Przypomnijmy, że członkom Królewskiej Doliny nie podoba się sposób poprowadzenia trasy - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego. Obawiają, że kameralna ulica zmieni się w ruchliwą i pełną tramwajów trasę. Chcą, by urzędnicy odpowiedzialni za inwestycje wybrali inny wariant - przez ul. Do Studzienki.
Inwestycja przygotowywana jest od 2016 roku i otrzymała decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Gdańsku i Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. W kwietniu 2022 roku stowarzyszenie wniosło do Sądu Administracyjnego odwołanie od decyzji GDOŚ. WSA odrzucił skargę, uznając ją za bezzasadną.
- Czekamy teraz na uzasadnienie przygotowane przez WSA. Z całą pewnością będziemy się odwoływać od tego rozstrzygnięcia. Podnosimy brak przeprowadzonych konsultacji społecznych. Na etapie przygotowania inwestycji było tylko jedno spotkanie z mieszkańcami, na którym nie mogli oni w sposób jasny i sprecyzowany wyrazić swoją opinię - mówi Michał Błaut ze stowarzyszenia Królewska Dolina.
Miasto przekonuje, że konsultacje z mieszkańcami były.
- Przez cały czas trwania przygotowań do inwestycji, od 2016 roku prowadzone były rozmowy z mieszkańcami. Ostatnia z nich odbyła się 27 czerwca 2022 roku właśnie z przedstawicielami Stowarzyszenia Królewska Dolina - wyjaśnia Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Inaczej ostatnie spotkanie oceniają członkowie stowarzyszenia.
- Nie było one bardzo merytoryczne. Zastępca prezydenta, Piotr Grzelak nie był przygotowany do rozmów z nami. Dysponujemy nagraniem z tego spotkania - mówi Błaut.
Decyzje środowiskowe – działania stowarzyszenia Królewska Dolina
- Dla obu wariantów w 06.02.2017 roku wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wydanie Decyzji środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia
- Decyzję dla preferowanego wariantu z włączeniem tramwaju w Aleję Grunwaldzką na wysokości ul. Boh. Getta Warszawskiego uzyskano 9.12.2019 roku
- Strony postępowania wniosły odwołania od powyższej Decyzji
- Strony postępowania (obszar ul. Bohaterów Getta Warszawskiego) wniosły odwołania od powyższej Decyzji
- Decyzję GDOŚ uzyskano 3.03.2022 roku
- Strony postępowania wniosły odwołanie do WSA 22.04.2022 roku, GDOŚ 24.05.2022 roku przekazał sprawę do WSA z wnioskiem o oddalenie skargi 28.07.2022 roku WSA wyznaczyło termin posiedzenia niejawnego
Przebieg Trasy GPW
Trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to nowa linia, która docelowo ma połączyć górny i dolny taras Gdańska.
Częściowo przebiegać będzie nowym śladem (przez tereny obecnie niezagospodarowane) jak i w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane i dostosowane do wymogów projektowanej drogi i trasy tramwajowej.
W pasie Nowej Politechnicznej zaprojektowana zostanie dwutorowa linia tramwajowa, która rozpoczynać się będzie od skrzyżowania Jaśkowa Dolina z ul. Rakoczego dalej ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską.
Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych.
Według założeń koncepcyjnych, tramwaj ma jechać dalej obok ul. Sobieskiego i nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji.
Projekt trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz będzie uwzględniać nie tylko linię tramwajową, ale także drogi i trasy rowerowej. Aby umożliwić poprowadzenie tramwaju nową trasą, dokumentacja zawierać będzie m.in. przebudowę Jaśkowej Doliny, kilometrowego odcinka ul. Wileńskiej czy ul. Do Studzienki.
Inwestycja wymusi także kompleksową przebudowę sieci podziemnych, w tym przebudowę kanalizacji deszczowej i systemu odwodnienia. Dokumentacja ma być gotowa do końca 2022 r.
Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Według umowy projektanci tej firmy mieli również opracować dokumentację projektową.
Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana, w związku z czym konieczny był wybór nowego biura projektowego.
Termin zakończenia opracowania dokumentacji projektowej 4 kwartał 2022 r.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?