Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Spółka Polskie Promy ma już miliard złotych. Program budowy promów może się rozpoczynać

Jacek Klein
Jacek Klein
Spółka Polskie Promy powołana do budowy promów dla polskich armatorów w ramach programu Batory, została dokapitalizowana kwotą 1 mld zł. Kontrakt z wykonawcą, czyli Gdańską Stocznią Remontowa SA przewiduje budowę trzech promów, z opcją na czwarty To jeden z największych kontraktów dla przemysłu morskiego w ostatnich latach.

O dokapitalizowaniu spółki, co pozwoli na uruchomienie produkcji promów w Programie Batory, poinformował wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

650 mln zł spółka pozyskała w postaci dokapitalizowania przez państwo, reszta została pozyskana w ramach instrumentów dłużnych.

26 listopada ubiegłego roku w Gdańsku podpisano umowę na budowę nowych promów ro-pax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego SA wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Będą to nowoczesne, proekologiczne niskoemisyjne jednostki napędzane czterema silnikami LNG typu Dual-Fuel ze wspomaganiem bateryjnym (hybryda), zasilanych skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel, używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych promu będą wyposażone w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie.

Każdy z promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.

Wykonawcą jednostek będzie Gdańska Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego S.A. To największa spółka polskiej grupy stoczniowej Remontowa Holding, posiadającej bogate doświadczenie w projektowaniu, budowie, przebudowie i wyposażaniu niskoemisyjnych jednostek różnych typów, o napędach gazowych i elektrycznych.

Przypomnijmy, że rządowy Program Batory został zainaugurowany w 2017 roku. Ma na celu rozwój przemysłu okrętowego w oparciu o cztery filary. Pierwszym jest projekt „Zielona Stocznia w Polsce” zakładający powstanie zakładu recyklingu statków. Drugim jest program InnoShip wdrażania nowoczesnych technologii morskich, trzecim program I - Offshore recyklingu morskich platform wiertniczych. Czwartym filarem jest właśnie budowa dla polskich armatorów promów typu ro-pax, czyli odmiany promów pasażersko-samochodowych, których głównym zadaniem jest przewóz ładunków, a przewóz pasażerów jest funkcja dodatkową.

Już w 2017 r. na pochylni w szczecińskiej stoczni z pompą położono stępkę pod pierwszy prom, mimo że nie było jeszcze projektu jednostki. Plany przewidywały ukończenie projektu techniczno-klasyfikacyjnego na koniec stycznia 2019 r. Projekt roboczy miał rozpocząć się w dwa miesiące. Planowany start z cięciem blach planowany był na przełom stycznia i lutego 2019 r. Pierwszy z serii promów miał być gotowy w 2021 roku.

W środowisku stoczniowym właściwie od początku mówiono, że budowa w Szczecinie nie ma większych szans na powodzenie i w projekt zaangażowana zostanie najprawdopodobniej Grupa Remontowa, jeśli promy mają powstać w polskich stoczniach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki