Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sopot: Psycholog w szkole pomoże z problemami po izolacji społecznej. Specjaliści: Bardzo dobry ruch

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Sopot zapewni uczniom i nauczycielom wsparcie psychologiczne po powrocie do szkół
Sopot zapewni uczniom i nauczycielom wsparcie psychologiczne po powrocie do szkół Fot. Piotr Krzyżanowski / Polska Press Grupa
Sopot zapewni w swoich szkołach wsparcie psychologiczne uczniom i nauczycielom. Pierwsze zajęcia odbywają się już w Zespole Szkół Technicznych. Działania dotyczą problemów, które pojawiły się w trakcie pandemii oraz po powrocie dzieci i młodzieży do szkół. Psychologowie alarmują, że w wyniku izolacji społecznej stan psychiczny młodych się pogorszył.

Sopot zapewni uczniom i nauczycielom wsparcie psychologiczne po powrocie do szkół

Sopot we współpracy z uniwersytetem SWPS będzie zapewniać interwencyjne psychologiczne wsparcie uczniom i nauczycielom z ośmiu publicznych szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Przedsięwzięcie dotyczy problemów psychologicznych dzieci i młodzieży, które nasiliły się w czasie kryzysu związanego z pandemią COVID-19.

– Szkoła jest najlepszym miejscem, by już tu uczeń uzyskał wsparcie psychologiczne – mówi nam Aneta Krzemińska, specjalizująca się w psychologii klinicznej oraz dzieci i młodzieży, na co dzień pracująca również jako psycholog szkolny. – Jeśli z tego miejsca wychodzi taka inicjatywa, propagująca zdrowie psychiczne, dbanie o siebie, jeśli o tym się mówi, młodzież będzie wysyłać sygnały, że potrzebuje takiej pomocy.

Miasto, wspólnie z SWPS i sopocką Pracownią Badań Społecznych, przygotowało wcześniej diagnozę problemu. Wynika z niej, że bardzo duży odsetek młodzieży, w starszych grupach wiekowych nawet ok. 30 proc., ma obniżony nastrój po roku izolacji w pandemii. Dotyczy to także nauczycieli, którzy ciężko pracowali w trudnym, wymagającym czasie nauki zdalnej.

– Wiedzieliśmy już w czasie szczytu pandemii, że kondycja psychiczna będzie jednym z kluczowych problemów po powrocie do zajęć stacjonarnych w szkołach – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydent Sopotu, odpowiedzialna m.in. za sprawy edukacji. – Nie poprawianie ocen czy przygotowywanie do testów, ale właśnie zadbanie o relacje, o dobrostan psychiczny.

Niestety, pojawia się coraz więcej przypadków zaburzeń lękowych czy depresyjnych – alarmuje psycholog Aneta Krzemińska, która prowadzi też gabinet pomocy psychologicznej w Sopocie, gdzie trafia coraz więcej dzieci i młodzieży z problemami.

– Dzieci, przez to, że zostały wyrwane z tego środowiska, w którym były na co dzień, i musiały spędzać bardzo dużo czasu w domu, przed komputerem, nie miały kontaktu z rówieśnikami, to bardzo mocno się na nich odbiło, nie mogły się odnaleźć w tej rzeczywistości. Nasila się również lęk społeczny. Trzeba zwrócić uwagę na te dzieci, dla których sytuacja pandemiczna była paradoksalnie czymś dobrym. One nie musiały wychodzić do ludzi, dla nich pozostawanie w domu było sytuacją komfortową. Teraz, kiedy muszą się zmierzyć z powrotem, jest to dla nich szczególnie trudne, lęk społeczny może się nasilać – tłumaczy.

Przedsięwzięcie „Interwencyjna pomoc psychologiczna dla sopockich szkół” składać się będzie z:

  • zajęć w grupach prowadzonych przez przez studentów psychologii uniwersytetu SWPS,
  • indywidualnych konsultacji psychologicznych oferowanych przez pracowników i współpracowników Wydziału Psychologii SWPS.

Prowadzenie warsztatów przez studentów ma zwiększyć szansę na swobodny kontakt z ich uczestnikami. W szkołach przeprowadzone zostaną 73 2-godzinne spotkania w poszczególnych klasach. Do wyboru przez klasy są tematy zajęć:

  • „Jak dbać o siebie i swoją higienę psychiczną”,
  • „Wyrażanie swojego zdania”,
  • „Zarządzanie sobą w czasie”,
  • „Asertywność i stawianie granic”,
  • „Kiedy warto poprosić o pomoc? Psycholog też człowiek – ogólnodostępna pomoc psychologiczna”,
  • „Radzenie sobie ze stresem”.

240 godzin indywidualnych spotkań z psychologami przeznaczonych jest zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.

Umowę w sprawie prowadzenia zajęć i konsultacji podpisali: Magdalena Czarzyńska-Jachim, wiceprezydent Sopotu Romana Kadzikowska-Wrzosek, dziekan Wydziału Psychologii SWPS w Sopocie, oraz Piotr Płocki, naczelnik wydziału oświaty urzędu miasta. Przedsięwzięcie potrwa do końca roku.

Pandemia koronawirusa wymusiła w naszym życiu zmiany o daleko idących konsekwencjach – przede wszystkim dotyczących zdrowia. W czasach zagrożenia życia i licznych obostrzeń musieliśmy wyrobić sobie nowe nawyki i znaleźć nowe sposoby na codzienne działania. Wiele ze świeżo nabytych przyzwyczajeń szkodzi nam jednak w bezpośredni sposób, inne wywołują z czasem coraz silniejsze negatywne konsekwencje związane z psychiką. W rezultacie cierpimy z powodu nieznanych dotąd dolegliwości, z którymi nie od razu umiemy sobie radzić.Sprawdź, jakie problemy zdrowotne wywołała epidemia i związane z nią zmiana trybu życia i codziennych przyzwyczajeń – oraz co robić w takich sytuacjach.

Nowe problemy zdrowotne w czasach epidemii. Sprawdź, czy też...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki