Samorządowcy z Pomorza deklarują współpracę przy budowie dróg dojazdowych do Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
W środę 08.07.2020 r. przedstawiciele m.in. władz Gdyni, Gdańska, gminy Żukowo, a także województwa pomorskiego spotkali się w Centrum Kultury „Spichlerz” w Żukowie, celem wyrażenia chęci współpracy na rzecz budowy dróg dojazdowych do planowanej Obwodnicy Metropolitalnej. Chodzi przede wszystkim o przygotowanie jak najlepszych połączeń do węzłów Chwaszczyno, Miszewo i Glincz, a także między węzłem Żukowo a Gdańsk Karczemki.

Na spotkanie w żukowskim Spichlerzu przybyli m.in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, a także Jakub Pietruszewski, dyrektor Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego oraz Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. Jednym z głównych powodów pokazania współpracy samorządów właśnie teraz była z kolei obietnica sfinansowania budowy Obwodnicy Metropolitalnej, jaka pojawiła się kilka tygodni temu w czasie kampanii wyborczej. Według zapowiedzi rządu przetarg na budowę ma być ogłoszony jeszcze w wakacje, sam koszt zaś będzie pokryty ze środków budżetu państwa, a nie - jak zakładano pierwotnie - z partnerstwa publiczno-prywatnego. Wartość inwestycji to 2,2 mld zł.

Czytaj także

- Jesteśmy tutaj po to, żeby po pierwsze pokazać, jak ważna w metropolii jest współpraca, przy połączeniach drogowych szczególnie - mówił na wstępie gospodarz spotkania Wojciech Kankowski, burmistrz gminy Żukowo. - Już wcześniej pan marszałek Struk sugerował rozpoczęcie prac, które by łączyły te przewidywane węzły w Chwaszczynie, Miszewie, Żukowie, czy też w Glinczu, z układem drogowym, będącym przecież krwioobiegiem nie tylko naszej gminy. Chcielibyśmy, żeby Obwodnica Metropolitalna była (...) kolejną osią transportową, którą będziemy chcieli podłączyć, współpracując oczywiście w ramach samorządów.

Przedsięwzięcie jednak nie będzie łatwe, co podkreślali zarówno marszałek Mieczysław Struk, jak i później, w bardziej szczegółowym wystąpieniu, dyrektor Jakub Pietruszewski.

- Doskonale wiemy, jakie walory przyrodnicze posiada ta część województwa pomorskiego. Ile potencjalnych konfliktów może być wygenerowanych. Ale jeśli nie my, to kto? Jeśli nie teraz, to kiedy? - zaznaczał marszałek województwa pomorskiego.

Planowane działania dotyczą budowy bądź przebudowy odcinków dróg:

  • między węzłem „Chwaszczyno” w ciągu planowanej Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta a węzłem „Wysoka” w ciągu Obwodnicy Zachodniej Trójmiasta;
  • między węzłem „Miszewo” w ciągu planowanej Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta a węzłem „Port Lotniczy” w ciągu Obwodnicy Zachodniej Trójmiasta;
  • między węzłem „Glincz” w ciągu planowanej obwodnicy Żukowa będącej integralnym elementem Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta a miejscowością Borkowo (gm. Żukowo);
  • między węzłem „Żukowo” a węzłem „Gdańsk Karczemki”.

Natężenie ruchu będzie jeszcze większe

Same prace i mówienie o nich już teraz są o tyle ważne, iż prognozy na kolejne lata sugerują dalsze zwiększanie się natężenia ruchu na istniejącej i planowanej w zachodniej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot sieci drogowej. Bez należytych dojazdów owe wzrosty wyraźnie pogorszą transport w tym rejonie.

- W analizach ruchu (...) wyraźnie widać, że te wartości będą bardzo duże. Mimo tego, że mamy dzisiejszą obwodnicę, która będzie miała średnio dobowo ok. 70 tys. pojazdów, to Obwodnica Metropolitalna w roku 2030, jeżeli ona zostanie ukończona, będzie przenosiła nawet do 60 tys. pojazdów na dobę. W związku z tym brak tej obwodnicy w perspektywie roku 2030 mógłby oznaczać, że faktycznie obwodnica zachodnia wyraźnie by przekroczyła ponad 100 tys. pojazdów na dobę (...). Sama planowana S7, od węzła „Żukowo” do dzisiejszej S7 będzie przenosiła prawie 37 tys. pojazdów w roku 2030 - podkreślał Jakub Pietruszewski.

Dyrektor Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego przybliżył też zebranym konkretne plany i rekomendowane warianty planowanych połączeń. Na koniec spotkania zebrani samorządowcy, w tym też reprezentująca powiat kartuski Iwona Formela, wraz z prezesem OMG-G-S Michałem Glaserem i prezesem Portu Lotniczego Tomaszem Kloskowskim, podpisali list intencyjny, w którym deklarują międzysamorządową współpracę na rzecz budowy wspomnianych dróg dojazdowych. List przewiduje też utworzenie Zespołu, który do końca roku wypracuje rozwiązania, dotyczące zarówno harmonogramu dalszych prac projektowych, jak również wskazania źródeł ich finansowania.

- Liczę na to, że ten dzisiejszy list intencyjny będzie jednym z doskonałych przykładów na to, jak praca samorządowa naprawdę i realnie (...) staje się przyczynkiem lepszego życia naszych mieszkańców - mówiła wiceprezydent Gdyni.

Śmiercionośny wybuch w Bejrucie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie