W dokach i przy nabrzeżach stoczni Nauta praca wre.
W doku pływającym nr 4 remont przeszedł chemikaliowiec MT Style, długości 185 m i ponad 27 m szerokości, należący do tureckiego armatora Zenith Gemi Isletmeciligi. Na jednostce wykonany został remont klasowy, którego zakres obejmował przegląd silnika głównego i silników pomocniczych, prace rurarskie, ślusarskie i maszynowe, przegląd urządzeń i kotła, a także prace konserwacyjno-malarskie.
Stocznia kontynuuje również prace na jednostce do budowy farm wiatrowych Vole Au Vent. Jack-up przechodzi w Gdyni przebudowę związaną z dostosowaniem do nowego kontraktu. W ramach kontraktu Nauta wykonuje prace, które pozwolą zwiększyć powierzchnię roboczą pokładu. Vole Au Vent został zbudowany w stoczni Crist jako Vidar.
Przeczytaj więcej: Stocznia Remontowa Nauta przebuduje jednostkę Vole au Vent (Vidar)
Kolejna jednostka, która przechodzi remont w gdyńskiej Naucie, jest barka Vesper służąca do przeładunku cementu. Na jednostce wykonywane są prace stalowe, maszynowe, konserwacyjno-malarskie, a także przegląd urządzeń ładunkowych i wymiana agregatów. Do przewozu cementu wykorzystywany jest też inny statek, który aktualnie przebywa w Stoczni Nauta - Sunnavik. Jednostka przypłynęła do Gdyni na standardowy przegląd międzyrejsowy.
W jednym z doków pływających trwają prace związane z remontem klasowym na żaglowcu szkolnym Akademii Morskiej - Dar Młodzieży. Fregata przechodzi w stoczni remont związany z odnowieniem klasy. Podczas pobytu stoczni na jednostce wykonane zostaną przeglądy olinowania oraz wyposażenia i urządzeń pokładowych.
Zobacz też: Wypadek w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Na razie nie ma winnych zatopienia statku z dokiem
Część podwodna zostanie dokładnie oczyszczona z muszli, porostów, a następnie pomalowana specjalną antyporostową farbą, sprawdzone i wymienione zostaną również elementy ochrony anodowej kadłuba. Podczas prac stoczniowych zdemontowany zostanie wał śrubowy, śruba napędowa, trzon steru – wszystkie elementy zostaną sprawdzone, oczyszczone, zakonserwowane. Wymienione zostaną elementy poszycia nadbudówki i międzypokładów.
Jeden z silników głównych (SG 2) zostanie rozebrany i sprawdzony. Dokładnie oczyszczone i zakonserwowane zostaną zbiorniki paliwa, wody słodkiej i zbiorniki balastowe, a także zainstalowany zostanie system obróbki wód balastowych, który jest wymagany przepisami międzynarodowymi. Szacuje się, że ok. 14 tysięcy statków na świecie, będzie musiało mieć ten system w przeciągu paru lat. Na masztach sprawdzone zostaną elementy olinowania stałego oraz tzw. Bejfuty, czyli przegubowe mocowania rei do masztów. Ponadto przeprowadzone zostaną szczegółowe przeglądy wyposażenia i urządzeń pokładowych – m.in. kluz, kabestanów, wind, łańcuchów.
Ważnym fragmentem prowadzonych prac, będzie kompleksowa wymiana stosowanych na statku olejów na biodegradowalne oleje nowej generacji wraz z wymianą i montażem dostosowanych do nich uszczelek. Gwarantuje to „Darowi Młodzieży” spełnienie rygorystycznych przepisów ochrony środowiska, obowiązujących na wodach i w portach Północnej Ameryki, dokąd fregata popłynie w ramach rejsu dookoła świata. By wypełnić te najwyższe normy, zamontowane zostaną także najnowszej generacji systemy oczyszczania ścieków i fekaliów. Całość prac – ich zakres i sposób przeprowadzenia - odbywa się pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Ostatni remont klasowy „Dar Młodzieży” przeszedł w 2015 roku, również w Stoczni Nauta.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?