Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stabilne 6 miesięcy w branży leasingowej. W drugiej połowie możemy się spodziewać pewnych turbulencji

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 r. firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania o wartości 42 mld zł. Jest to wynik niższy o 2,8 proc. niż przed rokiem. – Cała branża leasingowa przez pierwsze sześć miesięcy 2022 roku mierzyła się z trudnościami, które dotyczą całego sektora finansowego – mówi nam Paweł Pach, Przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu.

– Cała branża leasingowa przez pierwsze sześć miesięcy 2022 roku mierzyła się z trudnościami, które dotyczą całego sektora finansowego – wskazuje w rozmowie ze Strefą Biznesu Paweł Pach, Przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu.

Po pierwsze ekspert wskazuje na trudności wywołane sytuacją geopolityczną, a po drugie na rosnące stopy procentowe. – To jednak pozwoliło na to, że cała branża leasingowa aktywnie odpowiadając na potrzeby klientów, sfinansowała środków leasingowych za prawie 42 mld zł – mówi i dodaje, że stanowiło to niewielki spadek rok do roku, bo wyniósł on 2,8 proc.

Jednocześnie zwraca uwagę, że cały portfel aktywnych umów leasingowych, którymi dysponują wszystkie firmy leasingowe tworzące polski rynek leasingu, wzrósł w tym okresie o ponad 7 proc. do poziomu 167 mld zł w przypadku kwestii ruchomościowych.

Natomiast cały portfel z ruchomościami to ponad 172 mld zł. – Nie bez znaczenia jest fakt, że te 42 mld zł, które sfinansowaliśmy w pierwszym półroczu, jest odpowiednio porozkładane po różnych segmentach aktywów, które finansujemy – tłumaczy.

Odbiorcami usług leasingowych pozostają głównie mikro i małe firmy

Związek Polskiego Leasingu podaje, że odbiorcami usług leasingowych pozostają głównie mikro i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 ml zł, którzy mają obecnie 70,7 proc. udział w strukturze klientów firm leasingowych.

Największą (50,6 proc.) grupą klientów są mikro firmy (klienci o obrotach do 5 mln zł). Klienci o obrotach od 5 do 20 mln zł stanowią 20,1 proc., 28,3 proc. wynosi udział firm o obrotach powyżej 20 mln zł, podczas gdy transakcje zawierane z klientami indywidualnymi stanowią 0,7 proc. W ostatnim czasie wzrosła wartość umów zawieranych przez leasingodawców z firmami o najwyższych obrotach.

Trendy w podziałach na grupy

Jak wynika z raportu ZPL, w pierwszej połowie tego roku, przy pomocy leasingu i pożyczki inwestycyjnej, przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (mające 42,6 proc., w strukturze rynku leasingu) oraz maszyny i inne urządzenia (odpowiadające za 29,4 proc.).

W ciągu ostatniego roku zmieniła się struktura rynku. Zyskało finansowanie maszyn i innych urządzeń, kosztem pojazdów lekkich (dla przypomnienia pojazdy lekkie w I połowie 2021 miały 43,6 proc. udział). Inne aktywa takie jak: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i pozostałe pojazdy mają 4,3 proc. udział w rynku, podczas gdy nieruchomości – 0,6 proc.

  • Pojazdy lekkie (samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony)

Branża leasingowa sfinansowała pojazdy lekkie (tj. pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t.) o łącznej wartości 17,7 mld zł, co oznacza wynik o 11,4 proc. niższy niż przed rokiem. Jak wskazują przedstawciele ZPL w drugiej połowie 2022 dalej będziemy zmagać się z niską dostępnością samochodów, jednak problemy te będą stopniowo ograniczane.

  • Maszyny i inne urządzenia

W ciągu pierwszych 6 miesięcy 2022 r. segment maszyn i innych urządzeń charakteryzował się dynamicznym rozwojem, a zainteresowanie klientów pozwoliło na sfinansowanie aktywów o łącznej wartości 12,2 mld zł przy +10,1 proc. dynamice r/r.

Najwyższe wzrosty branża leasingowa osiągnęła w finansowaniu sprzętu medycznego (+24,5 proc. r/r), maszyn do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metali (+7,7 proc. r/r) oraz maszyn poligraficznych (+3,7 proc. r/r). Ujemne dynamiki były obserwowane w segmentach maszyn rolniczych (-0,7 proc. r/r) oraz sprzętu budowlanego (-4,3 proc.).

  • Pojazdy ciężarowe

Branża leasingowa podpisała nowe kontrakty o łącznej wartości 9,6 mld zł, przy dynamice segmentu pojazdów ciężarowych na poziomie +2,4 proc. r/r. Najwyższe wzrosty branża leasingowa osiągnęła w finansowaniu pojazdów ciężarowych pow. 3,5t. (+13,1 proc. r/r) oraz autobusów (+137,6 proc. r/r) W strefie spadków pozostawało finansowanie ciągników siodłowych (-3,4 proc. r/r) oraz naczep i przyczep (-4,8 proc. r/r).

Możemy się spodziewać pewnych turbulencji

– Patrząc na sytuację makroekonomiczną, spodziewamy się pogorszenia portfela leasingowego. Te dochody rozporządzalne firm, którymi mogą regulować zobowiązania do banków, firm leasingowych i innych instytucji, są coraz mniejsze, więc tutaj możemy się spodziewać pewnych turbulencji w terminowym realizowaniu płatności do firm leasingowych – mówi i dodaje, że nie spodziewa się zapaści na tym polu.

Jednocześnie prognozuje, że ten portfel będzie się pogarszał. – Myślimy też o tym, że ten biznes będzie rósł wolumenowo, ze względu na to, że ceny wszystkich przedmiotów wzrosną, więc średnia wartość umowy leasingowej wzrośnie. Natomiast spodziewamy się , że ilość tych aplikacji i ilość wniosków, które do firm leasingowych wpłyną w drugiej połowie br., będzie niższa – wyjaśnia.

– Sumując wszystkie czynniki oraz szacunki firm leasingowych spodziewamy się, że dynamika całego roku 2022 w porównaniu do 2021 roku będzie o około 4,5 proc. niższa – prognozuje. – Przy tych turbulentnych czasach wygląda na stabilną wielkość – dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Stabilne 6 miesięcy w branży leasingowej. W drugiej połowie możemy się spodziewać pewnych turbulencji - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki