Nasza Loteria

Sopot: Z krajobrazu miasta zniknął ostatni bilboard reklamowy. Usuwanie największych reklam wielkoformatowych trwało 2,5 roku

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
W Sopocie nie ma już bilboardów reklamowych. To efekt działania uchwały krajobrazowej. Cały proces usuwania wielkoformatowych nośników reklam trwał od października 2019 roku. Z miasta zniknęło też ponad tysiąc pomniejszych reklam.

Koniec bilboardów reklamowych w Sopocie

Ostatnia reklama wielkoformatowa w Sopocie była umieszczona na terenie jednego z warsztatów samochodowych przy Al. Niepodległości 845-847. Została zdemontowana 27 kwietnia. To efekt działania tzw. ustawy krajobrazowej, dającej samorządom możliwość uchwalania lokalnego prawa dotyczącego ochrony wyglądu przestrzeni publicznej.

- Sukcesy uchwały krajobrazowej to efekt współpracy ze wspólnotami mieszkaniowymi, mieszkańcami, właścicielami firm oraz agencjami reklamowymi – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Niezmiernie cieszy mnie na nowo „odkryta” aleja Niepodległości, główny ciąg komunikacyjny naszego miasta – dodaje.

Choć Sopot ze swoją uchwałą z 2018 roku był jednym z pierwszych miast w kraju, branża reklamowa długo opierała się wynikającym z niej działaniom. Szczególnie długo trwało właśnie wygaszanie umów przy dającej najlepszą ekspozycję reklam przelotowej arterii. Cały proces usuwania bilboardów trwał 2,5 roku. W październiku 2019 roku zniknęły dwa pierwsze pod numerem 659. W maju 2020 roku kolejne dwa – 891 i 872, w sierpniu – 711.

Wielkoformatowe bilboardy są najbardziej widoczne, jednak dotąd z krajobrazu Sopotu zostało usuniętych ponad tysiąc różnych reklam, m. in. do końca 2019 roku z elewacji kamienic zniknęła większość wielkoformatowych banerów. Sopocka uchwała dotycząca warunków usytuowania na terenie miasta obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń umożliwia miastu ujednolicenie identyfikacji wizualnej szyldów oraz usuwanie tablic i urządzeń reklamowych. Jak informuje ratusz obecnie priorytetem jest „oczyszczenie” obszaru w historycznym śródmieściu, a przede wszystkim ul. Bohaterów Monte Cassino.

Ustawę z dnia 24 kwietnia 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu w Trójmieście wdrożyły dotąd w postaci uchwał krajobrazowych Sopot i Gdańsk, gdzie po 2-letnim okresie przejściowym jej zapisy dotyczące likwidacji legalnych reklam zaczęły obowiązywać w 2020 roku. Zgodność z prawem uchwalonych po długich dyskusjach w czerwcu 2021 gdyńskich zapisów podważył wojewoda pomorski. Prace nad poprawioną uchwałą w Gdyni trwają, wielokrotnie przesuwany finał zapowiadany jest na jesień.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym problemem w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki