Spadek reprezentacji kobiet w biznesie. W giełdowych spółkach zaledwie 6 procent stanowisk prezesów zajmują kobiety

Kamil Kusier
Kamil Kusier
fot. materiały prasowe
Udostępnij:
Według statystyk za 2021 roku aż 80 procent stanowisk prezesów i 75 procent stanowisk członków zarządu w polskich firmach zajmują mężczyźni. Jak wynika ze statystyk w spółkach, których akcje notowane są na giełdzie, zaledwie 6 procent z nich zarządzana jest przez kobiety. Co więcej, wskaźnik ten z roku na rok jest coraz niższy. Z czego to wynika? Powodów można wskazać wiele, to jednak jednym z nich z całą pewnością może być fakt, że spada również procent firm, które należą do kobiet. W 2021 roku 32,5 procent przedsiębiorstw czy też jednoosobowych działalności należało do kobiet.

Liczba firm należących do kobiet w Polsce na koniec 2021 roku była o 3 procent mniejsza niż rok wcześniej i stanowiła 32,5 procent wszystkich firm - wynika z analizy danych z KRS przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet.

Spadek reprezentacji kobiet w biznesie

Jednocześnie spadła liczba kobiet na stanowiskach prezesów - z 23,5 procent do 19,5 procent - oraz członków zarządów - z 30 procent do 25 procent. Oznacza to, że aż 80 procent stanowisk prezesów i 75 procent stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni, mimo że, wg danych GUS, udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc.

Spadek liczby kobiet na stanowiskach prezesów i członków zarządu dotyczy również spółek notowanych na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zaledwie w 6 procentach funkcję prezesa pełni kobieta, co stanowi spadek o 1,5 procent w stosunku do ubiegłego roku.

Wśród członków zarządów spółek giełdowych kobiety stanowią jedynie 17 procent, co również oznacza spadek w stosunku do 2020 r. o 1 procent.

Jak wynika z danych, wpływ na tego typu spadki miała m.in. pandemia koronawirusa. Według raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką na temat sytuacji polskich przedsiębiorczyń aż 1/3 badanych właścicielek i współwłaścicielek firm przyznała, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności, zaś 25 procent odnotowało spadek przychodów. Niemal 10 procent badanych przyznało, że w wyniku pandemii COVID-19 musiało zawiesić działalność, z kolei co piąta przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy.

Z tą tendencją zamierza walczyć m.in. Olga Kozierowska, prezes Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, którą po raz drugi zorganizuje kampanię pt. "Wiedza nie ma płci".

- Kampania "Wiedza nie ma płci" ma na celu wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecności w mediach specjalistek i specjalistów z różnych dziedzin. To obszar, w którym jeszcze wiele jest do zrobienia - mówi Olga Kozierowska, prezes Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. - Według danych z maja 2021 roku aż 75 procent specjalistów zapraszanych do wypowiedzi w mediach stanowią mężczyźni, a odsetek kobiet w ciągu ostatnich 8 lat wzrósł tylko o 1 procent. Chcemy to zmienić, chcemy pokazać ekspertki, które mają wiedzę również w tematach trudnych, jak sztuczna inteligencja, automatyzacja w biznesie, przyszłość rynku pracy. Czy w ogóle debata, w której biorą udział przedstawiciele tylko jednej grupy, daje wartość słuchaczom? Wartość daje różnorodność.

Kampania jest inicjatywą Klubu Champions of Change, działającego na rzecz wspierania różnorodności w biznesie i wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Klub zrzesza prezesów dużych firm działających w Polsce i powstał z inicjatywy Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, najstarszej i największej polskiej organizacji wspierającej przedsiębiorczość kobiet, która nieprzerwanie działa od 2008 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Sukces Pisany Szminką już po raz 13.

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie