Skończy się zmora kupujących! Sklepy nie będą już mogły stosować fikcyjnych obniżek cen

Agnieszka Kamińska
Agnieszka Kamińska
123RF
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy, która wprowadza zmiany w prawie konsumenckim. Nowe regulacje mają m.in. ochronić kupujących przed fikcyjnymi obniżkami cen.

Bywa, że sprzedający najpierw znacząco podniesie cenę, a po kilku dniach ją przekreśli i poda poprzednią cenę. W rezultacie jest ona taka, jak wcześniej. Na manewr, który ma wywołać wrażenie przeceny produktu, łapie się wielu klientów szukających okazji np. przed Black Friday czy świętami.

Nowe przepisy będą zobowiązywały sprzedających do podawania obniżonej ceny, a obok niej informacji o najniższej cenie tego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Dzięki temu klient dowie się, o ile faktycznie zmalała cena produktu i ile wcześniej wynosiła.

- Fikcyjna obniżka ceny nie jest zabiegiem marketingowym, ale zwykłym oszukiwaniem klientów. To prawdziwa zmora kupujących. W niektórych sklepach prowadzone są wręcz całoroczne kampanie mówiące o permanentnych obniżkach. W witrynach sklepowych widzimy plakaty z obniżkami, ale tak naprawdę sklep niczego nie przecenia. To zaburza też uczciwą konkurencję między sklepami.
Mamy prawo wiedzieć, jaka jest prawdziwa cena produktu i czy obniżka jest prawdziwa. Powinniśmy mieć możliwość świadomego podejmowania decyzji zakupowych. Krótko mówiąc, nowe przepisy są bardzo korzystne - tłumaczy radca prawny Elżbieta Jaworska, z kancelarii Tomasz Majer i spółka.

Za niestosowanie się do nowych obowiązków, ustawa przewiduje kary, które będą mogły być nakładane przez Inspekcję Handlową. Wyniosą 20 tys. zł za jednostkowy przypadek i 40 tys. zł za trzykrotne niewykonanie obowiązku w ciągu roku.

Nowe zasady mają obowiązywać w każdym miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług – w sklepach, punktach obsługi klientów, ale też np. w zakładach fryzjerskich czy kosmetycznych. Odnoszą się one również do reklamy towaru czy usługi oraz mają być stosowane przez handlujących online.

Projekt "Polski Rebranding"Kinder Bueno

Zagraniczne marki po polsku mają dziwaczne nazwy: "Stara prz...

W projekcie ustawy znalazły się też inne nowe regulacje dotyczące m.in. internetowych platform handlowych. Ma na nich pojawić się informacja, kto zapłacił za to, że dany produkt jest wyżej w wynikach wyszukiwania. Poza tym, produkt ma być opatrzony informacją o tym, czy sprzedaje go firma czy osoba prywatna.

Autorem projektu ustawy jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zmiany w polskim prawie narzuca jednak unijna dyrektywa, której założenia Polska musi przyjąć do 28 listopada tego roku. Generalnie przepisy uzyskały aprobatę organizacji pracodawców, choć niektóre z nich twierdzą, że konieczne są doprecyzowania.

„Postulujemy doprecyzowanie przepisów dotyczących m.in. ustalania cen na platformach sprzedażowych czy wymogów informacyjnych przy umowach zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa” - czytamy w opinii Konfederacji Lewiatan.

Polacy smakoszami czekolady

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Rząd ma zajęcie.

Tymczasem psychiatria dziecięca w rozkładzie.
G
Gość
Debil podnieca się "okazją" i go doją.

Rozgarnięty patrzy na aktualną cenę.
G
Gość
Pasienie emocji motłochu.
G
Gość
Np. X-kom takie zabiegi stosuje. Ciekawe czym sieci odpowiedzą?
Dodaj ogłoszenie