Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Specjalistyczne statki zbudowane w Remontowa Shipbuilding z prestiżowym tytułem

Jacek Klein
Jacek Klein
mat prasowe
Australijskie branżowe wydawnictwo Baird Maritime nadało tytuł Statku Roku 2020 – WorkBoat World Best Multi-Purpose Workboat 2020 - jednostkom Zodiak II i Planet.Zaprojektowane przez należące do Holdingu Remontowa biuro projektowe RMDC i zbudowane w stoczni Remontowa Shipbuilding dla Urzędów Morskich w Gdyni i w Szczecinie.

Nagrodzone jednostki, uznane przez wydawcę Baird Maritime za najciekawsze na świecie w swojej kategorii w roku 2020, unaoczniają rzeczywisty potencjał polskiego przemysłu okrętowego.

Zodiak II i Planeta I to bliźniacze statki wielozadaniowe zbudowane w ramach prowadzonego przez Urząd Morski w Szczecinie projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014-2020.

Nowe jednostki zastąpiły wysłużone, 38-letnie statki eksploatowane dotąd przez Urząd Morski w Szczecinie i Urząd Morski w Gdyni.

Nowoczesne i wielozadaniowe statki Planeta I i Zodiak II zbudowane zostały w polskiej stoczni, według projektu polskiego biura projektowego i na zamówienie polskiego armatora. W ostatnich latach wyjątkowo rzadko byliśmy świadkami takich wydarzeń. Ostatnimi statkami towarowymi zbudowanymi w polskiej stoczni dla polskiego armatora – nie licząc małych jednostek (np. holowników, statków naukowo-badawczych, etc.) oraz okrętów, były bliźniacze statki wielozadaniowe typu REM 120. Na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. zbudowała je RSB, wtedy jeszcze Stocznia Północna, która wchodziła w skład Grupy Remontowa. Były to jednostki o długości 122 m i szerokości 18 m, powstały odpowiednio w 2008 i 2009 roku.

Oba statki są przeznaczone m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli oznakowania nawigacyjnego, wykonywania pomiarów hydrograficznych, prac holowniczych, zwalczania rozlewów olejowych i łamania lodów na akwenach. Dodatkowo będą mogły służyć, jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim i gaszeniu pożarów.

Aby mogły spełniać te warunki, zostały wyposażone w nowoczesne pędniki azymutalne, odpowiedzialne za napęd oraz sterowanie jednostką, które mogą obracać się o 360 stopni w dowolnym kierunku oraz ster strumieniowy, co daje pełną kontrolę nad statkiem. Oba statki mogą także precyzyjnie utrzymywać pozycję, co jest konieczne np. przy stawianiu pław nawigacyjnych, z kolei system DP (dynamicznego pozycjonowania), obsługiwany przez ekran dotykowy z najnowszym oprogramowaniem, sterowany jest joystickiem, co pomoże m.in. w bardzo dokładnym wykonywaniu pomiarów hydrograficznych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki