Specjalistyczne statki zbudowane w Remontowa Shipbuilding z prestiżowym tytułem

Jacek Klein
Jacek Klein
mat prasowe
Udostępnij:
Australijskie branżowe wydawnictwo Baird Maritime nadało tytuł Statku Roku 2020 – WorkBoat World Best Multi-Purpose Workboat 2020 - jednostkom Zodiak II i Planet.Zaprojektowane przez należące do Holdingu Remontowa biuro projektowe RMDC i zbudowane w stoczni Remontowa Shipbuilding dla Urzędów Morskich w Gdyni i w Szczecinie.

Nagrodzone jednostki, uznane przez wydawcę Baird Maritime za najciekawsze na świecie w swojej kategorii w roku 2020, unaoczniają rzeczywisty potencjał polskiego przemysłu okrętowego.

Zodiak II i Planeta I to bliźniacze statki wielozadaniowe zbudowane w ramach prowadzonego przez Urząd Morski w Szczecinie projektu „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014-2020.

Nowe jednostki zastąpiły wysłużone, 38-letnie statki eksploatowane dotąd przez Urząd Morski w Szczecinie i Urząd Morski w Gdyni.

Nowoczesne i wielozadaniowe statki Planeta I i Zodiak II zbudowane zostały w polskiej stoczni, według projektu polskiego biura projektowego i na zamówienie polskiego armatora. W ostatnich latach wyjątkowo rzadko byliśmy świadkami takich wydarzeń. Ostatnimi statkami towarowymi zbudowanymi w polskiej stoczni dla polskiego armatora – nie licząc małych jednostek (np. holowników, statków naukowo-badawczych, etc.) oraz okrętów, były bliźniacze statki wielozadaniowe typu REM 120. Na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. zbudowała je RSB, wtedy jeszcze Stocznia Północna, która wchodziła w skład Grupy Remontowa. Były to jednostki o długości 122 m i szerokości 18 m, powstały odpowiednio w 2008 i 2009 roku.

Oba statki są przeznaczone m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli oznakowania nawigacyjnego, wykonywania pomiarów hydrograficznych, prac holowniczych, zwalczania rozlewów olejowych i łamania lodów na akwenach. Dodatkowo będą mogły służyć, jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim i gaszeniu pożarów.

Aby mogły spełniać te warunki, zostały wyposażone w nowoczesne pędniki azymutalne, odpowiedzialne za napęd oraz sterowanie jednostką, które mogą obracać się o 360 stopni w dowolnym kierunku oraz ster strumieniowy, co daje pełną kontrolę nad statkiem. Oba statki mogą także precyzyjnie utrzymywać pozycję, co jest konieczne np. przy stawianiu pław nawigacyjnych, z kolei system DP (dynamicznego pozycjonowania), obsługiwany przez ekran dotykowy z najnowszym oprogramowaniem, sterowany jest joystickiem, co pomoże m.in. w bardzo dokładnym wykonywaniu pomiarów hydrograficznych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie