Ruszył Generalny Pomiar Ruchu 2020, wkrótce GDDKiA zbada też poziom hałasu. Szef gdańsko-bydgoskiego oddziału Dyrekcji złożył wypowiedzenie

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
Udostępnij:
Generalny Pomiar Ruchu odbywa się regularnie co pięć lat od 1965 roku. Pozyskiwany dzięki niemu dane są niezbędne administracji drogowej dla realizacji zadań związanych z zarządzaniem, utrzymaniem i planowaniem rozwoju sieci drogowej, a także do analiz środowiskowych i ekonomicznych. Z ostatniego pomiaru w 2015 roku wynikło, że tzw. średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych (SDRR) na Pomorzu był wyższy niż krajowa średnia.

GPR odbywa się metodą wideorejestracji. Liczenie pojazdów prowadzone jest piętnaście razy w roku, w specjalnie wyznaczonych i oznakowanych punktach na drogach.

Nasze doświadczenia pokazują, że najlepsze efekty i jakość dają pomiary prowadzone z wykorzystaniem kamer wideo i późniejszym zliczaniem pojazdów zarejestrowanych na nagraniach. Metoda ta zapewnia ogromne możliwości kontroli materiału i pozwala na dokumentację całego pomiaru, a często jest bardziej korzystna cenowo od pomiarów ręcznych lub automatycznych. Z tego względu, przy opracowywaniu metody pomiarowej GPR 2020, dużo uwagi poświęcono technologii wykonywania tego typu pomiarów

- podkreśla Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na Pomorzu oczywiście najbardziej zatłoczoną trasą jest Obwodnica Trójmiasta. Tegoroczny GPR da za pewne odpowiedź na pytanie, czy Obwodnicę trzeba będzie rozbudować, czy sytuację na niej w wystarczający sposób poprawi budowa Trasy Kaszubskiej i planowana Obwodnica Metropolitalna.

GDDKiA oprócz pomiaru ruchu zaplanowała na 2020 także Generalny Pomiar Hałasu. Właśnie ruszył przetarg na wyłonienie wykonawców tego badania w ostatnich czterech województwach. W tym gronie jest pomorskie. Pomiar w terenie ma zostać wykonany w dniach od 20 kwietnia do 18 czerwca lub od 7 września do 9 października 2020 r. Zamawiający chce mieć protokoły i sprawozdanie z badań w ciągu 10 dni od daty ostatniego pomiaru hałasu w terenie.

Realizacji tych dwóch wielkich pomiarów w naszym województwie ma się odbyć bez zakłóceń, pomimo zmiany personalnej na szczycie gdańsko-bydgoskiego oddziału GDDKiA. Jego szef Radosław Kantak złożył w ostatnich dniach wypowiedzenie.

Dyrektor Radosław Kantak złożył rezygnację i ta jest rozpatrywana - przyznaje Jan Krynicki - Co ważne, ciągłość decyzyjna, jak i realizacji powierzonych zadań w obu oddziałach dyrekcji jest zachowana, a dyrektor obecnie sprawuje swoją funkcję i ma kompetentnych zastępców.

Przypominamy również, że GDDKiA szykuje duże zmiany w oznakowaniu autostrad i ekspresówek. Będą one dotyczyć głównie zjazdów z tych dróg. Na ich oznakowaniu pojawią się strzałki z numerami. Dzięki temu nie będzie trzeba pamiętać nazwy, tylko liczbę, a dodatkowo właśnie dzięki tym wartościom będzie można określić np. za ile zjazdów jest ten nasz.

Pomocne we właściwym wyborze pasa do zjazdu będą z kolei strzałki umieszczone nad tablicami kierunkowymi, znajdującymi się bezpośrednio nad pasami ruchu. Są one jednakowej wielkości, a konkretna strzałka będzie się odnosić do określonego pasa.

Na większości szybkich dróg nowe oznakowanie ma się pojawić do końca 2020 r.

Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Poania

Dlaczego pomiaru hałasu nie przeprowadza się w miesiacach o najbardziej nateżonym ruchu czyli od czerwca do września. To wtedy hałas jest najbardziej dokuczliwy.

Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie