Inspektorzy z 18 powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych przeprowadzą do maja badania w 18 szkołach podstawowych i w 18 szkołach gimnazjalnych (w dwóch klasach w każdym roczniku). Ich wyniki posłużą następnie do analizy problemu na szczeblu krajowym. Warto dodać, że w polskim prawie nie ma norm, które konkretnie wskazywałyby, ile powinien ważyć szkolny plecak.
- Przyjmuje się jednak, zgodnie z zaleceniami głównego inspektora sanitarnego, że stosunek ciężaru tornistra do ciężaru osoby, który go nosi, powinien wynosić od 10 do 15 procent. Na potrzeby bieżącej analizy ustalono dwie normy: niską (10 proc.) i wysoką (15 proc.) - wyjaśnia Anna Obuchowska, rzecznik prasowy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Gdańsku.
Ortopedzi od lat biją na alarm, że noszenie ciężkich plecaków grozi bocznym skrzywieniem kręgosłupa oraz zmianami w stawach kolanowych czy skokowych. Aby ulżyć uczniom, od 2009 roku obowiązuje rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej nakładające na szkoły obowiązek zapewnienia miejsca na podręczniki i przybory szkolne.- Nie określa ono formy realizacji tego obowiązku - zastrzega Łukasz Trawiński z MEN. - Do dyrektora szkoły należy decyzja, czy miejscem do przechowywania rzeczy szkolnych będą szafki zakupione specjalnie w tym celu, czy też zostanie zagospodarowane już istniejące wyposażenie szkoły.
- Szafki zamontowaliśmy w ferie. Nasi uczniowie w swoich klasach mają również półki, gdzie mogą zostawiać książki - mówi Danuta Czernewska, dyrektor Zespołu Szkół nr 3 w Wejherowie.
Dlatego badania badaniami, ale zdaniem wielu rodziców - problemu przeładowanych tornistrów to nie rozwiąże. W części europejskich krajów lekcje odrabia się w szkole, po lekcjach i pod opieką nauczyciela. Wszystkie książki zostają w szkole. W Polsce nikt nad takim rozwiązaniem nie myśli.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?