Spór o wiatę śmietnikową na jednym z gdańskich osiedli. "Od półtora roku trwa przepychanka w tej sprawie"

Piotr Kallalas
Piotr Kallalas
Mieszkańcy gdańskiego osiedla Front Park skarżą się na niewystarczającą infrastrukturę śmietnikową i fruwające w powietrzu śmieci. Od półtora roku mają trwać próby przekonania dewelopera do stworzenia nowej wiaty. - Niestety Wspólnota zaproponowała warunki, które uniemożliwiają podpisanie porozumienia. Co więcej Wspólnota zawiesiła z nami rozmowy - odpowiada deweloper.

W ostatnim czasie otrzymaliśmy zgłoszenie od mieszkańców gdańskiego osiedla Front Park, którzy borykają się z problemem braku odpowiedniego zaplecza na pojemniki na śmieci. Do dyspozycji użytkowników ma być jedno pomieszczenie śmietnikowe, które jest ich zdaniem za małe, "uniemożliwia prawidłową segregację odpadów", a "wysokość pomieszczenia nie pozwala na zamykanie pojemników – muszą stać otwarte."

- Mieszkańcy nie mogą się pogodzić z tym, że ich wymarzone osiedle stanowi jedynie tło dla kolorowych pojemników na odpady. Najbardziej jednak bolesnym jest stosunek dewelopera do ich problemów. Od półtora roku trwa przepychanka w sprawie postawienia zewnętrznej wiaty śmietnikowej, która pomieściłaby wszystkie pojemniki. To jedyny sposób na uporządkowanie wjazdu, przywrócenie właściwej estetyki miejsca i podniesienia dyscypliny segregacji. Obecnie pojemniki zapełniają się w sposób niekontrolowany, nie tylko przez mieszkańców osiedla - napisali mieszkańcy osiedla w liście do naszej redakcji.

Lokatorzy narzekają, że obecne rozwiązanie jest nieestetyczne, a widok wysypujących się śmieci stał się normą. Ponadto pomieszczenie ma być zbyt odległe od użytkowych budynków. Do apelu mieszkańców przyłącza się również administracja.

- Jako administrator Wspólnoty Mieszkaniowej FRONT PARK potwierdzam, że Zarząd Wspólnoty wraz z mieszkańcami od początku walczy o rozwiązanie problemu punktu gromadzenia odpadów oraz zgłoszeń wad i usterek. W odpowiedzi na naciski mieszkańców deweloper zaproponował porozumienie, którego treść jest negocjowana od marca 2020. Zapisy zaproponowane przez dewelopera uniemożliwiają jego zawarcie. Deweloper w jego treści ujął koszty sprzed okresu powstania wspólnoty, które to koszty zostały zakwestionowane po analizie dokumentów księgowych przez obecnego administratora oraz brak lokalizacji do posadowienia wiaty - informuje Joanna Maciejak, Prezes Zarządu Maciejak Nieruchomości Sp. z o.o. - Jesteśmy otwarci na rozmowy i ciągle jeszcze liczymy na to, że uda się polubownie porozumieć z deweloperem w powyższym temacie oraz w tematach zgłoszonych przez nas wad i usterek, szczególnie, że deweloper plasuje swój wizerunek w klasie premium, a osiedle też opisał jako klasy premium, zgłaszane także przez dewelopera do kolejnych plebiscytów.

Inaczej sprawę widzi z kolei firma Moderna Concierge i podkreśla, że obecna infrastruktura powstała zgodnie z wszelkimi projektami i przepisami prawa. Nie zgadza się również z zarzutem związanym ze zbyt dużą odległością od budynków, którzy zarysowali mieszkańcy.

- Pomieszczenie na śmietnik w inwestycji Front Park zostało zrealizowane zgodnie z zakupionym przez nas gotowym projektem i obowiązującymi w 2009 roku przepisami prawa. Już po oddaniu do użytku inwestycji, wprowadzono obowiązek segregacji śmieci, z którym wiąże się potrzeba lokalizacji większej liczby pojemników. Po oddaniu nieruchomości do użytkowania i dokonaniu sprzedaży lokali nie mamy obowiązku dostosowywać budynku do zmieniających się przepisów prawa. W momencie ukończenia inwestycji i wystąpienia z wnioskiem o pozwolenie na użytkowanie, wielkość wiaty śmietnikowej oraz jej lokalizacja były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, o czym świadczy uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie - Agata Szczęsna, Dyrektor Moderna Concierge

Deweloper zaznacza również, że wspólnota nie zgodziła się na zaproponowane warunki, przedstawiając jednocześnie warunki, które "uniemożliwiały podpisanie porozumienia".

- W związku z tym, że mieszkańcy zwrócili się do nas z zapotrzebowaniem na wiatę śmietnikową, a nam zależało na budowaniu z nimi pozytywnych relacji, rozpoczęliśmy rozmowy ze Wspólnotą Front Park na temat możliwości umiejscowienia wiaty. Niestety z przyczyn niezależnych od dewelopera, nie udało nam się uzgodnić wspólnego stanowiska w tej sprawie. Wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców, zaproponowaliśmy podpisanie porozumienia, zgodnie z którym spółka zadeklarowała partycypację w kosztach budowy wiaty śmietnikowej w kwocie 70 tys. zł, z uwagi na ograniczenie możliwości lokalizacji nowego miejsca gromadzenia odpadów na terenie inwestycji. Niestety Wspólnota zaproponowała warunki, które uniemożliwiają podpisanie porozumienia. Co więcej Wspólnota zawiesiła z nami rozmowy. Mimo licznych zaproszeń na spotkania, nie udało się sfinalizować jego podpisania, co uniemożliwia przekazanie przez dewelopera proponowanej kwoty Wspólnocie, albowiem nie posiadamy innego tytułu prawnego do zapłaty na rzecz Wspólnoty umówionej kwoty - informuje Agata Szczęsna.

Nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej

Wideo

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Trochę nie rozumiem, deweloper daje kasę na wiatę, ale każe zapłacić koszty sprzed wspólnoty? Jakie koszty?

A
Agnieszka Pawlicka
10 września, 11:31, Gość:

Z eurostylem też walczyliśmy o wiatę, ciężka sprawa

10 września, 11:52, Agnieszka Pawlicka:

Ale macie Państwo tę wiatę w końcu?

10 września, 12:34, Gość:

Nie... deweloper nie ma obowiązku tego załatwić, dali inne rozwiązanie, które niestety nas dużo kosztuje i nie załatwia problemu. Może skorzystajcie z mediatora, bo mi się zawsze kojarzyło, że moderna to raczej dobry deweloper.

10 września, 13:13, Gość:

A jakie to rozwiązanie? Może Pan/Pani podać więcej szczegółów?

10 września, 13:16, Gość:

Sprawa mocno opisywana na trojmiasto.pl, nietrudno znaleźć.

10 września, 14:44, Agnieszka Pawlicka:

My nawet takiego pomieszczenia jak Państwo nie mamy.

Mam nadzieję i tego życzę, że będzie Państwo mieli rozwiązany problem jak trzeba.

11 września, 8:41, Gość:

No u nas też sprawa skomplikowana, bo faktycznie zmiana przepisów kontra zatwierdzony już projekt. Niestety też to co wyprawia SUEZ i jakie wspólnoty ponoszą za to koszty to jest masakra. Problem niestety powszechny w Gdańsku nawet w mniejszych osiedlach. Dziękuję i również życzę, żeby udało się Państwo podpisać porozumienie z deweloperem. Z artykułu wynika, że jest przynajmniej na to jakaś szansa.

Dziękujemy.

Mamy taką nadzieję, że jest szansa. Prosimy, nasz Zarząd wiele rozmów odbył, jako mieszkańcy prosiliśmy o spotkanie z prezesem Moderny...nie porozmawiał. Na razie prócz deklaracji nie ma nic. Próbujemy dalej.

G
Gość
10 września, 11:31, Gość:

Z eurostylem też walczyliśmy o wiatę, ciężka sprawa

10 września, 11:52, Agnieszka Pawlicka:

Ale macie Państwo tę wiatę w końcu?

10 września, 12:34, Gość:

Nie... deweloper nie ma obowiązku tego załatwić, dali inne rozwiązanie, które niestety nas dużo kosztuje i nie załatwia problemu. Może skorzystajcie z mediatora, bo mi się zawsze kojarzyło, że moderna to raczej dobry deweloper.

10 września, 13:13, Gość:

A jakie to rozwiązanie? Może Pan/Pani podać więcej szczegółów?

10 września, 13:16, Gość:

Sprawa mocno opisywana na trojmiasto.pl, nietrudno znaleźć.

10 września, 14:44, Agnieszka Pawlicka:

My nawet takiego pomieszczenia jak Państwo nie mamy.

Mam nadzieję i tego życzę, że będzie Państwo mieli rozwiązany problem jak trzeba.

No u nas też sprawa skomplikowana, bo faktycznie zmiana przepisów kontra zatwierdzony już projekt. Niestety też to co wyprawia SUEZ i jakie wspólnoty ponoszą za to koszty to jest masakra. Problem niestety powszechny w Gdańsku nawet w mniejszych osiedlach. Dziękuję i również życzę, żeby udało się Państwo podpisać porozumienie z deweloperem. Z artykułu wynika, że jest przynajmniej na to jakaś szansa.

A
Agnieszka Pawlicka
10 września, 11:31, Gość:

Z eurostylem też walczyliśmy o wiatę, ciężka sprawa

10 września, 11:52, Agnieszka Pawlicka:

Ale macie Państwo tę wiatę w końcu?

10 września, 12:34, Gość:

Nie... deweloper nie ma obowiązku tego załatwić, dali inne rozwiązanie, które niestety nas dużo kosztuje i nie załatwia problemu. Może skorzystajcie z mediatora, bo mi się zawsze kojarzyło, że moderna to raczej dobry deweloper.

10 września, 13:13, Gość:

A jakie to rozwiązanie? Może Pan/Pani podać więcej szczegółów?

10 września, 13:16, Gość:

Sprawa mocno opisywana na trojmiasto.pl, nietrudno znaleźć.

My nawet takiego pomieszczenia jak Państwo nie mamy.

Mam nadzieję i tego życzę, że będzie Państwo mieli rozwiązany problem jak trzeba.

G
Gość
10 września, 11:31, Gość:

Z eurostylem też walczyliśmy o wiatę, ciężka sprawa

10 września, 11:52, Agnieszka Pawlicka:

Ale macie Państwo tę wiatę w końcu?

10 września, 12:34, Gość:

Nie... deweloper nie ma obowiązku tego załatwić, dali inne rozwiązanie, które niestety nas dużo kosztuje i nie załatwia problemu. Może skorzystajcie z mediatora, bo mi się zawsze kojarzyło, że moderna to raczej dobry deweloper.

10 września, 13:13, Gość:

A jakie to rozwiązanie? Może Pan/Pani podać więcej szczegółów?

Sprawa mocno opisywana na trojmiasto.pl, nietrudno znaleźć.

G
Gość
10 września, 11:31, Gość:

Z eurostylem też walczyliśmy o wiatę, ciężka sprawa

10 września, 11:52, Agnieszka Pawlicka:

Ale macie Państwo tę wiatę w końcu?

10 września, 12:34, Gość:

Nie... deweloper nie ma obowiązku tego załatwić, dali inne rozwiązanie, które niestety nas dużo kosztuje i nie załatwia problemu. Może skorzystajcie z mediatora, bo mi się zawsze kojarzyło, że moderna to raczej dobry deweloper.

A jakie to rozwiązanie? Może Pan/Pani podać więcej szczegółów?

G
Gość
10 września, 11:31, Gość:

Z eurostylem też walczyliśmy o wiatę, ciężka sprawa

10 września, 11:52, Agnieszka Pawlicka:

Ale macie Państwo tę wiatę w końcu?

10 września, 12:34, Gość:

Nie... deweloper nie ma obowiązku tego załatwić, dali inne rozwiązanie, które niestety nas dużo kosztuje i nie załatwia problemu. Może skorzystajcie z mediatora, bo mi się zawsze kojarzyło, że moderna to raczej dobry deweloper.

Ma tylko dobra reklame,PR i sliczne broszurki.

G
Gość

Kto odebrał ten smietnik jezeli nie spelnia przepisow prawa? Był przecież odbiór przez Miasto? O co chodzi? Czy ktos sie podpisał pod odbiorami? Dodam,ze odleglosc smietnika od jednego z budynkow jest za duża. To nie jest PRLowskie osiedle.

G
Gość
10 września, 11:31, Gość:

Z eurostylem też walczyliśmy o wiatę, ciężka sprawa

10 września, 11:52, Agnieszka Pawlicka:

Ale macie Państwo tę wiatę w końcu?

Nie... deweloper nie ma obowiązku tego załatwić, dali inne rozwiązanie, które niestety nas dużo kosztuje i nie załatwia problemu. Może skorzystajcie z mediatora, bo mi się zawsze kojarzyło, że moderna to raczej dobry deweloper.

G
Gość
10 września, 11:22, Gość:

Usuńcie te zdjęcia, bo widać ewidentnie, że nawet mieszkańcy nic nie segregują. Wiata nie pomoże na zbyt małą liczbę zamówionych kontenerów.

10 września, 11:33, Gość:

Kontenerów jest odpowiednia ilość. Zdjecie ukazuje pomieszczenie śmietnikowe, w którym według dewelopera powinna zmieścić się odpowiednia ilość pojemników do odpowiedniej segregacji i w tym celu zostało dodane. Aby unaocznić, że w tym pomieszczeniu nie jest możliwa segregacja. Dwa razy tyle kontenerów znajduje się przed osiedlem, jednak bez wiaty, wszystko na widoku.

10 września, 11:39, Gość:

No nie wiem, widać odpady budowlane i mix kartonów ze styropianem. Kumam, że śmietnik jest za mały, ale nawet z kontenerów przed budynkiem wszystko się wysypuje.

10 września, 11:49, Gość:

Pani/Pan naprawdę żartuje prawda ? Czy to, że z zewnętrznych kontenerów się wysypuje, bo istnieje kolejny problem taki jak częstotliwość wywożenia śmieci przez SUEZ umniejsza w jakiś sposób fakt, że osiedle nie zostało wyposażone we właściwie pomieszczenie na składowanie odpadów? Zapewniam, że jeżeli istniałaby wiata o odpowiedniej wielkości wszystkie śmieci zmieściłyby się. W projektach deweloperskich liczy się tylko zysk, dlatego pomieszczenia śmietnikowe mam wrażenie że z każdym nowym osiedlem są coraz mniejsze.

10 września, 11:57, On:

Nadrzędne sa przepisy prawa, ktore nie sa respektowane przez dewelopera. Dali nam cos co jest zdecydiwanie za male, niedostosowane do potrzeb np. niepelnosprawnych. Miedzy tymi kontenerami ledwo mozna sie przecisnac. O segregacji mozna zapomniec.

Rozumiem rozgoryczenie, ale generalnie co drugie osiedle w Gdańsku boryka się z tym problemem, nie jesteście jedyni, bo my mamy to samo, tylko co możemy zrobić na osiedlu z lat 70? To co robi SUEZ to masakra, a generalnie dyscyplina mieszkańców też jest kluczowa, tak samo jak ogarnięcie administratora.

G
Gość

To osiedle ma niespełna dwa lata, a w pomieszczeniu śmietnikowym ilościowo nie mieszczą się ogólnie śmieci produkowane przez 136 mieszkań przy zerowej segregacji. Tu nie chodzi tylko o zmianę przepisów, faktem jest, że pomieszczenie nie spełniałoby swojej funkcji nawet przed ich zmianą. Deweloper z premedytacją oddał do użytkowania osiedle z mikroskopijnym pomieszczeniem śmietnikowym, gdyż ważne było upchnięcie jak największej ilości miejsc parkingowych w hali kosztem pomieszczenia na odpady. Zewnętrzna wiata również nie była na rękę, bo konieczna okazałaby się obniżka cen mieszkań, które miałyby na nią widok. Tak wygląda kalkulacja deweloperów na rynku mieszkań premium. Ceny są kosmiczne, a podstaw brakuje.

G
Gość

Czy to prawda,ze Deweloper zmiejszyl powierzchnie smietnika w stosunku do projektu?

O
On
10 września, 11:22, Gość:

Usuńcie te zdjęcia, bo widać ewidentnie, że nawet mieszkańcy nic nie segregują. Wiata nie pomoże na zbyt małą liczbę zamówionych kontenerów.

10 września, 11:33, Gość:

Kontenerów jest odpowiednia ilość. Zdjecie ukazuje pomieszczenie śmietnikowe, w którym według dewelopera powinna zmieścić się odpowiednia ilość pojemników do odpowiedniej segregacji i w tym celu zostało dodane. Aby unaocznić, że w tym pomieszczeniu nie jest możliwa segregacja. Dwa razy tyle kontenerów znajduje się przed osiedlem, jednak bez wiaty, wszystko na widoku.

10 września, 11:39, Gość:

No nie wiem, widać odpady budowlane i mix kartonów ze styropianem. Kumam, że śmietnik jest za mały, ale nawet z kontenerów przed budynkiem wszystko się wysypuje.

10 września, 11:49, Gość:

Pani/Pan naprawdę żartuje prawda ? Czy to, że z zewnętrznych kontenerów się wysypuje, bo istnieje kolejny problem taki jak częstotliwość wywożenia śmieci przez SUEZ umniejsza w jakiś sposób fakt, że osiedle nie zostało wyposażone we właściwie pomieszczenie na składowanie odpadów? Zapewniam, że jeżeli istniałaby wiata o odpowiedniej wielkości wszystkie śmieci zmieściłyby się. W projektach deweloperskich liczy się tylko zysk, dlatego pomieszczenia śmietnikowe mam wrażenie że z każdym nowym osiedlem są coraz mniejsze.

Nadrzędne sa przepisy prawa, ktore nie sa respektowane przez dewelopera. Dali nam cos co jest zdecydiwanie za male, niedostosowane do potrzeb np. niepelnosprawnych. Miedzy tymi kontenerami ledwo mozna sie przecisnac. O segregacji mozna zapomniec.

M
Mieszkaniec
10 września, 11:21, Gość:

Propozycja porozumienia to niestety zwyczajna atrapa. Deweloper przekonuje, że zapłaci za wiatę 70 tys., kiedy z drugiej strony zobowiązuje wspólnotę do zapłaty za koszty poniesione w okresie deweloperskim. Przecież w ten sposób Wspólnota nic nie zyskuje, a w efekcie końcowym wywalczone pieniądze oddaje deweloperowi za niesłuszne naliczone koszty.

Niestety to też jest prawda. Propozycja porozumienia to tzw. pic ze strony Dewelopera.

A
Agnieszka Pawlicka
10 września, 11:31, Gość:

Z eurostylem też walczyliśmy o wiatę, ciężka sprawa

Ale macie Państwo tę wiatę w końcu?

Dodaj ogłoszenie