Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seniorzy na celowniku nieuczciwych firm telekomunikacyjnych. Nie daj się oszukać - zawsze dokładnie czytaj, co podpisujesz

Anna Nowak
Każdy z nas korzysta z usług telekomunikacyjnych: telefonu, internetu, telewizji. Wybieramy oferty, zawieramy umowy, składamy reklamacje... Abonamenty i opłaty stanowią stały składnik obciążający budżet. Dlatego decyzje, dotyczące zawieranych umów trzeba podejmować rozważnie. Dotyczy to zwłaszcza seniorów. W naszym poradniku zamieszczamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania z zakresu zawierania umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych

Czy mogę zawrzeć umowę z operatorem telekomunikacyjnym telefonicznie?
Nie, umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawieramy wyłącznie w formie pisemnej lub elektronicznej. Telefonicznie możemy jedynie zmienić warunki zawartej umowy.

Operator ma obowiązek nagrywać i udostępniać rozmowę telefoniczną, podczas której doszło do zmiany warunków umowy?
Operator ma obowiązek nagrywać, przechowywać i udostępniać rozmowę telefoniczną, podczas której doszło do zmiany warunków umowy. Rozmowa taka musi być przechowywana przez cały okres obowiązywania aneksu. Ponadto operator ma obowiązek udostępniać takie nagranie abonentowi na każde jego żądanie, szczególnie w postępowaniu reklamacyjnym.

Czy operator ma obowiązek nagrywać i udostępnić rozmowę telefoniczną, podczas której przedstawione zostały warunki oferty?
Nie ma obowiązku nagrywać i udostępniać rozmowy telefonicznej, podczas której doszło tylko do przedstawienia warunków oferty. Jeżeli w rozmowie telefonicznej jedynie przedstawiona została oferta, a następnie kurier dostarczył dokumenty do podpisu, to podczas takiej rozmowy nie dochodzi do zmiany warunków umowy. Aneks zawierany jest dopiero w momencie podpisania umowy przez abonenta.

Chcę odstąpić od zawartego przez telefon aneksu umowy. Czy mogę to zrobić i w jakim terminie?
Tak, konsument może odstąpić od zawartego przez telefon aneksu. Wystarczy wysłać stosowne oświadczenie przed upływem terminu 14 dni. W przypadku, gdy pisemne potwierdzenie faktu złożenia oświadczenia o zmianie warunków umowy nie zostało wysłane przez operatora, termin na odstąpienie wynosi 3 miesiące od dnia przeprowadzenia rozmowy telefonicznej.

Czy mogę odstąpić od umowy zawartej w domu i w jakim terminie?
Tak, konsument może odstąpić od umowy zawartej w domu w terminie 14 dni od dnia jej podpisania. Termin 14 liczy się od następnego dnia po tym, w którym umowa została podpisana.

Umowa została zawarta w salonie operatora. Czy można od niej odstąpić?
Nie, prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia nie obowiązuje w przypadku umów podpisanych w salonie operatora lub autoryzowanym punkcie sprzedaży.

Jakich opłat może żądać operator w momencie rozwiązania umowy zawartej na czas określony?
Przedterminowe rozwiązanie umowy zawartej na czas określony może wiązać się z dodatkową opłatą, tzw. karą umowną. Każda umowa zawarta na czas określony związana jest z ulgą przyznaną abonentowi. Wysokość tej ulgi określona jest w umowie. Rozwiązanie umowy przez abonenta daje operatorowi uprawnienie do żądania zwrotu przyznanej ulgi, proporcjonalnie pomniejszonej za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania.

Przykład:
Abonent zawarł umowę na 24 miesiące z ulgą wynoszącą 2400 zł (100 zł miesięcznie). Umowa została rozwiązana po 5 miesiącach jej obowiązywania, co oznacza, że abonent wykorzystał ulgę w kwocie 500 zł. Kara umowna wyniesie 1900 zł (2400 zł - 500 zł = 1900 zł).

Przenoszenie numeru

Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?
Aby przenieść numer telefonu do innego operatora, abonent powinien zgłosić się do wybranego przez siebie dostawcy usług. Nowy dostawca załatwi formalności związane z przeniesieniem, w tym te dotyczące rozwiązania umowy z dotychczasowym operatorem. Abonent wybiera tryb przeniesienia numeru z zachowaniem okresu wypowiedzenia umowy z dotychczasowym operatorem bądź bez zachowania tego okresu. W przypadku rozwiązania umowy przed okresem jej obowiązywania, dotychczasowemu dostawcy będzie przysługiwało prawo naliczenia tzw. kary umownej.
Przeniesienie numeru następuje z dniem rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą usług i jest bezpłatne.

Reklamacja usługi telekomunikacyjnej

Czego może dotyczyć reklamacja usługi telekomunikacyjnej?
Reklamacja może dotyczyć:
- niedotrzymania z winy operatora terminu rozpoczęcia świadczenia usługi,
- niewykonania lub nienależytego wykonania usługi,
- nieprawidłowego obliczenia należności z tytułu świadczonych usług.

W jakim terminie i w jakiej formie mogę złożyć reklamację?
Reklamacja usługi telekomunikacyjnej może być złożona do operatora w terminie 12 miesięcy od dnia wystąpienia nieprawidłowości. Można ją złożyć pisemnie (osobiście lub pocztą), elektronicznie (o ile operator udostępnia taki kanał), telefonicznie lub osobiście w salonie operatora.

Ile czasu operator ma na udzielenie odpowiedzi na reklamację?
Operator powinien rozpatrzyć reklamację w terminie 30 dni od dnia jej złożenia. Termin 30 dni zostanie zachowany, jeżeli operator przed jego upływem nada pisemną (papierową) odpowiedź w urzędzie pocztowym bądź wyśle elektroniczną (mailową) odpowiedź.

Co zrobić w sytuacji, gdy operator nie odpowiedział na reklamację w terminie 30 dni?
W przypadku przekroczenia terminu 30 dni na odpowiedź na reklamację uznaje się, że została ona uwzględniona. Jeżeli operator nie odpowiedział na reklamację w terminie 30 dni, abonent może zwrócić się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej z wnioskiem o interwencję.

Pamiętaj!

Zanim podpiszesz umowę - przeczytaj! Masz wątpliwości co do warunków oferty? Nie musisz podpisywać umowy! Podpisanie dokumentu oznacza akceptację warunków.

Nie daj się oszukać! Kiedy dzwoni konsultant przedstawiający się jako „twój dotychczasowy dostawca usług” i proponuje atrakcyjną ofertę - bądź czujny! Sprawdź, czy umowa dotyczy twojego dostawcy. Jeśli nie, zastanów się, czy chcesz tego dostawcę zmienić.

Jeśli na umowie widnieje logo nieznanej firmy, masz wątpliwości co do oferty, kurier pospiesza i utrudnia ci przeczytanie umowy - nie podpisuj! Masz prawo przeczytać i podjąć świadomą decyzję. Jeżeli podpisałeś umowę, dopilnuj, aby kurier zostawił kopię. Nie daj się zwieść zapewnieniom, że umowa zostanie przesłana później pocztą.

Jeśli pochopnie podpisałeś umowę dostarczoną przez kuriera, czujesz się wprowadzony w błąd, oferta jest niekorzystna - możesz od niej odstąpić w terminie 14 dni.

Każdy mieszkaniec województwa pomorskiego, który wyczerpał tryb reklamacyjny u operatora, może zwrócić się do Delegatury Urzędu Komunikacji Elektronicznej, która mieści się w Gdyni przy ul. Kieleckiej 103 z wnioskiem o interwencję.

Wniosek można złożyć pisemnie, a także wypełniając formularz, który znajduje się na stronie internetowej www.uke.gov.pl oraz osobiście.

Szczegółowe informacje dotyczące sposobu dochodzenia roszczeń można także uzyskać kontaktując się z infolinią Centrum Informacji Konsumenckiej UKE pod numerem 22 330 4000.

POLECAMY NA DZIENNIKBALTYCKI.PL:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki