Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Smak owoców z naszych sadów poznają ludzie na całym świecie. Grójeckie jabłka zdobywają europejskie i światowe rynki

Janusz Petz
Janusz Petz
Podczas grudniowego Festiwalu Polskich Jabłek w Dakarze w Senegalu promowano polskie owoce, w tym pochodzące z grójeckich sadów.
Podczas grudniowego Festiwalu Polskich Jabłek w Dakarze w Senegalu promowano polskie owoce, w tym pochodzące z grójeckich sadów. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
Jabłka Grójeckie zostały wyróżnione przez Komisję Europejską. Owoce posiadające status „chronionego oznaczenia geograficznego” jako jedyny rodzimy produkt znalazły się w publikacji KE „Sensacja” – „Gotuj z najlepszych europejskich produktów”. Jabłka z naszego regionu systematycznie zdobywają nowe rynki w Europie i na świecie.

Więcej ciekawych i ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej ECHODNIA.EU/RADOMSKIE

Przygotowana przez Komisję Europejską publikacja to sposób na promowanie na wewnętrznym europejskim rynku i na świecie wyjątkowych, europejskich produktów. Z wydawnictwa można dowiedzieć się, że nasze jabłka są uniwersalnym składnikiem kulinarnym, który w stanie przetworzonym można używać nie tylko przy tworzeniu deserów, ale również jako dodatek do mięs i sałatek.

Chroniona marka

Jabłka Grójeckie mają już od końca 2011 roku status Chronionego Oznaczenia Geograficznego. To oznaczenie wprowadzone przez Komisję Europejską między innymi w celu ochrony producentów i konsumentów przed podrobionymi produktami spożywczymi. Jabłka Grójeckie zostały nim wyróżnione z powodu unikatowych warunków klimatycznych i glebowych, gdzie panuje szczególny mikroklimat, odznaczający się niskimi temperaturami w nocy, w okresie poprzedzającym zbiór owoców. Stawia to je na równi z najbardziej znanymi i cenionymi europejskimi produktami, takimi jak szampan z francuskiej Szampanii, ocet balsamiczny lub parmezan.

Marka Jabłka Grójeckie odnosi się do 27 odmian jabłek i ich sportów, spośród których najważniejsze to: Gala, Gloster, Jonagold, Golden Delicious, Red Jonaprince oraz Ligol. O wyjątkowym smaku tych jabłek decyduje ich charakterystyczna kwasowość (wyższa średnio o pięć procent niż u jabłek tej samej odmiany, pochodzących z innych regionów) oraz bardzo wyraźny rumieniec, wynikający z wyższej zawartości barwników pod skórką (głównie antocyjanów i karotenoidów).

Sad Europy

Rejon grójecki nazywany „największym sadem Europy” to przeszło 500 lat tradycji sadowniczych sięgających czasów królowej Bony, która w XVI wieku otrzymała w tej części kraju ogromne połacie ziemi i przeznaczyła je na królewską plantację drzew owocowych, w szczególności jabłoni.

Przez kolejne stulecia jabłka z okolic Grójca lądowały nie tylko na polskich stołach, ale zasłynęły na całym kontynencie. Obecnie na terenie Grójecczyzny uprawia się intensywne sady, które dostarczają około 40 polskiej produkcji jabłek.

Nowe rynki

Polskie jabłka, w tym grójeckie zdobywają nowe rynki, choć wciąż cała branża boryka się z problemami po tym jak przed kilku laty Rosja wprowadziła embargo na polskie owoce. Poszukiwane są jednak nowe rynki zbytu, również takie, które ze względu na odległość geograficzną, a także szereg innych trudności przed laty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem.

Nasze jabłka można już spotkać w krajach azjatyckich i arabskich. Zrzeszenia producentów przecierają też szlaki handlowe w Afryce. W grudniu w Dakarze w Senegalu odbył się Festiwal Polskich Jabłek gdzie promowano polskie owoce, w tym z powiatu grójeckiego. W 2019 roku w porównaniu z rokiem wcześniejszym sprzedaż polskich jabłek w Afryce Zachodniej wzrósł o 246 procent. W roku tym wyeksportowano do tego regionu 664 tony jabłek. Największym partnerem dla Polski w tym regionie był Senegal, który zaimportował 664 ton polskich jabłek.

Jemy za mało jabłek

Cala branża dostrzega jednak istniejący wciąż duży potencjał na rynku krajowym. Z inicjatywy stowarzyszeń skupiających krajowym producentów owoców, ruszył właśnie projekt, którego celem jest promocja naszych rodzimych jabłek, oraz zwiększenie ich konsumpcji. Jednym z głównych powodów realizacji projektu jest fakt, że polscy konsumenci spożywają za mało warzyw i owoców.

Polska jako jeden ze światowych liderów w produkcji jabłek, niestety nie może poszczycić się ich największym spożyciem. Według badań roczne spożycie jabłek jest zdecydowanie niższe niż średnia dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. Należy więc dążyć do tego, aby owoce i warzywa stanowiły połowę zawartości naszych talerzy. W ramach projektu będą między innymi emitowane w komunikacji miejskiej i w pociągach materiały filmowe. Utworzone zostaną również profile w mediach społecznościowych: Facebook i Instagram.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Smak owoców z naszych sadów poznają ludzie na całym świecie. Grójeckie jabłka zdobywają europejskie i światowe rynki - Echo Dnia Radomskie

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki