Sesja Rady Miasta w Sopocie 28.03.2019 r. Przyjęto nowe, wyższe stawki za odbiór śmieci

Ewa AndruszkiewiczZaktualizowano 
archiwum
Uroczystym podziękowaniem dotychczasowemu dyrektorowi Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART, Eugeniuszowi Terleckiemu, za wieloletnią pracę na rzecz rozwoju kultury w kurorcie, rozpoczęła się czwartkowa (28.03.2019 r.) sesja Rady Miasta w Sopocie. Funkcję dyrektora będzie od teraz pełnić Beata Majka.

Po 22 latach kierowania Bałtycką Agencją Artystyczną BART w Sopocie, dyrektor Eugeniusz Terlecki odchodzi na zasłużoną emeryturę.

- Składam panu serdeczne podziękowanie w imieniu Rady Miasta i mieszkańców, którym przez wiele lat umożliwiał pan przeżywanie niezapomnianych wrażeń. Bałtycka Agencja Artystyczna Bart, pod pana przewodnictwem, organizowała liczne festiwale, koncerty znanych artystów, spektakle. Dzięki panu mogliśmy uczestniczyć w koncertach m.in. Celine Dion czy Lionel Richie. Dziękujemy za wyjątkowe zaangażowane, za obecność na wszystkich organizowanych wydarzeniach. Był pan dobrym duchem wszystkiego, co działo się na terenie Opery Leśnej – mówił w czasie sesji przewodniczący Rady Miasta Sopotu, Wieczesław Augustyniak.

Nowym dyrektorem Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART będzie od teraz Beata Majka.

- Dziękuję za miłe słowa, były bardzo wzruszające. Trzymam kciuki za moją następczynię, która powiem nieskromnie, jest moją wychowanką, wierzę w nią bardzo mocno, życzę jej sukcesów – mówił Eugeniusz Terlecki.

Po złożeniu podziękowań na ręce Eugeniusza Terleckiego, radni przystąpili do głosowania nad uchwałami. Jedną z ważniejszych była ta, dotycząca wprowadzenia zmian w zasadach wynajmowania lokali i pomieszczeń wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Sopotu.

Nowe kryteria dochodowe dla lokali socjalnych

- Obowiązujące do tej pory przepisy musiały ulec zmianie na podstawie najnowszej nowelizacji Ustawy o ochronie praw lokatorów. W projekcie uchwały zawarte zostały nowe kryteria dochodowe dla lokali socjalnych. Po raz pierwszy zostały wprowadzone tzw. widełki dochodowe. Nowością jest też zapis o możliwości weryfikacji dochodów rodzin zajmujących lokale, wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Sopotu. Będą nimi objęte rodziny i osoby, z którymi zawarto umowy już po wejściu w życie nowych przepisów. Weryfikacje te będą się odbywać nie częściej niż co trzy lata – wyjaśniała w czasie sesji Jolanta Stelmasiewicz, naczelnik Wydziału Lokalowego w Sopocie.

- Długo dyskutowaliśmy nad tą uchwałą w czasie prac komisji. To bardzo ważna i dobra uchwała, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. Podnosimy widełki dochodowe o blisko 30 proc., a wyższe widełki oznaczają szerszą dostępność lokali. Naszą intencją jest również to, aby nie było luk pomiędzy poszczególnymi rodzajami lokali. W Sopocie mamy cztery rodzaje lokali: lokale socjalne dla osób o najniższych dochodach, mieszkania komunalne ze starego zasobu, nowe mieszkania komunalne oraz mieszkania do samoremontu. Dziękuję wszystkim radnym za ciężką pracę nad tą uchwałą – dodawał Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Powyższą uchwałę pochwalili w czasie czwartkowej sesji także radni opozycji.

- To rzeczywiście bardzo ważna uchwała. Na jej przykładzie widać, w jaki sposób pomysł na zagospodarowanie zasobem komunalnym w naszym mieście się rozwija i jak pozytywna strategia akurat w tym przypadku jest wdrażana – mówił Bartosz Łapiński, radny PiS.

Podrożeje odbiór śmieci

W czasie czwartkowej sesji radni przyjęli także nowe, wyższe stawki za odbiór śmieci. Mieszkańcy Sopotu będą od teraz płacić nie 14 zł opłaty ryczałtowej, a 18 zł. Nowe stawki spowodują wzrost kosztów ponoszonych przez gospodarstwo domowe średnio o ok. 29 proc. Po wprowadzonych zmianach, mieszkająca na 60 metrach kwadratowych rodzina dwuosobowa zapłaci za wywóz śmieci 37,20 zł. Ze zmiany opłat wyłączone zostały rodziny wielodzietne (opłata ryczałtowa dla rodzin wielodzietnych wynosi 30 zł).

To pierwsza podwyżka opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w Sopocie od blisko sześciu lat. Jak tłumaczyli radni, o podwyżce zdecydowała konieczność zbilansowania systemu, ustawowy wymóg podniesienia płacy minimalnej, coraz większe koszty zagospodarowania odpadów, rosnące koszty utrzymania taboru wraz z wymianą starych pojazdów na ekologiczne oraz konieczność wprowadzenia kolejnej frakcji BIO.

- Przyjmujemy argumenty, że koszt obsługi całości wzrasta. To jest obiektywny fakt. Ale chciałbym zwrócić uwagę na kilka aspektów, które być może w przyszłości zapobiegną kolejnym podwyżkom. Pierwsza niepokojąca rzecz jest taka, że jeśli chodzi o segregację śmieci, to ona utrzymuje się już od kilku lat na takim samym poziomie. To znaczy, że ci, co od zawsze segregowali śmieci, nadal je segregują, a ci, co nigdy nie segregowali, dalej nie segregują. Potrzebna jest tu kampania nietuzinkowa, błyskotliwa. Mieszkańcom Sopotu trzeba pokazać wprost, że dalsze tego typu postępowanie doprowadzi do tego, że będzie drożej i że jest to niesprawiedliwe, bo kosztami obciążani są także ci, którzy śmieci segregują. Druga niepokojąca sprawa jest taka, że wzrastają zaległości firm, sopoccy przedsiębiorcy w coraz większym zakresie nie partycypują w utrzymaniu całości systemu, zalegają z opłatami. Trzeba zadziałać marketingowo-edukacyjnie, aby jak najwięcej osób segregowało śmieci – mówił w czasie sesji Bartosz Łapiński, radny PiS.

Art Inkubator w "willi z wieżyczką"

Większością głosów radni zdecydowali w czwartek także o utworzeniu samorządowej instytucji kultury pod nazwą Goyki 3 Art Inkubator i nadaniu jej statutu. Art Inkubator powstaje w historycznym domu z wieżyczką na terenie zabytkowego zespołu willowo-parkowego przy ulicy Goyki. Znajdą się w nim pracownie, udostępniane twórcom, sale wystawiennicze, przestrzeń ekspozycyjna, sale konferencyjne, pomieszczenia warsztatowe, punkty informacyjne o historii obiektu oraz całoroczne zaplecze gastronomiczne. W budynku obok mieścić się będzie biblioteka dedykowana rodzinom i najmłodszym. Dodatkowo zrewitalizowany i zagospodarowany zostanie teren wokół rezydencji.

Podczas czwartkowej sesji radni podjęli również uchwałę ws. maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż alkoholu na terenie Sopotu. Limit tych zezwoleń został zmniejszony z 50 na 47. Powodem było zamknięcie się trzech sklepów monopolowych przy al. Niepodległości, ul. Obodrzyców i ul. Wejherowskiej.

Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:

POLECAMY w SERWISIE DZIENNIKBALTYCKI.PL:

Wideo

Materiał oryginalny: Sesja Rady Miasta w Sopocie 28.03.2019 r. Przyjęto nowe, wyższe stawki za odbiór śmieci - Dziennik Bałtycki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3