W Gdyni miało miejsce wodowanie jednostki typu Bulk Cargo Combi Vessel do obsługi norweskich farm rybnych. B69/2 to innowacyjna jednostka, której projekt miał na uwadze również zastosowanie proekologicznych rozwiązań redukujących zużycie energii. Statek Artic Fjell powstał dla armatora Artic Shipping z Forde z Norwegii. Oddanie tej drugiej z bliźniaczych jednostek (po B69/1 Rubin wodowanej w czerwcu) zakończyło realizację inwestycji obejmującej dwa statki do obsługi farm rybnych zaopatrywanych przez norweski EWOS, jeden ze światowych liderów produkcji i dostaw karmy na farmy rybne.
Czytaj też: Gdynia. Stocznia Crist zbudowała kolejny nowoczesny statek. Powędruje do brytyjskiego armatora
Drugie wodownie dotyczyło statku NB614 o nazwie 7-Stars, typu Seismic Research Support Vessel. Jest trzecim tego typu z zakontraktowanej serii. Poprzednie, 7- Oceans, zwodowano 26 marca, a 7-Waves 4 maja tego roku. NB614 to statek serwisowy, którego zadaniem jest pilnowanie, aby statki przechodzące w pobliżu jednostki do badań sejsmicznych nie zakłóciły badań. Dodatkowymi równie ważnymi funkcjami jednostki jest uczestnictwo w przeładunkach towarów z jednostek sejsmicznych oraz dostarczanie niezbędnych elementów serwisowych na swoim pokładzie.
Trzecie wodowwanie dotyczyło budowanego dla stoczni norweskiej statku do obsługi platform i konstrukcji offshore Blue King. To jednostka typu PSV. Dzięki specjalnemu dziobowi typu "X-Bow" charakteryzuje się dużą manewrowością i stabilnością. Jest mało podatna na fale, nawet na wzburzonych i wymagających wodach, takich jak np. Morze Północne czy rejony przybrzeżne Ameryki Północnej i Południowej. Ponadto dziób typu "X-Bow" pozwala na uzyskanie oszczędności w zużyciu paliwa - nawet do 16 proc. W zbiornikach może przewozić różne ładunki: od błota, cementu, paliwa, aż po substancje łatwopalne, jak np. gaz.
Głównymi udziałowcami stoczni Crist są jej założyciele, Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, oraz należący do Agencji Rozwoju Przemysłu SA fundusz inwestycyjny MARS FIZ.
Stocznia specjalizuje się w budowie statków do obsługi morskich instalacji, m.in. wydobywczych i energetycznych. Na koncie ma budowę zaawansowanych jednostek do obsługi farm wiatrowych, jak Innovation i Vidar, które są wyposażone w opuszczane na morskie dno "nogi" o wysokości kilkudziesięciu metrów.
W ubiegłym roku Crist wypracowała przychody na poziomie prawie 700 mln zł. Zdecydowana większość pochodzi z kontraktów dla zagranicznych odbiorców.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?