Jeśli masz pomysł, jak zmniejszyć korki na ulicach Gdańska, podziel się nim z urzędnikami. Zarząd Dróg i Zieleni zapewnia, że bierze pod uwagę rozwiązania proponowane przez mieszkańców.
Muszą jednak spełniać dwa warunki: nie mogą się wiązać z wielkimi kosztami i powinny być łatwe w realizacji. To dobra wiadomość dla mieszkańców Osowej, którzy się zorganizowali i na jednym z portali społecznościowych dzielą się pomysłami na polepszenie sytuacji na gdańskich drogach. Do dyskusji w sieci włączyło się już ponad 200 osób. Wszyscy są zgodni, że przejazd ulicą Spacerową to koszmar.
Mieszkańcy Gdańska, którzy rano zjeżdżają do centrum, a wieczorem wracają do Osowej, stoją w gigantycznych korkach.
- Najszybszym i nieparaliżującym ruchu rozwiązaniem jest wybudowanie Nowej Spacerowej, czyli drugiego pasma z węzła Owczarnia, przez Kościerską, Bytowską, z wylotem np. w Polanki na wysokości V LO - pisze jeden z uczestników akcji. - Po zakończeniu inwestycji można skierować ruch Oliwa - Osowa jedną dwupasmówką, a Osowa - Oliwa drugą.
Biorąc pod uwagę, że ewentualna budowa odbywałaby się całkowicie niezależnie od obecnego ruchu, inwestycja mogłaby przebiegać znacznie szybciej i nie zakłócałaby dodatkowo komunikacji.
Kolejnym sposobem na korki mógłby być też, zdaniem internautów, zmienny pas ruchu. Rano dwa pasy mogłyby przebiegać w kierunku Oliwy, a po południu - odwrotnie. Poboczny pas byłby przeznaczony dla pojazdów uprzywilejowanych, autobusów i taksówek. Dyskutanci przekonują, że to dobre, bo dynamiczne rozwiązanie:
- ZDiZ mógłby natychmiastowo reagować na sytuację drogową, a harmonogram można by ułożyć na podstawie analizy przepływu samochodów - dodają. - Potrzebna będzie tylko ekipa obsługi, która codziennie będzie jeździć i na przykład przestawiać oznakowanie (odblaskowymi pachołkami wtykanymi w przygotowane otwory w jezdni) tak, aby kierowca jasno widział, jak ma jechać.
Wydział Inżynierii Ruchu ZDiZ nie uważa jednak, by głównym problemem Spacerowej była za mała liczba pasów.
- Miejscami krytycznymi są tam węzły i skrzyżowania - zauważa kierownik Tomasz Wawrzonek. - Tak czy inaczej, rozpatrujemy wszystkie koncepcje mieszkańców. Często nnie potrzeba rewolucji, by zmienić trudne komunikacyjnie miejsca.
Na prośby mieszkańców pracownicy Zarządu Dróg i Zieleni średnio 50 razy w roku zmieniają działanie sygnalizacji świetlnej.
- Gdy wszyscy narzekali na korki w Jasieniu, przyszedł do nas jeden z mieszkańców i zaproponował inną synchronizację świateł - mówi Tomasz Wawrzonek. - Sprawdziliśmy to i faktycznie, zaproponowane przez niego rozwiązanie okazało się skuteczne.
W internetowej dyskusji pojawiły się także propozycje, by obniżyć w Gdańsku ceny biletów komunikacji miejskiej i w ten sposób zachęcić ludzi do korzystania z autobusów, zamienić samochód na rower lub nie jechać w pojedynkę i zabierać ze sobą sąsiadów, co znacznie zmniejszyłoby liczbę aut.
Propozycje rozwiązań składać można także w siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku przy ul. Partyzantów 36.
PODZIEL SIĘ Z NAMI SWOIMI SPOSTRZEŻENIAMI
Masz pomysł na usprawnienie ruchu? Napisz e-mail na adres [email protected]. Wszystkie sugestie przekażemy do ZDiZ
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?