Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza wielka modernizacja gmachu Dworca Głównego PKP w Gdańsku. Potrwa ponad dwa lata i pochłonie blisko 100 mln zł

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
O najdroższej inwestycji dworcowej Krajowego Programu Kolejowego na specjalnej konferencji w czwartek 29 sierpnia opowiadali przedstawiciele rządu i PKP, na czele z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem.
O najdroższej inwestycji dworcowej Krajowego Programu Kolejowego na specjalnej konferencji w czwartek 29 sierpnia opowiadali przedstawiciele rządu i PKP, na czele z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem. Karol Makurat
O najdroższej inwestycji dworcowej Krajowego Programu Kolejowego na specjalnej konferencji w czwartek 29 sierpnia opowiadali przedstawiciele rządu i PKP, na czele z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem.

Wykonawcą remontu budynku Dworca Głównego będzie firma Mostostal Warszawa. Wartość kontraktu to dokładnie 99,6 mln zł, co sprawia, że będzie to największa tego typu inwestycja w kraju w ciągu najbliższych czterech lat.

- Z 70 mld zł Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. na Pomorze trafi aż 10 proc. tej kwoty, czyli 7 mld. Do końca 2021 roku ten budynek będzie spełniał wszystkie wymagania, które cechują nowoczesne dworce. KPK to także m.in. nowa infrastruktura szlaków kolejowych. Już w nowym, wrześniowym rozkładzie jazdy pojawią się pociągi, które dzięki tym inwestycjom, przejadą trasę z Gdańska do Warszawy w 2,5 godziny - podkreślał na konferencji w gmachu dworca minister Andrzej Adamczyk.

– Modernizacja zabytkowego dworca Gdańsk Główny – najbardziej rozpoznawalnego dworca kolejowego w Polsce – to kwintesencja wielkich, kolejowych remontów, a takim jest np. modernizacja linii kolejowej 201 w województwach pomorskim i kujawsko-pomorskim. Dzięki tym pracom będzie można zmodernizować także lokalne linie, m.in. na trasach Kościerzyna – Somonino i Somonino – Kartuzy. To udowadnia, że wizja rozwoju, którą przedstawiliśmy, zamienia się w konkretne i już realizowane inwestycje. Ich efekty są oczywiste, ale zawsze warto je przypominać: to przede wszystkim większy komfort podróżnych, ale i konkurencyjność gospodarki. Nowoczesna i rozbudowana infrastruktura transportowa to przecież jej fundament – dodawał Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

W tym roku mija 125 rocznica rozpoczęcia budowy tego gmachu. Jest on jednym z głównych przykładów tak charakterystycznej dla Gdańska architektury manierystycznej z przełomu renesansu i baroku. Ten dworzec te ponad 120 lat temu tak się spodobał w Europie, że nawet został prawie ""skopiowany" w stolicy dzisiejszej Alzacji, mieście Colmar. Ruszająca modernizacja Gdańskiego gmachu ma mu przywrócić blask właśnie z początków istnienia

- mówił Jarosław Sellin, wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Co dokładnie zmieni się wewnątrz i przed gmachem dworca?

Pracom renowacyjnym i konserwatorskim poddane zostaną elewacje, całkowicie zostaną wymienione pokrycia na istniejących dachach – odtworzone zostaną geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie. Wymieniona zostanie stolarka okienna wzorowana na historycznej. Planowana jest też iluminacja elewacji, restauracja oraz estetyzacja placu przydworcowego.

Wewnątrz budynku odtworzone zostaną dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowane zostanie oświetlenie wzorowane na historycznym. Co więcej, historyczne witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć. Nad nowo projektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonana zostanie przeszklona kopuła doświetlająca.

Zbudowany zostanie również nowy odcinek tunelu podziemnego wydłużającego tunel PLK i tunel miejski, dzięki czemu podróżni bezpieczne przedostaną się zarówno ze strony wschodniej na zachodnią ulicy Podwale Grodzkie, jak i z ul. 3 maja, w kierunku głównego podziemnego wejścia do budynku dworca na poziomie -1.

W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowany zostanie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Na dworcu znajdą się także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami. Powstanie też nowa część tunelu podziemnego, która połączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz do przystanków tramwajowych.

Nowa odsłona dworca będzie też w pełni przyjazna niepełnosprawnym pasażerom. Poruszanie się po obiekcie ułatwią m.in. schody ruchome, windy, pochylnie, opisy w języku Braille'a czy specjalne sieci indukcyjne dla osób niedosłyszących.

Jakie utrudnienia czekają pasażerów w związku z remontem?

Prace przy modernizacji gmachu dworca czasowo (do końca stycznia 2020 r.) pokryją się z tymi trwającymi na peronach dalekobieżnych i przejściach podziemnych. Główną niedogodnością związaną z remontem budynku dworca będzie za kilka miesięcy jego zamknięcie i przeniesienie całej obsługi pasażerskiej do tymczasowego obiektu kontenerowego, który powstanie na przydworcowym placu.

- Modernizacja dworca w żadnym wypadku nie zaburzy pobliskiej komunikacji tramwajowej czy autobusowej, drobnym zwężeniom będą ulegać jedynie ciągi piesze - uspokajał Krzysztof Mamiński, prezes spółki PKP SA.

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki