Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stocznia Remontowa: Duży tłok przy nabrzeżach i na dokach

Jacek Sieński
Zbiornikowiec Betty Knutsen na doku pływającym w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA
Zbiornikowiec Betty Knutsen na doku pływającym w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA Jerzy Uklejewski
W Gdańskiej Stoczni Remontowa SA letni sezon remontowy w pełni. Przy nabrzeżach stoczniowych i na dokach pływających odnawia się oraz przebudowuje niemal 20 statków o różnej wielkości i przeznaczeniu.

W środę gdańską klinikę okrętową opuścił gruntownie odnowiony samochodowiec Otello. Natomiast oczekiwane jest wpłynięcie dwóch promów samochodowo-pasażerskich ro-pax Superfast VII i Superfast VIII, należących do szwedzkiego armatora Stena Line AB.

Czytaj także:Promy Stena Line w Remontowej SA

Samochodowiec Otello jest trzecim takim siostrzanym statkiem, w tym roku wyremontowanym w gdańskiej stoczni. Wcześniej wypłynęły z niej odnowione Madame Butterfly i Aida. Remonty tych samochodowców zleciła szwedzko-norweska kompania żeglugowa Wallenius Lines AB z grupy Wallenius Wilhelmse, jeden z wiodących na świecie armatorów na rynku przewozów samochodów i ładunków ro-ro (towarów na pojazdach kołowych). Statki skandynawskiego armatora, zaliczanego do stałych kontrahentów Remontowej SA, noszą nazwy słynnych oper. Wpływają one często do portu gdańskiego, w ramach obsługi linii żeglugowych prowadzących z portów japońskich. Otello ma długość 199 m, szerokość - 32,3 m i zanurzenie - do 11,3 m. Osiąga prędkość do 16 węzłów. Na 12 pokładach samochodowych mieści 6700 aut osobowych albo 3 tys. samochodów i 400 autobusów. Statek zbudowała w 2006 roku południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.

Remont Otella objął prace kadłubowe na doku pływającym nr 5, w trakcie których wymieniono prawie 10 ton konstrukcji stalowej, oczyszczenie ośmiu zbiorników paliwa, przegląd zaworów dennych oraz oczyszczenie i pomalowanie kadłuba. Ciekawostką jest, że po podniesieniu na doku statek wystawał z niego na wysokość aż 18 m od poziomu pokładów baszt (bocznych elementów), mających wysokość 13,5 m. Zwykle wysokość boczna innych typów statków wynosi średnio 15 m i ich kadłuby, po wydokowaniu, są mało widoczne.

Czytaj także:Gdańska Stocznia Remontowa SA nagrodzona za ekologiczny prom

Innym statkiem wyremontowanym właśnie w gdańskiej stoczni jest 183-metrowy norweski zbiornikowiec Betty Knutsen, własność firmy Knutsen Shuttle Tankers 3 AS. Należy on do statków typu shuttle tanker, czyli tankowców dowozowych, które odbierają ropę z platform wydobywających ją z podmorskich złóż i przewożą do portów. Betty Knutsen przeszedł remont klasowy, dopuszczający go do dalszej eksploatacji.

Trzeba tu przypomnieć, że Betty Knutsen narodził się drugi raz w Remontowej SA w 2001 roku, kiedy to został przebudowany z chemikaliowca, zbudowanego w 1999 roku w hiszpańskiej stoczni Naval Gijon SAU, na zbiornikowiec dowozowy. W czasie przebudowy na statku zainstalowano dziobowy system przeładunkowy oraz ster azymutalny i dwa stery strumieniowe na rufie, ułatwiające utrzymanie jego stałej pozycji na morzu podczas operacji przeładunkowych.

Kolejnym dużym zadaniem, jakie czeka na wykonanie przez stoczniowców z Remontowej SA, będzie przebudowa dwóch promów Stena Line.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki