Silny koncern multienergetyczny większe korzyści dla Gdańska i Pomorza

Partnerem cyklu jest PKN ORLEN
Udostępnij:
Fuzja PKN ORLEN i Grupy Lotos w jeden, silny finansowo i zróżnicowany dochodowo koncern na skalę europejską, jest odpowiedzią na wyzwania, jakie stoją przed branżą paliwową i energetyczną. Mocne zaplecze kapitałowe pozwoli na realizację ambitnych celów biznesowych, nieosiągalnych w pojedynkę. Rozwój i wzrost skali działalności koncernu to także większe korzyści dla gospodarki Gdańska i Pomorza.

Jeden silny podmiot będzie miał znacznie większą możliwość skutecznego działania w obliczu transformacji energetycznej gospodarki, zaostrzającej się konkurencji rynkowej i coraz bardziej restrykcyjnych regulacji środowiskowych. Wiodące firmy europejskie: BP, Total, Shell czy Repsol już wiele lat temu skutecznie zareagowały na te wyzwania - właśnie poprzez konsolidacje.

orlen

Stworzenie koncernu multienergetycznego jest konieczne z punktu widzenia przyszłości biznesowej objętych tym procesem firm, budowania ich wartości dla akcjonariuszy i bezpieczeństwa energetycznego Polski. Połączony podmiot będzie oparty o w pełni zintegrowany łańcuch wartości: od poszukiwań i wydobycia, przez rafinerię, petrochemię oraz nowoczesną energetykę, aż po sprzedaż detaliczną. To oznacza długoterminowe zyski dla firm i ich akcjonariuszy, stabilne dochody podatkowe dla samorządów, tanią energię dla polskiej gospodarki oraz atrakcyjny pakiet kompleksowych usług dla klientów.

Rafineria z nowymi, większymi możliwościami

Grupa Lotos to przede wszystkim działalność rafineryjna w zakładzie w Gdańsku. To druga pod względem wielkości rafineria w kraju, nie mająca jednak zaplecza petrochemicznego. Tymczasem znaczenie petrochemii rośnie przy prognozowanym spadku zapotrzebowania na paliwa silnikowe w nadchodzących dekadach. Dlatego nawet wysoka sprawność rafinerii Lotosu może nie uchronić jej przed osłabieniem rentowności przerobu, spowodowanym czynnikami rynkowymi. Warto zauważyć, że w Europie tylko od początku pandemii zamknięto 5 rafinerii (m.in. Galp Energia w Portugalii, Total we Francji, Gunvor w Belgii). Szacuje się, że w najbliższych 4 latach wyłączone zostaną moce produkcyjne odpowiadające kolejnym 8 dużym zakładom.

Dlatego fuzja, przeprowadzana na warunkach Komisji Europejskiej, przewiduje zmianę modelu biznesowego rafinerii w Gdańsku, na bazie której powstanie spółka joint venture. Do zewnętrznego partnera trafi 30 proc. udziałów w wyodrębnionej w ramach tej spółki rafinerii. Objęcie przez zewnętrzną firmę mniejszościowego udziału nie jest zagrożeniem dla funkcjonowania rafinerii. Spółki joint venture to praktyka powszechna w Europie. Przykładem może być największa w Niemczech rafineria w Karlsruhe, gdzie udziały mają Shell, ExxonMobil, Rosneft, i ConocoPhillips. Koncern sam wybierze partnera dla spółki, gwarantującego dalszy rozwój rafinerii w Gdańsku.

Gdańsk - rozwój produkcji paliwa przyszłości

Fuzja Orlenu i Lotosu to szansa dla obu firm na szybszy rozwój w obszarach, w których są już aktywne. Synergie połączonych podmiotów w tym zakresie dają szansę dalszego pogłębienia przerobu ropy naftowej w kierunku wytwarzania produktów wysokomarżowych, w tym zwiększenia produkcji petrochemicznej z wykorzystaniem wsadów z rafinerii w Gdańsku. Ponadto umożliwia lepszą koordynację programów inwestycyjnych, dzięki czemu połączone możliwości obu koncernów będą większe niż prosta suma potencjału koncernów stwierdza Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Dzięki synergiom i potencjałowi inwestycyjnemu, nowy koncern będzie mógł efektywniej rozwijać również nowe obszary działalności.

W celu optymalizacji tych działań powołane zostaną centra kompetencji. Planowane jest, że w Gdańsku powstanie główne centrum kompetencji wodorowych. Grupa Lotos już realizuje projekt „Pure H2”, który otrzymał dofinasowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. W jego ramach planowane jest wybudowanie instalacji do oczyszczania i dystrybucji wodoru. Dofinansowanie otrzymał również projekt „Green H2”, który zakłada produkcję wodoru w oparciu o odnawialne źródła energii w Gdańsku.

PKN ORLEN z kolei buduje wodorowe instalacje we Włocławku i rafineriach południowych. Obie firmy mają więc już duże doświadczenie w produkcji i wykorzystaniu wodoru. Technologie wodorowe stanowią jeden z filarów rozwoju strategii Grupy ORLEN do 2030 roku i są kluczowym elementem osiągnięcia neutralności emisyjnej. Wspólny i skoordynowany rozwój tych technologii a potencjalnie również możliwość rozwoju własnych rozwiązań technologicznych przyniesie dodatkową wartość, także zakładom w Gdańsku.

Innym przykładem kompetencji, które mogą być rozwijane w Gdańsku w ramach nowego koncernu jest logistyka kolejowa.

Fuzja zdynamizuje rozwój firmy LOTOS Kolej, która zostanie wzmocniona po połączeniu z ORLEN KolTrans. LOTOS Kolej jest jednym z największych przewoźników kolejowych w Polsce i zbudował ok. dwukrotnie większą flotę pojazdów trakcyjnych i eksploatuje niemal 10-krotnie większą flotę wagonów-cystern niż ORLEN KolTrans. W wyniku połączenia obu spółek powstanie podmiot posiadający zarówno duży potencjał techniczny, jak i znaczące zasoby operacyjne i kapitałowe – zauważają autorzy raportu „Logistyka rynku paliw w Polsce”.

Połączone zostaną również spółki odpowiedzialne za budowanie i rozwijanie kompetencji w zakresie olejów bazowych i środków smarnych. W tym obszarze centrum kompetencji może być budowane również w Gdańsku, posiadającym szerokie kompetencje technologiczne, rynkowe oraz logistyczne.

Lotos Oil jest wiodącą polską spółką na rynku środków smarnych, obecną w ponad 80 krajach i na jej bazie rozwijana będzie działalność Grupy ORLEN w tym obszarze. Fuzja pozwoli na osiągnięcie tak wielu i tak różnorodnych celów, że jej skutki będą odczuwalne zarówno przez biznes, jak i naukę, szkolnictwo wyższe i rynek pracy - konkludują autorzy raportu Warsaw Enterprise Institute „Polski Koncern Multienergetyczny”.

Zysk dla Gdańska i Pomorza

Wyjątkowość fuzji PKN ORLEN i Grupy Lotos polega na tym, że jest to przedsięwzięcie opierające się nie tyle na restrukturyzacji, co przede wszystkim na optymalizacji procesów. Ich ideą przewodnią jest łączenie kompetencji poszczególnych spółek i wzmacnianie ich pozycji rynkowej na silnie konkurencyjnym rynku. Dlatego tak zaprojektowana fuzja nie przyniesie negatywnych skutków dla lokalnych społeczności, a w przyszłości zaowocuje korzyściami.

Dotyczy to także obszaru działania Grupy Lotos w Gdańsku i na Pomorzu. Po fuzji wpływy z podatków lokalnych od spółek Lotosu pozostaną w regionie, gdzie prowadzona jest działalność operacyjna. Nadal będzie odprowadzany podatek od nieruchomości, który wraz z realizacją inwestycji rozwojowych będzie wzrastał. Podobnie będzie z dochodami z PIT pracowników, które wpływają do lokalnego samorządu. Nowy koncern nie oznacza bowiem redukcji zatrudnienia. Wejście w struktury dużego koncernu i rozwój nowych kompetencji zniweluje potencjalne wahania wyników finansowych rafinerii, determinowanych dynamicznymi zmianami na rynku ropy i paliw.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki