

W kwestii edukowania z posłem w pełni zgadza się Ryszard Świlski, senator Koalicji Obywatelskiej. Nie ma natomiast pewności czy dalsze zaostrzanie kar przyniesie oczekiwane przez rządzących efekty.

- Są dwie szkoły: pierwsza mówi „edukacja i jeszcze raz edukacja”, druga zakłada zaostrzanie przepisów. Pytanie czy zaostrzanie kar zmieni codzienne nastawienie tych, którzy są zwykłymi bandytami i myślą, że siadanie za kółkiem pod wpływem ujdzie im na sucho – mówi senator Świlski.

Senator zachęca rządzących do kompleksowego podejścia do nowelizacji kodeksu drogowego oraz dostosowania go do bieżących wyzwań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.

- Ten proces powinien być przemyślany. Jest wiele elementów ustawy, które wymagają zmiany, dlatego należy pochylić się nad całym kodeksem drogowym oraz systemem karania. Mam wrażenie, że mamy do czynienia z doraźnym działaniem, trochę pod wpływem emocji. Potrzeba działań systemowych. Oczywiście, w zakresie poprawy bezpieczeństwa kluczowa jest także edukacja, wychowanie dzieci i młodzieży, szkolenie kierowców oraz uzmysławianie zagrożeń jakie wiążą się z wsiadaniem za kółko po alkoholu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rosjanie atakują swoich

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie