Saoutchik - prorok art déco, czyli o mistrzu samochodowej...

    Saoutchik - prorok art déco, czyli o mistrzu samochodowej mody lat międzywojennych [ZDJĘCIA]

    Marek Ponikowski

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Aerodynamiczna Hispano-Suiza H6C "Xenia" zbudowana w 1937 r. dla André Dobboneta
    1/4

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    Co roku w sierpniu na tereny golfowe Peeble Beach nieopodal kalifornijskiego miasta Monterey, na południe od San Francisco, tłumnie zjeżdżają nie tylko miłośnicy starej motoryzacji, ale i snobi. Na soczyście zielonej trawie nad rozlewiskiem można zobaczyć najpiękniejsze z pięknych starych samochodów i… poczuć zapach wielkich pieniędzy.
    Ceny wystawianych w Peeble Beach zabytków, tych z najwyższej półki, wyróżnianych przez jury Konkursu Elegancji, idą coraz częściej w dziesiątki milionów dolarów. Supergwiazdą Peeble Beach Concours d'Elegance 2012 stał się Mercedes Benz 680 S Torpedo z roku 1928 z bajecznie pięknym nadwoziem zbudowanym u Saoutchika. Tegoroczny konkurs był zdominowany przez auta z karoseriami tej firmy. Można było nawet mówić o prawdziwym festiwalu dzieł Jacquesa Saoutchika.


    Przyszedł na świat w roku 1880 w Kojdanowie pod Mińskiem jako Jakow Sawczuk, syn ubogiej żydowskiej rodziny. Panowanie Aleksandra III nie było okresem dobrym dla Żydów, których oskarżano o udział w zabójstwie poprzedniego imperatora; zdarzały się pogromy, wprowadzano represyjne prawa. W młodości uczył się stolarstwa meblowego oraz snycerki, a jak wynika z biogramu autorstwa jego wnuka, decyzja niespełna dwudziestoletniego Jaszy o emigracji wynikała głównie z fascynacji Francją. Znalazł się w Paryżu w czasie, gdy trwała tam wystawa światowa, najwspanialsza z dotychczasowych. Zwiedzający podziwiali ruchomy chodnik poruszany elektrycznością i filmy braci Lumiére wyświetlane na wielkim ekranie. Jeździli pierwszą linią metra. Miasto wzbogaciło się o monumentalny Grand Palais i nowe dworce kolejowe: d'Orsay, Invalides i Gare du Lion. Stolicę Francji odwiedziło ponad 50 milionów gości. Pierwsze franki Jakow zarobił pracując przy demontażu ekspozycji.

    Niebawem zaczął pracować w swoim zawodzie. Nie robił jednak mebli, a karoserie samochodowe. Osiedlił się wszak w ojczyźnie automobilizmu! W roku 1906 założył w podparyskim Neuilly-sur-Seine swą własną firmę. Podczas I wojny światowej służył ochotniczo jako kierowca wojskowego ambulansu, co w 1918 roku ułatwiło mu otrzymanie obywatelstwa Republiki Francuskiej. Wrócił do cywila i do swego przedsiębiorstwa w Neuilly już jako Jacques Saoutchik.

    Ówczesne samochody różniły się konstrukcyjnie od aut, jakie znamy. Podstawą była masywna rama, do której mocowano silnik z układem napędowym, układ kierowniczy oraz zawieszenie kół. Osobno, na drewnianym szkielecie, budowano nadwozia. Samochodową arystokrację ubierali w specjalne kreacje mistrzowie automobilowej mody, gotowi spełnić każde życzenie klienta. Saoutchikowi na początku lat 20. trafiła się klientka wprost wymarzona: najsławniejsza wówczas gwiazda Hollywood, Mary Pickford, która podróżowała właśnie po Europie ze swoim drugim, świeżo poślubionym mężem, a zarazem partnerem w niezależnej wytwórni filmowej United Artist, Douglasem Fairbanksem. Na jej zamówienie zbudował na podwoziu Delage szlachetną w linii białą karoserię typu Town Car, z zamkniętą kabiną pasażerską i odkrytym przedziałem kierowcy.
    1 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo