Internet w lokalnym biznesie
Wielu lokalnych przedsiębiorców, choć zdaje sobie sprawę z roli Internetu w biznesie, to w praktyce nie wykorzystuje jego całego potencjału, zarówno w zakresie sprzedaży, jak i marketingu. A ten jest ogromny. Obecnie Internet przejął rolę, jaką do niedawna pełniły papierowe katalogi firm czy lokalne dzienniki i tygodniki. Stał się głównym kanałem komunikacji firm z klientami. Aktualnie większość mieszkańców, nie tylko dużych miast, czerpie wiedzę o życiu swojej okolicy z sieci. Coraz większa grupa klientów szuka lokalnych dostawców i usługodawców głównie w Internecie. W tym zakresie najważniejszym i najskuteczniejszym narzędziem jest wyszukiwarka. Dobra widoczność lokalnej firmy w wyszukiwarce, a ściślej rzecz biorąc wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na frazy lokalne, to podstawa.
Wyszukiwanie lokalne
Wyszukiwarki z roku na rok odnotowują coraz więcej zapytań lokalnych. Tego rodzaju zapytania odgrywają coraz większą rolę w mobilnym Internecie. Klasyczne zapytanie lokalne składa się z dwóch fraz (dzielnica, region, miasto + rodzaj działalności), najczęściej wygląda to w ten sposób „taxi jelenia góra”. Jednak w praktyce, po wpisaniu jakiegokolwiek hasła (bez wskazania miasta) otrzymamy wyniki prezentujące lokalne firmy z naszej okolicy. Wynika to z faktu, że wyszukiwarka Google korzysta z geolokalizacji i wyświetla wyniki dostosowane do aktualnej lokalizacji użytkownika. Miejsce, na którym zostanie wyświetlona nasza firma, zależy nie tylko od popularności firmy w regionie, ale także od kreatywności i intensywności działań związanych z promocją strony w wyszukiwarce.
SEO lokalne
Pozycjonowanie lokalne (tzw. lokalne SEO) to szereg działań, których celem jest zwiększenie widoczności firmy w wyświetlanych wynikach wyszukiwania dla zapytań pochodzących z dzielnicy, miasta i regionu, w którym działa firma. Pozycjonowanie witryny lokalnej firmy, co do istoty całego procesu nie różni się zasadniczo od promowania w wyszukiwarce strony firmy o zasięgu ogólnopolskim. Powszechnie się wskazuje, że pozycja strony lokalnej firmy poza poprawnym kodem strony (optymalizacja on-site), zawartością strony (wartościowe treści) oraz linkami prowadzącymi do strony z poważnych i zaufanych serwisów (link building) zależy od kilku specyficznych dla tej formy promocji czynników:
1.Fizyczny adres działalności firmy.
2.Prawidłowe zakwalifikowanie firmy do kategorii branżowych.
3.Fizyczna bliskość firmy od miejsca wyszukiwania
4.Wskaźnik „authority” – jakość stron, z których pochodzą linki prowadzące do naszej witryny.
5.Liczba cytowań oraz wzmianek zawierających nazwę i adres na innych portalach.
Dlaczego warto?
W lokalnym SEO drzemie ogromny potencjał, którego wiele firm nie wykorzystuje. W przypadku szeregu lokalnych zapytań panuje tak mała konkurencja, że objęcie czołowych pozycji w wynikach wyszukiwania nie wymaga długotrwałych zabiegów i dużych nakładów finansowych. Z doświadczenia wiem – jak mówi Daniel Szymański przedstawiciel agencji content marketingowej Brand.ceo od dawna zajmującej się promocją firm w wyszukiwarce przy pomocy wartościowych treści, że większość lokalnych przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z korzyści, jakie mogą osiągnąć dzięki pozycjonowaniu. A ponadto uważają, na podstawie fałszywych opinii, że to proces bardzo drogi. Nic mylnego, pozycjonowanie lokalne w większości przypadków jest o wiele tańsze niż pozycjonowanie na frazy ogólne (pozycjonowanie lokalnej witryny kosztuje od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie – wszystko zależy od ilości i konkurencyjności fraz). Nie bez powodu się wskazuje, że pozycjonowanie to najskuteczniejszy i najbardziej efektywny sposób na dotarcie do grupy docelowej w lokalnym biznesie.
Obecność w TOP10 na lokalne frazy to:
- stały dopływ nowych klientów,
- wzrost ruchu na stronie,
- wzrost zapytań ofertowych od partnerów z okolicy,
- przewaga konkurencyjna na lokalnym rynku,
- budowanie siły marki na lokalnym rynku.
Z badań dotyczących zachowań użytkowników poszukujących usług lokalnych w Internecie wynika, że:
- 78% użytkowników poszukujących lokalnych usług skorzystało z nich w późniejszym czasie,
- 88% użytkowników smartfonów i 84% tabletów zadaje wyszukiwarce pytania związane z lokalnymi usługami,
- ponad 50% ankietowanych podczas podróży służbowych i wakacyjnych wojaży szukało w sieci lokalnych usług.
Najczęściej lokalne zapytania dotyczą restauracji, sklepów, usług, pomocy w obszarze zdrowia, siłowni, ośrodków rozrywki, atrakcji turystycznych i usług finansowych.
Google Moja Firma
Powszechnie się wskazuje, że ważnym elementem lokalnego SEO jest obecność firmy w serwisie Google Moja Firma. To specjalna usługa, skierowana głównie do lokalnych przedsiębiorców, która daje im możliwość wszechstronnej prezentacji firmy w sieci. Dzięki stworzonej wizytówce nasza firma będzie lepiej widoczna zarówno w wyszukiwarce, jak i aplikacji Google Maps.
Dołączenie do grona lokalnych przedsiębiorców jest całkowicie bezpłatne. W praktyce to bardzo prosta operacja. Wystarczy zalogować się w Google Moja Firma i wybrać opcję Utwórz stronę i wypełnić formularz zgłoszeniowy. Trzeba pamiętać, że warunkiem koniecznym do wyświetlenia wizytówki w wynikach wyszukiwania jest weryfikacja adresu działania firmy. Na adres domowy (lub firmy) otrzymamy kod, który następnie musimy wpisać w aplikacji.
Formularz zgłoszeniowy składa się z kilku elementów:
1.Tytuł – z uwagi, że tytuł będzie cytowany i powielany w sieci (wraz z adresem i numerem telefonu), dlatego warto się nad nim dobrze zastanowić. Choć tytuł można później zmienić w serwisie, to jego modyfikacja w innych miejscach w sieci będzie, albo niemożliwa, albo bardzo trudna i pracochłonna. Tytuł musi zawierać nazwę firmy i frazy, które najlepiej opisują naszą działalność.
2.Wygląd i grafika – warto nadać wizytówce oryginalny charakter. Każda powinna posiadać oryginalne logo i tło.
3.Dokładne dane – zakres prezentowanych informacji powinien być dostosowany do profilu prowadzonej działalności. W przypadku świadczenia usług na zasadzie pogotowia 24h (hydraulika, gazownictwo itp.) najważniejszym elementem będzie numer telefonu.
4.Kategoria – firmą należy zakwalifikować do kategorii, które w najlepszy sposób opisują charakter działalności.
5.Vanity URL – bardziej przyjazny i łatwiejszy do zapamiętania adres naszej wizytówki.
6.Opis – kompleksowa informacja o firmie, zakresie świadczonych usług oraz korzyściach dla klienta.
7.Opinie i odpowiedzi – Google Moja Firma gaje możliwość wystawiania firmie recenzji. Warto z tej możliwości skorzystać, ponieważ rekomendacje odgrywają ważną wskazówkę dla potencjalnych klientów przy wyborze.
8.Możliwości i aktywność – wizytówkę warto nie tylko na bieżąco aktualizować, ale także dodawać do niej regularnie wpisy (zdjęcia, grafiki, odnośniki to tekstów na blogu itp.).
Wizytówkę w Google Moja Firma można monitorować pod różnym kątem. Dzięki dostępnym statystykom możemy się dowiedzieć, ile osób odwiedziło nasz profil, oglądało zdjęcia itp. Z kolei raport „Wyświetlenia” pokazuje dokładną liczbę wyświetleń od początku jej założenia (pokazuje także, ile wyświetleń pochodziło z wyników wyszukiwania). W zakładce „Kliknięcia” znajdziemy informację dotyczącą liczby osób, które przeszły z wizytówki bezpośrednio do naszej strony www.
Podsumowanie
Dobra widoczność lokalnej firmy w wyszukiwarce to klucz do sukcesu. To najskuteczniejszy i najbardziej efektywny sposób na regularny dopływ nowych klientów. W lokalnym biznesie to rzecz istotna, każdy właściciel wie, że zakład czy warsztat zarabia tylko wtedy, kiedy są klienci.
Artykuł przygotowany przez specjalistę z Agencji Marketingowej Brand.ceo
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?