Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rząd chce oszczędzić na budowie dróg. Cięcia dotkną też trasy na Pomorzu

Maciej Pietrzak
Ekrany akustyczne nie są tanie, a zdaniem resortu powstają zbyt pochopnie. Wszystko wskazuje na to, że padną ofiarą cięć
Ekrany akustyczne nie są tanie, a zdaniem resortu powstają zbyt pochopnie. Wszystko wskazuje na to, że padną ofiarą cięć Tomasz Bołt
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozpoczęło wraz z ekspertami z branży drogowej prace nad „optymalizacją” kosztów budowy dróg krajowych zarówno pod względem technologicznym, jak i ochrony środowiska. Optymalizacja oznacza w praktyce oszczędności.

Do realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 potrzeba 198 miliardów zł. Do dyspozycji w budżecie na ten cel jest jednak 107 miliardów.

Wiceminister Jerzy Szmit podkreśla, że w porównaniu z Niemcami, Danią, Czechami czy Słowenią koszty budowy największych dróg w Polsce są zdecydowanie za wysokie.

- Wyliczyliśmy, że 10 procent tych wydatków związanych jest z ochroną środowiska. To zdecydowanie za dużo - uważa Jerzy Szmit.

Najbardziej widocznymi elementami chroniącymi środowisko są ekrany akustyczne. Stawiane są one obecnie nawet wzdłuż odcinków dróg przebiegających przez pola, na których osiedla mieszkaniowe mają dopiero powstać. To właśnie nie podoba się resortowi, który chce, by ekrany funkcjonowały tylko przy osiedlach już istniejących.

Ministerstwo Infrastruktury uważa ponadto, że dużym problemem są też znacznie przemiarowane przejścia dla zwierząt. Zdaniem przedstawicieli rządu budowane są ogromne konstrukcje, po których dziennie przechodzi ledwie... kilka zwierząt.

Które drogi wyremontują na Pomorzu w 2016 roku? Sprawdź! [ZDJĘCIA]

Resort chce także ujednolicić kwestie technologiczne budowy dróg po to, by na etapie projektowania można było korzystać ze zbioru gotowych i tanich rozwiązań.

Nowe drogi miałyby być także węższe, dzięki ograniczeniu szerokości pasów roboczych. To zmiana w stosunku do styczniowych zapowiedzi ministerstwa. Wtedy resort planował, że więcej z nowych dróg będzie budowanych w standardzie 2+1.

Czytaj więcej na ten temat: Nowe drogi ekspresowe na Pomorzu w modelu 2+1

W naszym województwie w tym standardzie na razie jest zaplanowana budowa obwodnicy Kościerzyny - rozpoczęła się ona w listopadzie 2015 roku. W systemie 2+1 ma być także wyremontowany fragment DK 22 - od skrzyżowania z „jedynką” do mostu na Wiśle w Knybawie.

Jakich innych tras w regionie mogą dotknąć opisywane plany ministerstwa? Niezagrożone zapowiadanymi zmianami wydają się być realizowane już żuławskie odcinki trasy S7.

- Część chociażby przejść dla zwierząt stanowi konieczne elementy drogowe, jak np. wiadukty czy mosty - mówi Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.

Inaczej rzecz może się mieć jednak z odcinkami dróg ekspresowych od obwodnicy Słupska, przez Lębork, do Gdyni i obwodnicy metropolitalnej Trójmiasta. One są dopiero na etapie przygotowań koncepcji programowych, dlatego bardzo możliwe, że zostaną objęte oszczędnościami.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki