Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stocznia Crist w Gdyni. W ciągu jednego tygodnia zwodowano trzy statki [ZDJĘCIA]

Jacek Klein
Trójmiejska stocznia Crist SA miała bardzo pracowity tydzień. Firma specjalizująca się w budowie nowoczesnych, specjalistycznych statków zwodowała trzy jednostki typu Bulk Cargo Combi Vessel, Seismic Research Support Vessel, Platform Supply Vessel w ciągu kilku dni.

W Gdyni miało miejsce wodowanie jednostki typu Bulk Cargo Combi Vessel do obsługi norweskich farm rybnych. B69/2 to innowacyjna jednostka, której projekt miał na uwadze również zastosowanie proekologicznych rozwiązań redukujących zużycie energii. Statek Artic Fjell powstał dla armatora Artic Shipping z Forde z Norwegii. Oddanie tej drugiej z bliźniaczych jednostek (po B69/1 Rubin wodowanej w czerwcu) zakończyło realizację inwestycji obejmującej dwa statki do obsługi farm rybnych zaopatrywanych przez norweski EWOS, jeden ze światowych liderów produkcji i dostaw karmy na farmy rybne.

Czytaj też: Gdynia. Stocznia Crist zbudowała kolejny nowoczesny statek. Powędruje do brytyjskiego armatora

Drugie wodownie dotyczyło statku NB614 o nazwie 7-Stars, typu Seismic Research Support Vessel. Jest trzecim tego typu z zakontraktowanej serii. Poprzednie, 7- Oceans, zwodowano 26 marca, a 7-Waves 4 maja tego roku. NB614 to statek serwisowy, którego zadaniem jest pilnowanie, aby statki przechodzące w pobliżu jednostki do badań sejsmicznych nie zakłóciły badań. Dodatkowymi równie ważnymi funkcjami jednostki jest uczestnictwo w przeładunkach towarów z jednostek sejsmicznych oraz dostarczanie niezbędnych elementów serwisowych na swoim pokładzie.

Trzecie wodowwanie dotyczyło budowanego dla stoczni norweskiej statku do obsługi platform i konstrukcji offshore Blue King. To jednostka typu PSV. Dzięki specjalnemu dziobowi typu "X-Bow" charakteryzuje się dużą manewrowością i stabilnością. Jest mało podatna na fale, nawet na wzburzonych i wymagających wodach, takich jak np. Morze Północne czy rejony przybrzeżne Ameryki Północnej i Południowej. Ponadto dziób typu "X-Bow" pozwala na uzyskanie oszczędności w zużyciu paliwa - nawet do 16 proc. W zbiornikach może przewozić różne ładunki: od błota, cementu, paliwa, aż po substancje łatwopalne, jak np. gaz.

Głównymi udziałowcami stoczni Crist są jej założyciele, Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, oraz należący do Agencji Rozwoju Przemysłu SA fundusz inwestycyjny MARS FIZ.

Stocznia specjalizuje się w budowie statków do obsługi morskich instalacji, m.in. wydobywczych i energetycznych. Na koncie ma budowę zaawansowanych jednostek do obsługi farm wiatrowych, jak Innovation i Vidar, które są wyposażone w opuszczane na morskie dno "nogi" o wysokości kilkudziesięciu metrów.

W ubiegłym roku Crist wypracowała przychody na poziomie prawie 700 mln zł. Zdecydowana większość pochodzi z kontraktów dla zagranicznych odbiorców.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki