Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozszerzenie zakresu inwestycji PKP. Projekt zakłada budowę trzeciego toru z Gdańska Osowy do Gdyni

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W środę, 1 grudnia 2021 roku odbył się briefing prasowy dotyczący sprawności kolei między Trójmiastem a Bydgoszczą, gdzie PKP przedstawiły finalny zakres inwestycji na liniach nr 131 i 201. Przebudowa stacji oraz przystanków, dodatkowe tory oraz elektryfikacja linii uatrakcyjnią ofertę połączeń pasażerskich i towarowych. Wiadomo już, na kiedy zaplanowano realizację.

Projekt PKP 2021

Ostateczny projekt zakłada podział linii nr 201 na odcinku Maksymilianowo - Gdynia mierzącej 170 km. Przewidzianych jest 7 kontraktów realizacyjnych. Prace mają się rozpocząć między 2023 a 2024 rokiem i potrwają 3-4 lata.
Pierwotnie modernizacja linii miała rozpocząć się na początku ubiegłego roku i skończyć w 2022. Planu nie udało się jednak zrealizować m.in. przez spór władz Gdyni z PKP PLK S.A.
Inwestycja uwzględnia także włączenie szprychy CPK w linii kolejowej nr 131 na odcinku Bydgoszcz - Tczew.

Projekt PKP 2021 - dodatkowe inwestycje

Projekt poszerzono m.in. o dobudowę trzeciego toru z Gdańska Osowy do Gdyni. Ponadto w Gdyni powstanie nowy przystanek - Wzgórze Św. Maksymiliana.
Podczas modernizacji linii 201, alternatywą ma być utworzony bajpas od Kiełpina przez Starą Piłkę i Glincz do Kartuz.
Przewidziana jest również budowa dodatkowego toru na całej długości linii 201. Dodatkowo prędkość pociągu na odcinku Maksymilianów- Kościerzyna wzrośnie do 160 km/h - o 40 km/h szybciej niż dotychczas
Prędkość pociągów towarowych obecnie wynosi 30-90 km/h, natomiast po ukończeniu prac na wcześniej wspomnianym odcinku zwiększy się do 120 km/h.

Projekt PKP 2021 - modernizacje i ułatwienia

W trakcie rewitalizacji linii nr 201 pojawi się możliwość dojazdu koleją z Gdańska do Kartuz i Somonina. Zgodnie z deklaracją Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, w połączeniu Gdańska z Kartuzami alternatywę ma stanowić bajpas - wszystkie prace na bajpasie mają zakończyć się pod koniec 2022 roku.
Jednak efektami mieszkańcy będą mogli cieszyć się dopiero na początku 2024 roku. To wtedy zakończy się mijanka w Dzierżążnie, modernizacja stacji Kartuzy oraz budowa nowej łącznicy. W tym samym roku również zostaną ukończone prace na linii Somonino - Kartuzy i Kartuzy - Glincz.

Inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A. ma poprawić ofertę m.in. w połączeniach dalekobieżnych oraz aglomeracyjnych. Zyskać ma na tym również port w Gdyni, w którym pojawi się możliwość odprawy większej ilości towarów.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki