Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stena Line wprowadzi nowe, wielkie, 240-metrowe statki klasy E-Flexer na linię Gdynia-Karlskrona

MT
Stena Line wprowadzi na trasę Gdynia-Karlskrona dwa zupełnie nowe promy ro-pax klasy E-Flexer, o długości 240 m.

E-Flexer to promy typy ro-pax nowej generacji: nowoczesne, paliwooszczędne, wyznaczające nowy standard w zakresie ograniczenia emisji i kosztów oraz podniesienia efektywności energetycznej i wydajności.

Pierwszy prom klasy E-Flexer rozpocznie kursowanie z Gdyni już w połowie lipca, a drugi w listopadzie. Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane. Statki nie mają jeszcze nazw – zostaną im one nadane przed wejściem na linię. Natomiast zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica będą nadal obsługiwać trasę pomiędzy Nynäshamn i Ventspils.

Obie jednostki są zupełnie nowe, rozpoczną operacje zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy. Będą to jedne z największych, w regularnej żegludze, promów na Bałtyku. Dzięki wyjątkowemu rozmiarowi – mają 240 m długości – każdy z nich może zabrać nawet 1200 pasażerów oraz do 3600 metrów ładunków, a więc dwa razy więcej niż statki obecnie operujące na linii. E-Flexery to statki nowej generacji: energooszczędne, wydajne i ekologiczne.

Wprowadzenie tak dużych jednostek będzie możliwe dzięki przeniesieniu operacji Stena Line na nowy terminal promowy w Gdyni, co będzie miało miejsce w czerwcu 2022. Nowy terminal dysponuje znacznie dłuższym nabrzeżem niż obecny, co umożliwia cumowanie tam statków o długości nawet 240 m, takich jak statki klasy E-Flexer. Dodatkowo umożliwi wdrożenie nowoczesnych rozwiązań usprawniających operacje portowe, a także ograniczenie emisji ze statków i terminali, co jest zgodne z wprowadzeniem przez Stena Line strategii zrównoważonego transportu morskiego.

– Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki na rynku, które są technologicznie zgodne z ideą zrównoważonego transportu oraz otwierają perspektywy dalszego rozwijania przewozów na Autostradzie Morskiej Gdynia-Karlskrona, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Wprowadzenie E-Flexerów na linię Gdynia-Karlskrona to część strategii Stena Line, aby nieustannie wzmacniać swoją pozycję na Morzu Bałtyckim i rozwijać się razem z klientami.

– Zdolność dostosowania się do potrzeb rynku i rozwój wraz z naszymi klientami to kluczowe kwestie dla Stena Line. Dzięki E-Flexerom, które wprowadzamy na trasę Gdynia-Karlskrona, odpowiadamy na potrzeby naszych klientów i staramy się dostosować flotę tak, aby była jak najbardziej elastyczna. – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor generalny koncernu Stena Line.

W ciągu ostatnich lat Stena Line mocno rozwinęła swoją działalność na Morzu Bałtyckim, w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem klientów na transport morski - zarówno towarowy, jak i pasażerski. Na linię pomiędzy Nynäshamn a Ventspils w lipcu 2021 r. i styczniu 2022 r. wprowadzono przedłużone i zmodernizowane statki Stena Scandica i Stena Baltica, a pomiędzy Liepāja na Łotwie a niemieckim Travemünde wprowadzono statki ro-pax Stena Livia i Stena Flavia, co zwiększyło o 40% zdolność przewozową tego połączenia. Ponadto 1 lutego 2022 r. Stena Line otworzyła zupełnie nową trasę pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a fińskim Hanko, obsługiwaną przez statek Urd. Drugi statek (Stena Gothica) zostanie wprowadzony na tę linię w połowie maja.

E-Flexery

Jednostki ro-pax nowej generacji zamówione przez Stena RoRo dla Stena Line w stoczni w Chinach. Już trzy E-Flexery (Stena Estrid, Stena Embla i Stena Edda) o długości 214 m weszły do operacji od 2019 roku, wszystkie obecnie pływają po Morzu Irlandzkim.
Czwarty i piąty statek, przeznaczone na linię Gdynia-Karlskrona, będą jeszcze większe. Mają długość 240 metrów i pojemność frachtową 3600 metrów, podczas gdy trzy pierwsze mają 214 metrów długości i pojemność frachtową 3100 metrów.

Wyróżnia je załadunek i rozładunek, dzięki rampom przejazdowym na dwóch poziomach, do 30 proc. większa wydajność energetyczna w porównaniu ze statkami we flocie, dzięki optymalnej konstrukcji kadłubów, śrub napędowych, gruszek dziobowych i sterów. Są przystosowane do zasilania gazem, co pozwala na zmianę paliwa na metanol lub LNG. Będą wyposażone tak, aby podczas zawinięć do portów móc korzystać z zasilania z lądu, co pozwoli na ograniczenie emisji. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi również w przyszłości konwersję na hybrydowy system akumulatorowy.

Największy prom hybrydowy świata „Color Hybrid” dotarł z Gdyni do Norwegii

Największy prom hybrydowy świata „Color Hybrid” dotarł z Gdy...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki