Sopot: Z krajobrazu miasta zniknął ostatni bilboard reklamowy. Usuwanie największych reklam wielkoformatowych trwało 2,5 roku

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Udostępnij:
W Sopocie nie ma już bilboardów reklamowych. To efekt działania uchwały krajobrazowej. Cały proces usuwania wielkoformatowych nośników reklam trwał od października 2019 roku. Z miasta zniknęło też ponad tysiąc pomniejszych reklam.

Koniec bilboardów reklamowych w Sopocie

Ostatnia reklama wielkoformatowa w Sopocie była umieszczona na terenie jednego z warsztatów samochodowych przy Al. Niepodległości 845-847. Została zdemontowana 27 kwietnia. To efekt działania tzw. ustawy krajobrazowej, dającej samorządom możliwość uchwalania lokalnego prawa dotyczącego ochrony wyglądu przestrzeni publicznej.

- Sukcesy uchwały krajobrazowej to efekt współpracy ze wspólnotami mieszkaniowymi, mieszkańcami, właścicielami firm oraz agencjami reklamowymi – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Niezmiernie cieszy mnie na nowo „odkryta” aleja Niepodległości, główny ciąg komunikacyjny naszego miasta – dodaje.

Choć Sopot ze swoją uchwałą z 2018 roku był jednym z pierwszych miast w kraju, branża reklamowa długo opierała się wynikającym z niej działaniom. Szczególnie długo trwało właśnie wygaszanie umów przy dającej najlepszą ekspozycję reklam przelotowej arterii. Cały proces usuwania bilboardów trwał 2,5 roku. W październiku 2019 roku zniknęły dwa pierwsze pod numerem 659. W maju 2020 roku kolejne dwa – 891 i 872, w sierpniu – 711.

Wielkoformatowe bilboardy są najbardziej widoczne, jednak dotąd z krajobrazu Sopotu zostało usuniętych ponad tysiąc różnych reklam, m. in. do końca 2019 roku z elewacji kamienic zniknęła większość wielkoformatowych banerów. Sopocka uchwała dotycząca warunków usytuowania na terenie miasta obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń umożliwia miastu ujednolicenie identyfikacji wizualnej szyldów oraz usuwanie tablic i urządzeń reklamowych. Jak informuje ratusz obecnie priorytetem jest „oczyszczenie” obszaru w historycznym śródmieściu, a przede wszystkim ul. Bohaterów Monte Cassino.

Ustawę z dnia 24 kwietnia 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu w Trójmieście wdrożyły dotąd w postaci uchwał krajobrazowych Sopot i Gdańsk, gdzie po 2-letnim okresie przejściowym jej zapisy dotyczące likwidacji legalnych reklam zaczęły obowiązywać w 2020 roku. Zgodność z prawem uchwalonych po długich dyskusjach w czerwcu 2021 gdyńskich zapisów podważył wojewoda pomorski. Prace nad poprawioną uchwałą w Gdyni trwają, wielokrotnie przesuwany finał zapowiadany jest na jesień.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Kobiety w biznesie. Czy trudno im robić karierę?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie