Smartfony przyciągają kleszcze! Naukowcy ostrzegąją: lepiej zostaw komórkę w domu, jeśli idziesz z dziećmi do lasu

Sandra Janikowska
Czy telefony komórkowe mogą rzeczywiście przyciągać kleszcze? Jak chronić się przed ukąszeniami kleszczy? Źródło: Pixabay
Smartfony mogą przyciągać kleszcze! Taką informację podała niedawno polsko-słowacka grupa naukowców z poznańskiego Uniwersytetu Przyrodniczego. Najnowsze badania wykazują, że kleszcze są przyciągane przez promieniowanie elektromagnetyczne o częstotliwości 900 MHz. Czy telefony komórkowe mogą rzeczywiście przyciągać kleszcze? Jak chronić się przed ukąszeniami kleszczy?

W ciągu ostatnich kilku lat mamy do czynienia ze znacznym wzrostem populacji kleszczy. Co więcej, pojawia się coraz więcej nowych gatunków. Dotychczas za powód tak drastycznych zmian uznawano zmiany klimatyczne i krajobrazowe.

Badania naukowców z Poznania. Czy smarfony przyciągają kleszcze?

Naukowcy z poznańskiego Uniwersytetu Przyrodniczego podali do informacji publicznej kolejny czynnik mogący mieć wpływ na wyżej opisaną sytuację. Polsko-słowacki zespół badaczy uważa, że za wzrost liczebności kleszczcy odpowiada również coraz częściej występujące w środowisku promieniowanie elektromagnetyczne zwane w skrócie EMF.

Emisja tego promieniowania odbywa się przez stacje radiowe, telewizyjne czy telefonii komórkowej. Co więcej, promieniowanie emitowane jest także przez urządzenia mobilne, w tym także smartfony.

Nieustannie trwają prace nad badaniem wpływu promieniowania EMF na żywe organizmy. Do tej pory stwierdzono negatywny wpływ promieniowania elektromagnetycznego o częstotliwości 900 MHz na takie organizmy jak niektóre: bakterie, rośliny i zwierzęta.

Badacze z Poznania prowadzili badania nad wpływem EMF na zachowanie kleszcza pospolitego, który przenosi takie choroby jak:

• borelioza,
  • riketsjoza,
  • kleszczowe zapalenie mózgu

Doszli do wniosku, że pole elektromagnetyczne silnie przyciąga kleszcze.

Swoim odkryciem podzielili się w znanym czasopiśmie naukowym "Ticks and Tick-borne Diseases".

Zmysł magnetyczny kleszczy

Według poznańskich naukowców promieniowanie EMF jest atrakcyjne dla tzw. "szóstego zmysłu" kleszczy. Mowa o ich własnym zmyśle magnetycznym, który wytworzyły w odpowiedzi na ziemskie pole geomagnetyczne. Nie wiadomo w jakim stopniu, jednakże ich zmysł magnetyczny może pomóc w znalezieniu żywiciela. Warto wspomnieć, że organizmy żywe także wytwarzają własne pole elektromagnetyczne.

W sytuacji, gdy kleszcze znajdują się w otoczeniu sztucznego pola elektromagnetycznego, uaktywniają się i zmierzają w kierunku źródła promieniowania. Wniosek jest taki: jeśli mamy ze sobą telefon komórkowy - jesteśmy łatwiejszą zdobyczą dla kleszcza.

Kleszcze-nosiciele bardziej podatne na promieniowanie

Prace badawcze wykazały, że kleszcze pospolite są przyciągane przez promieniowanie o częstotliwości 900 MHz. Pomiar ten jest charakterystyczny dla długości promieniowania wykorzystywanego w większości urządzeń mobilnych - także w smartfonach.

Badania poznańskich naukowców dowodzą jeszcze jednego. Promieniowanie EMF silniej przyciąga kleszcze zainfekowane groźnymi bakteriami typu Borrelia czy Rickettsia.

Jak ochronić się przed kleszczami?

Przypominamy, że od 20 kwietnia można wchodzić do lasów i parków. Są to miejsca, będące największymi skupiskami kleszczy. Pamiętajmy, aby planując rodzinne wypady poza miasto, zachować środki bezpieczeństwa. Oprócz założenia maseczki trzeba należycie zabezpieczyć się przed kleszczami, które często są nosicielami niebezpiecznych chorób.

Co należy mieć na uwadze, gdy chcemy iść do lasu na spacer? Trzeba zaopatrzyć się w:

1. Adekwatny ubiór - spodnie z długimi nogawkami, pełne obuwie, koszulę z długim rękawem i nakrycie głowy
  2. Preparaty odstraszające kleszcze - zaweirające dietylotoluamid lub permetrynę

WAŻNE! W przeciągu dwóch godzin od powrotu ze spaceru powinniśmy obejrzeć dokładnie całe ciało - szczególnie takie partie ciała jak: pachy, pachwiny, okolice krocza, łokcie, kolana oraz uszy. Co więcej, ubrania, które mieliśmy na sobie podczas wędrówki powinny zostać niezwłocznie wyprane w temperaturze co najmniej 60 stopni.

Dotychczas nie potwierdzono w jakim stopniu kleszcze wyczuwają pole elektromagnetyczne, ale może jednak - na wszelki wypadek - lepiej zostawić komórkę w domu?