SKM ma miliony na inwestycje

Paweł RydzyńskiZaktualizowano 
Przy dworcu Gdańsk Gł. powstaną nowe tory SKM
Przy dworcu Gdańsk Gł. powstaną nowe tory SKM Tomasz Bołt
Przedłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej o blisko dwa kilometry, budowa nowego przystanku SKM Gdańsk Śródmieście, remont ponad 20 pociągów i sześciu peronów.

Wszystko to zawiera się w projekcie "Rozwój SKM", który ma zostać zrealizowany przed Euro 2012 i będzie kosztować 262 mln zł. Połowa pochodzić będzie z Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Szefowie SKM mają już w ręku umowę gwarantującą otrzymanie unijnych 131 mln zł.

- Podpisaliśmy tzw. preumowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych - potwierdza Leopold Naskręt z Wydziału Marketingu i Umów SKM.
CUPT jest instytucją podległą Ministerstwu Infrastruktury, zarządzającą unijnymi funduszami.
- Ta umowa zobowiązuje nas do prowadzenia projektu, a CUPT do jego finansowania - dodaje Naskręt.

Kiedy może zostać podpisana ostateczna umowa? Nie wcześniej niż w lipcu, gdy gotowe będzie studium wykonalności projektu "Rozwój SKM". Zakłada on wydłużenie obecnej linii SKM o 1,8 km od Gdańska Gł. Obok istniejących torów dalekobieżnych, wychodzących ze stacji Gdańsk Gł. w kierunku Pruszcza, powstaną dwa nowe tory dla SKM-ek. Będą dochodzić pod wiadukt w al. Armii Krajowej, gdzie powstanie nowy przystanek Gdańsk Śródmieście oraz tory postojowe, prawdopodobnie dla pięciu składów.

Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście będzie się prawdopodobnie wiązać z usytuowaniem na wiadukcie przystanków autobusowych i tramwajowych.
Warto przypomnieć, że przedłużenie linii SKM do al. Armii Krajowej planowano już w latach 70. Powstały wówczas projekty budowy pod wiaduktem pętli tramwajowej. Obecne władze Gdańska nie mają jednak w planach realizacji tych koncepcji.

Projekt "Rozwój SKM" zakłada też kapitalny remont 22 składów SKM, z 65 będących obecnie w eksploatacji. Nowe oblicze zyskają perony - w tym roku przebudowywane będą perony na przystankach Gdańsk Politechnika, Sopot Wyścigi i Sopot, w przyszłym - Gdańsk Żabianka i Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, a w 2011 r. Gdańsk Wrzeszcz.
Dopełnieniem projektu będzie montaż na całej długości torów należących do SKM, pomiędzy Gdańskiem Gł. i Rumią, systemu zdalnego sterowania ruchem pociągów. W najbliższych dniach taki system ma zacząć działać na odcinku pomiędzy Gdynią Gł. i Orłowem.

Zdalne sterowanie semaforami i rozjazdami ("centrum dowodzenia" ma się znajdować na stacji Gdynia Gł.) pozwoli zwiększyć w przyszłości częstotliwość pociągów nawet do trzech minut. W tej chwili pociągi kursują nie częściej niż co 7,5 minuty. Według szacunków na dziś, cały projekt będzie kosztować 262 mln zł. Połowa pochodzić będzie z POIŚ, SKM wyłoży na ten cel prawie 66 mln zł, miasto Gdańsk i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego po 14 mln zł, a miasto Sopot 5 mln zł.

Ponad 32 mln zł stanowić będą środki z Funduszu Kolejowego - rządowego programu pomocowego, na który środki kierowane są m.in. z opłaty paliwowej. Studium wykonalności da odpowiedź, ile będzie kosztować cały projekt. Na pewno nie może być to więcej niż 262 mln zł (bo na więcej nie ma pieniędzy), może to być natomiast mniej.

- Ale i tak wszystkie pieniądze zostaną wykorzystane. Jeśli okaże się, że koszty będą niższe niż 262 mln zł, to zdecydujemy się np. na remont większej liczby pociągów, możemy także rozważyć remont kolejnych peronów - zapowiada Andrzej Osipów, prezes SKM.
Ostateczna umowa pomiędzy SKM i CUPT zostanie podpisana za kilka miesięcy, po skończeniu studium wykonalności i rozpoczęciu prac projektowych.

Kolej Metropolitalna
Niezależna od projektu "Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej" jest budowa Kolei Metropolitalnej.
I etapem Kolei Metropolitalnej jest stworzenie szynowego połączenia Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie. Cała trasa musi być otwarta do 2013 r. (i rozliczona dwa lata później) - w przeciwnym razie będzie trzeba zwrócić 306 mln zł, które na tę inwestycję zagwarantowała już Unia Europejska.
Z ostatnich informacji wynika, że prawie pewne jest otwarcie przed Euro 2012 odcinka z Gdyni do lotniska (w dużej mierze będzie on poprowadzony przebudowaną linią Gdynia - Kościerzyna), natomiast bardzo niewielkie są szanse, że do mistrzostw uda się otworzyć odcinek od Gdańska Zaspy do Rębiechowa, który trzeba budować od podstaw.

polecane: FLESZ: Niebawem zmiana czasu, jedna z ostatnich

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie