Liczba firm należących do kobiet w Polsce na koniec 2021 roku była o 3 procent mniejsza niż rok wcześniej i stanowiła 32,5 procent wszystkich firm - wynika z analizy danych z KRS przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet.
Spadek reprezentacji kobiet w biznesie
Jednocześnie spadła liczba kobiet na stanowiskach prezesów - z 23,5 procent do 19,5 procent - oraz członków zarządów - z 30 procent do 25 procent. Oznacza to, że aż 80 procent stanowisk prezesów i 75 procent stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni, mimo że, wg danych GUS, udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc.
Spadek liczby kobiet na stanowiskach prezesów i członków zarządu dotyczy również spółek notowanych na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zaledwie w 6 procentach funkcję prezesa pełni kobieta, co stanowi spadek o 1,5 procent w stosunku do ubiegłego roku.
Wśród członków zarządów spółek giełdowych kobiety stanowią jedynie 17 procent, co również oznacza spadek w stosunku do 2020 r. o 1 procent.
Jak wynika z danych, wpływ na tego typu spadki miała m.in. pandemia koronawirusa. Według raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką na temat sytuacji polskich przedsiębiorczyń aż 1/3 badanych właścicielek i współwłaścicielek firm przyznała, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności, zaś 25 procent odnotowało spadek przychodów. Niemal 10 procent badanych przyznało, że w wyniku pandemii COVID-19 musiało zawiesić działalność, z kolei co piąta przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy.
Z tą tendencją zamierza walczyć m.in. Olga Kozierowska, prezes Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, którą po raz drugi zorganizuje kampanię pt. "Wiedza nie ma płci".
- Kampania "Wiedza nie ma płci" ma na celu wzmacnianie pozycji kobiet w debacie publicznej i zmniejszanie dysproporcji w obecności w mediach specjalistek i specjalistów z różnych dziedzin. To obszar, w którym jeszcze wiele jest do zrobienia - mówi Olga Kozierowska, prezes Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. - Według danych z maja 2021 roku aż 75 procent specjalistów zapraszanych do wypowiedzi w mediach stanowią mężczyźni, a odsetek kobiet w ciągu ostatnich 8 lat wzrósł tylko o 1 procent. Chcemy to zmienić, chcemy pokazać ekspertki, które mają wiedzę również w tematach trudnych, jak sztuczna inteligencja, automatyzacja w biznesie, przyszłość rynku pracy. Czy w ogóle debata, w której biorą udział przedstawiciele tylko jednej grupy, daje wartość słuchaczom? Wartość daje różnorodność.
Kampania jest inicjatywą Klubu Champions of Change, działającego na rzecz wspierania różnorodności w biznesie i wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Klub zrzesza prezesów dużych firm działających w Polsce i powstał z inicjatywy Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, najstarszej i największej polskiej organizacji wspierającej przedsiębiorczość kobiet, która nieprzerwanie działa od 2008 roku.
Instahistorie z VIKI GABOR
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?