Sprawdzian piątoklasisty 2015. IBE bada kompetencje uczniów - język polski [ARKUSZE]

moni
Udostępnij:
We wtorek, 19 maja 2015 r. w szkołach podstawowych odbyły się badania Instytutu Badań Edukacyjnych – kompetencji trzecioklasistów oraz kompetencji piątoklasistów. Przystąpienie do badania było dobrowolne. decydowali o tym dyrektorzy szkół.

Wyniki mają być informacją dla nauczycieli i dyrektorów szkół, jaki poziom umiejętności osiągają dzieci z zakresu języka polskiego i matematyki.

Zobacz również: Sprawdzian trzecioklasisty 2015. IBE bada kompetencje - JĘZYK POLSKI [ARKUSZE]

Do badania kompetencji piątoklasistów zgłosiło się ponad 5 tys. szkół.
- Zadania polonistyczne dla piątoklasistów dotyczą rozumienia tekstu literackiego, rozumienia tekstu nieliterackiego, pisania tekstu własnego - mówi ekspert IBE, Małgorzata Zambrowska. - Arkusze sprawdzają, jak uczniowie podczas interpretacji łączą różne składowe utworu, jak wnioskują, czy dostrzegają, że język dzieła często decyduje o jego znaczeniu. Te umiejętności są kluczem do wykonania takich operacji, jak wydobycie głównej myśli tekstu (i literackiego, i nieliterackiego), charakterystyka bohaterów itd. Ponadto w badaniu sprawdzamy, czy piątoklasiści znają cechy 2 gatunków użytkowych (notatki i listu oficjalnego), czy umieją budować tekst spójny, logicznie uporządkowany i w jaki sposób argumentują.

Z matematyki zaś sprawdzane były kompetencje z obszaru sprawności rachunkowej, wyobraźni geometrycznej oraz umiejętność rozwiązywania różnego typu zadań tekstowych.

Zobacz też:

Informacje na temat wyników poszczególnych uczniów dyrektorzy szkół otrzymają już po 48 godzinach. Jeśli szkoła nie zgłosiła się do badania, będzie mogła przeprowadzić test we własnym zakresie – pytania pojawią się na stronie internetowej IBE 20 maja. W tym przypadku jednak nie otrzyma informacji zwrotnej o ocenie każdego z uczniów ani też o tym, jak wypada na tle województwa.

Instytut wiosną 2014 r. przeprowadził diagnozę umiejętności matematycznych piątoklasistów (DUMa). Zrealizował też ostatnią edycję ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów (projekt OBUT zakończył się w grudniu 2014 r.). W roku szkolnym 2014/15 badał kompetencje szóstoklasistów. Diagnoza ta towarzyszyła próbnemu sprawdzianowi.

Więcej informacji na temat badania na stronie: www.diagnoza.ibe.edu.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mama
I jak to często bywa- brawa dla osób przygotowujących pytania. List oficjalny jest w programie klasy 6,ale komu by to przeszkadzało?! Może jednak warto zacząć od zapoznania się z podstawą programową. I pytanie zasadnicze-po co ten test?
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie